hirdetés
hirdetés

Gazdasági előrejelzés

Szerkezetváltás az autóiparban

A Német Autóipari Szövetség (VDA) által január derekán nyilvánosságra hozott adatok szerint az Európai Unió tagországaiban 1,2 százalékkal  emelkedett, ezzel szemben a világ elsőszámú autópiacának számító Kínában 9,5, az Egyesült Államokban 1,4, Japánban 2,1, Indiában 12,7, Oroszországban pedig 2,3 százalékkal csökkent az újonnan kibocsátott személygépkocsik száma.

hirdetés

Az EU nagyobb tagországai közül Németországban 5, míg Franciaországban pedig 2 százalékos növekedést, Olaszországban az előző évivel nagyjából megegyező kibocsátási számot, míg az Egyesült Királyságban 2, Spanyolországban pedig 5 százalékos visszaesést regisztráltak. Ahhoz, hogy az Európai Unió tagországaiban összességében 1 százalékot meghaladó növekedést sikerült elérni, nagyban hozzájárult az „új tagországok” csoportjában bekövetkezett 6,2 százalékos, másfél millió darabra történt növekedés; miközben a nyugat-európai növekedési dinamika nem volt több 0,7 százaléknál.

Németország: bővülő piac, csökkenő termelés

A világ harmadik, s Európa vezető helyét betöltő német autóipar rég nem látott hajrával zárta a 2019-es esztendőt, az elmúlt év mégsem marad meg az ágazat vezető tisztségviselői jó emlékezetében. A VDA előzetes adatai szerint novemberben az újonnan forgalomba hozott személyautók száma jó tizedével, decemberben pedig már 20 százalékkal meghaladta az előző év novemberit, illetve decemberit; ezzel szemben novemberben a termelés 8, az export darabszáma pedig 10, míg decemberben 7, illetve 14 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. Éves kitekintésben: bár az újonnan forgalomba hozott autók száma 5 százalékkal emelkedett, az éves termelés 9 százalékkal, míg az export 13 százalékkal csökkent. A Szövetségi Statisztikai Hivatal január közepén nyilvánosságra hozott első számításai szerint a feldolgozóipar termelése 2019-ben 3,6 százalékkal csökkent a 2018. évihez képest, ezen belül azonban a feldolgozóipar teljes teljesítmény csaknem ötödét biztosító autóipar termelése az összes iparág közül a legnagyobb mértékben, 11,4 százalékkal mérséklődött. 

2019 a generációk közötti ellentmondások éve (is) volt. A német nagyvárosokban fiatalok tízezrei tüntettek a klímaváltozás ellen, miközben a szülők minden korábbinál több nagy teljesítményű, nagy fogyasztású és széndioxid-kibocsátású autót vásároltak. Az év folyamán újonnan forgalomba hozott városi terepjárók száma jó 30 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, s először fordult elő, hogy a Németországban az év folyamán kibocsátott „SUV”-ok száma meghaladta az egymilliót. 

Januárban új időszámítás kezdődött

2020 beköszöntével befejeződött a hagyományos motorral felszerelt autók utolsó nagy fellendülése. Januártól az európai autógyártóknak át kell állniuk a kilométerenként 95 gramm átlagos széndioxid-kibocsátásra, s ha ezt nem teljesítik, 2021-től tetemes büntetés sújtja a szabályozás megsértőit.  A hagyományos meghajtás háttérbe szorulása és az elektromos autók térnyerése nélkül aligha van hatékony klímavédelem – feltételezve, hogy az autók üzemeltetéséhez szükséges áram megújuló forrásból származik. Ugyanakkor az elektromos meghajtású autók részarányának növekedési dinamikája továbbra is lassú, ami az autók viszonylag magas árával és használhatóságának korlátaival magyarázható. A berlini szövetségi kormány és az érintett iparvállalatok fele-fele arányban növelték az elektromos autók elterjedését szolgáló vásárlói kedvezményt, de a korábbinál kétségkívül alacsonyabb árfekvés nem minden. Az autósok többsége szerint még mindig alacsony az egy feltöltéssel megtehető távolság (néhány száz kilométer) hossza, ráadásul ma még a töltőhálózat is meglehetősen gyérnek számít.

Németországban 2019 őszén 220 ezer darab elektromos meghajtású autót tartottak nyilván, amit a szövetségi kormány elektromobilitási terve szerint 2030-ra egy millió darabra, míg 21,1 ezer nyilvánosan elérhető töltési pont számát 1 millióra tervezik növelni, s ebből 50 ezret a következő két évben kell létrehozni. Az autóipar 2022-ig további 15 ezer nyilvános töltőhely létrehozására vállalat kötelezettséget. Valamennyi üzemanyagtöltő állomáson lehetővé kívánják tenni az elektromos autók feltöltését, s az elektromobilitás még attraktívabbá tétele érdekében növelni kívánják a bevásárlóközpontok parkolóhelyein berendezett töltőhelyek számát.

A műszaki-, kereskedelmi- és környezetvédelmi kihívások 

A német autóipar és – többek között – a magyarországi beszállítóik ez idő szerint több nagy kihívással szembesülnek. Az elektromobilitás elterjesztését szolgáló beruházások mellett olyan kereskedelempolitikai természetű nehézségek sújtják az ágazatot, mint az Egyesült Államokkal szemben kialakult kereskedelmi vita, valamint az Egyesült Királyságnak az Európai Unióból történő távozása és a kölcsönös szállítások jövőbeni feltételeinek tisztázatlansága.

Bernhard Mattes, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnökeként tett utolsó nyilatkozatában egyetértett az Európai Bizottság által kidolgozott „Green Deal” környezet- és klímavédelmi programmal, de megjegyezte, hogy annak eredményes végrehajtásához „piacgazdasági eszközökre és erőteljes invesztíciós és innovációs tevékenységre van szükség”. A beruházások sorában kiemelten ösztönözni kell az alternatív meghajtáshoz szükséges töltési infrastruktúra kiépítését, de jelenleg ezek a beruházások csak néhány EU-tagállamra korlátozódnak. „Ez pedig az elektromobilitás kétsebességes belső piacához vezet, ami masszívan megnehezíti az autóiparra meghatározott széndioxid-flottacélok elérését” – figyelmeztetett a VDA tisztségéről december végén leköszönt elnöke.

2020 beköszöntével az európai autógyártóknak át kell állniuk a kilométerenként 95 gramm átlagos széndioxid-kibocsátásra
2020 beköszöntével az európai autógyártóknak át kell állniuk a kilométerenként 95 gramm átlagos széndioxid-kibocsátásra

Dízelválság hatásai

Emlékezetes, hogy a 2015 szeptemberében kitört dízelválság a VW-t sújtotta a leginkább, 2017-ben radikális irányváltás bejelentésére késztetve a konszern vezetését; felismerve és elismerve, hogy nem a dízel, hanem az elektromos meghajtású járművek lesznek a jövő autói. Ezek után aligha véletlen, hogy az elektromos autók korábbinál gyorsabb ütemű elterjesztésében a német autógyárak közül – elsősorban az új, ID.3-as modell kidolgozásával – a Volkswagen jutott a legtovább.

A szűken vett VW-vállalatcsoport három üzemet, nevezetesen az emdenit, a zwickauit és a salzgitterit alakította át elektromos autók gyártására. Jellemző, hogy abból a kereken 60 milliárd euróból, amit az elkövetkező években a konszern fejlesztésre tervez fordítani, 33 milliárd eurót az elektromos autókra kívánnak beruházni. 2029-ig a konszern mintegy 75 tisztán elektromos meghajtású modellt tervez kifejleszteni és a húszas évtizedben a Volkswagen által gyártott elektromos meghajtású autók száma el kell, hogy érje a 26 millió darabot.
Korábban csak a (néhány hét óta már Kínában, közelebbről Sanghajban is termelő, s most Berlin közelében új gyár építését tervező) Tesla állt rá az elektromos meghajtású autók tömegméretekben történő gyártására, de a termelési tapasztalatok hiányosságai, (finomabban fogalmazva az úttörő szerepből adódó nehézségek) komoly veszteségeket okoztak. A Volkswagen mérnökei a 2015-ben kifejlesztett moduláris elektromos meghajtó készlettel (MEB) olyan magas színvonalú szabványt hoztak létre, amely valamennyi VW-márka, illetve -üzem esetében gyorsan és költségtakarékos módon alkalmazható, melyhez a cégcsoport nagy beszállítói is csatlakoztak; sőt – megfelelő licencdíj fejében – azt a Ford is alkalmazni fogja.

Az elektromobilitásra való áttérés

A manőver sikere esetén a VW-cégcsoport az elektromos meghajtású mobilitás éllovasává válik; miután az elektromobilitásra is igaz: az tudja a piacon a legjobb ajánlatot tenni, aki ellenőrzése alá vonja a szabványokat és a darabszámokat. Kétségtelen, hogy a fejlesztések a cégcsoport létszámának csökkentésével párosulnak, 2023-ig 30 ezer állást terveznek leépíteni a Volkswagen németországi üzemeiben. Közben a SUV-modellek vélhetően csökkenő számú gyártása és értékesítése egyelőre megmarad a cégcsoport nyereséget termelő forrásának. A Volkswagen mindeközben az a cégcsoport, amely a legaktívabban hozzájárul a töltő infrastruktúra kiépítéséhez. Erre utal, hogy a konszern a márkakereskedőivel együttműködve 2025-ig összesen 36 ezer töltőpontot tervez felépíteni Európa különböző térségeiben.

A Daimler és a BMW esetében a két cégcsoport elnöki székében 2019-ben bekövetkezett személyi változás, Ola Källenius és Oliver Zipse hivatalba lépése már önmagában az új időszak beköszöntét mutatja. 

A BMW új vezetése arra törekszik, hogy minden, a gyárban előállított autónak legyen hagyományos, hibrid és elektromos meghajtású változata. Az átállás lassúbbnak ígérkezik a Volkswagen terveinél, azaz az elektromos meghajtású autók száma és aránya a VW-nál visszafogottabb tempóban emelkedik, s továbbra is nagy számban fognak hagyományos és hibrid meghajtású járművet gyártani. A Münchenben működő központi üzemben – az elektromos autók mellett – a jövőben is nagy hangsúlyt helyeznek a luxuskategóriájú autók előállítására és értékesítésére, s a nagy nyereséggel kecsegtető 7-es és 8-as sorozat járművei, valamint az újonnan kifejlesztett X7-es terepjárók együttes termelési darabszámának 2020-ra évi 140 ezerre, a 2018. évi kétszeresére kell emelkednie.

Az elektromos meghajtású autók gyártásában és értékesítésében – úgy tűnik – a három nagy cégcsoport közül a Daimler van a leginkább lemaradva, s a jelenlegi 138 gramm/kilométer széndioxid-kibocsátással egyelőre a Daimler áll a legmesszebb az EU klímavédelmi célkitűzésétől. A Handelsblatt gazdasági-pénzügyi napilapban egy, a közelmúltban megjelent elemzés szerint legalább 1,5 milliárd euró pótlólagos kiadást, azaz hatalmas próbatételt jelent a Daimlernek, ha újabb beruházásokkal meg kívánja akadályozni az uniós büntetések kivetését.

A töltőpontok számát 2030-ra egymillióra tervezi emelni a német kormány
A töltőpontok számát 2030-ra egymillióra tervezi emelni a német kormány

Az elektromobilitásra történő áttérés (azaz az a tény, hogy az elektromos autókban a hagyományos járművekhez szükséges alkatrészek töredékére van szükség), valamint a jövő autóiparában meghatározó szerepet játszó digitalizáció sok fejtörést okoz az ágazat munkavállalói szervezeteinek. Az elektromobilitás térnyerése folytán egy, a Mobilitás Jövője Nemzeti Platform (NPM) által a közelmúltban kiadott előrejelzés szerint 2030-ig 200-410 ezer munkahely szűnhet meg különböző németországi autógyárakban. A VDA szélsőséges szcenáriónak nevezi az NPM előrejelzését és túlzottnak tartja a platform prognózisát, ugyanakkor tény, hogy egyes németországi autógyárak már bejelentettek bizonyos létszámleépítéseket.

A nagy németországi autógyárak közül a Ford 5 ezer munkahelyet korkedvezményes nyugdíjazással vagy végkielégítések fizetésével terveznek megszüntetni, az Opelnél az elkövetkező két évben 2 100-zal csökken a foglalkoztatottak száma, a BMW „a fluktuációt kívánja a jövő kihívásaira irányítani és a hatékonyságot emelni”, a Volkswagennél pedig az elkövetkező négy évben 4 ezer állást terveznek megszüntetni.

Mindezek arra utalnak, hogy az egyes vállalatok már számolnak a hagyományos motorokról az elektromobilitásra történő átállásnak a foglalkoztatásra gyakorolt hatásával, ugyanakkor az autógyárak bevételeiben még mindig a hagyományos működésű autókból származó bevételek játszanak volumenhordozó szerepet. A BMW tavaly több autót értékesített a világ országaiban, mint egy évvel korábban, a Porsche tíz százalékkal növelte az értékesítési darabszámot, míg a Mercedes, az Audi és Volkswagen sokat profitált a terepjárók értékesítésének növekedéséből.

Az autóipar szerkezetváltása különösen érzékenyen érint olyan nagy beszállítókat, mint a Bosch, a ZF Friedrichshafen vagy a ThyssenKrupp. Ők bizonyos aggodalommal figyelik az ágazat átállását, ugyanakkor a jövőbe vetett optimizmus sem hiányzik. E vállalatcsoportok alkalmazkodnak a digitális követelményekhez és olyan megoldásokat keresnek, melyekkel állni tudják a versenyt és a foglalkoztatottakat tovább tudják képezni.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés