hirdetés
hirdetés

Tényleg zöld a zöld autózás?

Sokan és sokféleképpen vélekednek a járműipar jövőjéről. A legelterjedtebb nézőpontok azonban mind egy irányba mutatnak: új alapokra kell helyeznünk azt, ahogy ma közlekedünk.

hirdetés

Mindegy, hogy a hidrogénmeghajtású járműveké lesz a főszerep, vagy az elektromos autókkal megyünk tovább, a lényeg, hogy a fosszilis tüzelőanyag-származékokkal hajtott motorok ideje lejárófélben van. Lassú, ám annál izgalmasabb átállási folyamat ez, mert az, amiről először azt gondoljuk, hogy zöld, nem biztos, hogy tényleg minden elemében óvja a környezetet. Most néhány ilyen szempontot gyűjtöttünk össze olvasóinknak, gondolatébresztő gyanánt.

Az elektromos autók energiafogyasztása
Az átlagos elektromos autó 194 wattórát fogyaszt kilométerenként, de vannak olyan modellek, amelyek másfélszer ennyiből jutnak el ugyanilyen távolságra. A fogyasztást befolyásolhatja az autó mérete és teljesítménye is.

A villamosenergia-termelés – mennyire tiszta a megtermelt áram?
Az elektromos autók akkor lehetnek igazán zöldek (nem csak színükben), ha a felhasznált elektromos áramot is megújuló energiaforrásokból fedezzük. 2020-ban a világ energiafogyasztása közel 26 ezer terrawattóra volt, s arányaiban kevesebb származott fosszilis energiahordozókból, mint 2019-ben. Ám ezek még így is a mix több mint 50 százalékát teszik ki.

Hulladékképződés – mi lesz az elektromos autók maradékaival, az akkumulátorokkal?
Környezetvédelmi szempontból a legfontosabb kérdés, hogy mi lesz a használt akkumulátorokkal. Ezek ugyanis a szeméttelepre kerülve akár nehézfémszennyezést is okozhatnak, ráadásul a beépített ritka alapanyagok is kárba vesznek. Ezért kulcsfontosságú, hogy milyen módszerekkel hasznosítjuk majd újra a cellákat. 2030-ig nagyjából 30 millió elektromos autó róhatja az európai utakat, így egyáltalán nem mindegy, hogyan döntünk.

Chipek, félvezetők és elektronikai alkatrészek – honnan lesz belőlük elég?
A ritka alapanyagok beszerzésére talán az újrahasznosítás jelenti majd a jövőben a megoldást. Mivel a készletek rohamosan fogynak, az ellátási lánc pedig akadozik, nem csak a bolygó védelmében van szükség a kiszolgált akkumulátorok (és a járművek egészének) bontására és felhasználására.

A végtelenbe és tovább! – meddig jutunk elektromos autókkal?
Az elektromos autókkal szemben leggyakrabban megfogalmazott kritika, hogy nem elég nagy a hatótávjuk ahhoz, hogy kényelmesen használhassuk őket hosszabb távokon. A másik fontos probléma pedig az infrastruktúra hiányosságaiban keresendő. Egyelőre kevés töltőállomás áll rendelkezésre, bár így is egyre többen váltanak és utaznak tisztán elektromos modellekkel. Egy töltéssel pedig átlagosan 316 kilométert tesznek meg, igaz, a felső kategóriás járművekkel ennek a duplája is elérhető.

 

 

 

Kun Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés