hirdetés
hirdetés

Autóipar

Tribopolimereken siklik Ázsián át

A műanyag-specialista kölni Igus cég Iglidur on tour néven futó túrakampányával mutatja be műszaki műanyagainak nagy teljesítőképességét.

hirdetés

Ugyan nem 80 nap, hanem egy év alatt a Föld körül – hangzik az Iglidur on tour csapata és kocsija számára a kihívás. Ez év januárja óta van úton az Igus műanyag-szakvállalat polimer siklócsapágyakkal felszerelt kisautója négy földrészen és három óceánon keresztül, sivatagokon, havas tájakon és trópusi hőségen át. A kölni vállalat ezzel a demonstrációs utazással a cég által gyártott motion plastics, azaz a mozgó alkalmazásokhoz szolgáló műanyagok teljesítőképességét és terhelhetőségét bizonyítja be.

Az Igus GmbH a Kölni Szakfőiskolával együttműködve Iglidur alapanyagának 30. születésnapja és a cég fennállásának 50 éves évfordulója alkalmából világkörüli útra küldött egy kisautót. A speciális járgány az elmúlt öt hónapban 16 ezer kilométert tett meg Indián, Kínán, Koreán és Tajvanon át.

A kölni főiskolán szerelték át a kisautót, és építették be az Igus műanyag siklócsapágyait
A kölni főiskolán szerelték át a kisautót, és építették be az Igus műanyag siklócsapágyait

További több ezer kilométer szerepel még a programban Japánban, Brazíliában és az Egyesült Államokban, amíg a csapat 2014. október 15-én, pontosan a vállalat 50 éves ünnepségére beérkezik a Köln Porz-Lind városrészében található Igus-üzembe. Ezt követően indul el a jármű európai utazására, hogy a „hazai” földrészen is meglátogasson vevőket, vásárokat és rendezvényeket, valamint bemutassa, hogy mi mindenre képesek ma a műanyag siklócsapágyak.

Sorozatgyártás az autóipar számára

A mozgó alkalmazásokat szolgáló műanyag alkatrészek, az úgynevezett motion plastics iparág legnagyobb tesztlaborjában végzett, több évtizedes kutató- és fejlesztőmunka 45 különféle megbízható Iglidur alapanyagot eredményezett, amelyeket siklócsapágyak formájában ma már évente több mint 200 milliós számban alkalmazzák az autóiparban. Minden második Igus Iglidur siklócsapágyat gépkocsikba szerelnek be.

Az önkenő műanyag keverékek minimális súrlódásukkal és kopásukkal tűnnek ki, emellett korrózió- és karbantartásmentesek, és ezért különösen hosszú életűek. Minthogy elmaradhat a külső kenés olajokkal és zsírokkal, a csapágyak nem szennyeződnek el, és a környezetet is megkímélik. A fröccsöntéssel előállított siklócsapágyak flexibilisen hozzáilleszthetők minden csapágyhelyhez.

A narancsszínű kabrió ázsiai útján forgalmas ázsiai megapoliszokban, így Tajpejben is járt
A narancsszínű kabrió ázsiai útján forgalmas ázsiai megapoliszokban, így Tajpejben is járt

Az Iglidur on tour számára esetenként külön megoldásokat kellett számítógépen megtervezni és féltermékekből külön legyártani ahhoz az 56 csapágyhelyhez, ahol a fémből készülteket tribológiailag optimalizált műanyag csapágyakra cserélték ki. A fékpedáltól kezdve az ablaktörlőn, az ablakemelőn, az üléskonzolon és az indítómotoron át a fojtószelepig mindenütt műszaki műanyagok kerültek beépítésre, és ezek jelenleg Ázsia útjain és nagy igénybevételt jelentő klímájában szemléletesen bizonyítják az Iglidur alkalmazási sokoldalúságát, terhelhetőségét és élettartamát.

Ázsia, mint technológia próbaszakasz

Végül is minden strapa ellenére a kocsi innovatív műanyag-technológiájával eddig minden igénybevételnek ellenállt. A súly-, zaj- és gyártásiköltség-csökkenés, amelyet a műanyag csapágy a fémekhez képest lehetővé tesz, semmiképpen sem csökkentette a jármű teljesítőképességét.

Éppen ellenkezőleg: megbirkózott az összes úttal sivatagokon, hegyi hágókon, esőerdőkön, valamint Ázsia megapoliszainak közlekedési káoszán át, mégpedig időnként jóval 30 fok feletti hőmérsékletek és rendkívüli páratartalom mellett. Az útszakaszok vezető és jármű számára egyaránt nagy kihívást jelentettek. A csapat megközelítően 5000 kilométert vezetett Indián és Kínán át, és több mint 3000 kilométert Tajvanon és Koreán keresztül. Jelenleg Japán van programon Tokiótól a Fuji hegyig.

Egy kínai saolin kolostornál is megállt a kölni kiskocsi
Egy kínai saolin kolostornál is megállt a kölni kiskocsi

Az utazás eddig nem csupán Ázsia nevezetességeihez vezetett el, hanem elsősorban az Igus telephelyeire és vevőihez, de számos vásárlátogató is meggyőződhetett az Iglidur-roadshow alkalmával a kocsi és a beépített műanyag siklócsapágyak minőségéről. Eddig sikeresen állták ki a „világkörüli út“ gyakorlati próbáját. Következik a folytatás, először a vb-házigazda Brazíliában. Ezután az Iglidur on tour csapata előtt Dél- és Észak-Amerika átszelése áll, amelynek során az USA az alaszkai starthellyel egy különösen nagy feladat lesz. Emellett minden egyes kilométer, amelyet az autó utazása során megtesz, adományösszeggé is válik, amelyet a megfelelő országok karitatív intézményei kapnak meg.

(forrás: Igus/GyártásTrend)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[151804] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés