hirdetés
hirdetés

Autógyártás

Szerkezetváltás a német autóiparban

Mindennél jobban támogatott trendek a csökkenő károsanyag-kibocsátás, illetve a terjedő elektromobilitás.

hirdetés

Németországban fellángoltak a viták a régebbi típusú dízelüzemelésű autók egyes nagyvárosok központjából történő esetleges kitiltásáról. Andreas Scheuer, a március közepén hivatalba lépett új szövetségi kormány közlekedési minisztere határozottan ellenez mindenféle behajtási tilalmat, s ebben nem csak Angela Merkel szövetségi kancellár, hanem Svenja Schulz, az új kormány környezetvédelmi minisztere is támogatja. 

A dízeles járműpark megújul

Bernhard Mattes, a Német Autóipari Szövetség (VDA) ugyancsak a közelmúltban hivatalba lépett elnöke április eleji sajtónyilatkozatában hangsúlyozta: „a járműállomány innovatív és hatékony modellekkel történő megújítása a legjobb hozzájárulás a klimavédelemhez és a levegő minősége további javításához. A modern, Euro-6-os motorokkal ellátott járművek egyértelműen kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, és az üzemanyag-felhasználásuk is alacsonyabb, mint a régi modelleké”.  

A Szövetségi Közúti Közlekedési Hivatal (KBA) adatai szerint 2018 január 1-jén Németországban közel 46,5 millió darab személygépkocsit tartottak nyilván, 1,5 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, miközben a korszerű, Euro-6-motorokkal rendelkező személyautók száma egyetlen év alatt 52 százalékkal, 6,1 millióról 9,3 millió darabra emelkedett. „Ezzel ma már minden ötödik, az útjainkon közlekedő autót Euró-6-os motor hajtja, miközben az Euró-5-ös és az annál is régebbi motorok száma folyamatosan csökken” – mondta Mattes.

A 9,3 millió darab Euró-6-os motorral közlekedő autó csaknem három ötöde benzines, több mint két ötöde dízelüzemelésű. Ez utóbbiak száma az elmúlt évben 42 százalékkal, azaz 2,7 millióról 3,8 millió darabra emelkedett. Ezek szerint a német utakon futó 15,2 millió darab dízeles üzemelésű személyautó ma már egy negyede a legkorszerűbb, legkörnyezetbarátabb típusból kerül ki.  

A korszerű motorokkal a behajtási tilalom is elkerülhető
A korszerű motorokkal a behajtási tilalom is elkerülhető

„Minden egyes új, az útjainkra kerülő dízeljármű kivált egy régebbit, s így a városok levegőminősége is javul” – hangsúlyozta az autóipari szövetség elnöke. Az Euro-6-os autók nitrogénoxid-kibocsátása – továbbra is dízelüzemelésű autókról van szó – az uniós adatok szerint legalább 56 százalékkal alacsonyabb az Euró-5-ös motorral közlekedőknél.

„A korszerű Euró-6 dízeles autók aránya a jövőben is évről évre emelkedik, minthogy évi kereken 1 millió darab kerül belőlük kibocsátásra; miközben az idősebb járművek száma és aránya folyamatosan csökken” – mondta Mattes. Azaz komoly esély van arra, hogy 2021-ben az akkori dízelállomány fele már Euró-6-os motorral fog üzemelni. Ha pedig így van, fölöslegesnek tűnik a dízelüzemelésű autók használata elleni hangulatkeltés, mert a levegő minőségét illetően a járművek természetes lecserélődése nyomán viszonylag gyors ütemű változás, azaz javulás valószínűsíthető. 

A VDA elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy a gyártók által nyújtott prémiumok pótlólagos lendületet kölcsönözhetnek az autóállomány megújulásához. Pedig „a németországi levegő már ma olyan jó, mint amilyen korábban sohasem volt. 1990 és 2015 között az utcai forgalomban a nitrogénoxid-kibocsátás kereken 70 százalékkal csökkent”.  Az autósok részére biztosított átalakítási prémiumokat több mint 5 millió személygépkocsi esetében ingyenes szoftverfrissítéssel egészítették ki, emellett a német autógyárak 250 millió euróval részesednek a szövetségi kormány által létrehozott mobilitási alapból.

Előrelépés az elektromobilitásban

A VDA elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy a környezetbarát üzemeltetésű hagyományos gépkocsik mellett az elektromobilitás térnyerése is egyértelműen tetten érhető. „Egyedül az elmúlt évben az újonnan kibocsátott elektromos meghajtású autók száma több mint megduplázódott, azaz 117 százalékkal emelkedett”, melynek nyomán ezen autók piaci részesedése 0,8 százalékról 1,6 százalékra emelkedett. „A német autóipar évi több mint 40 milliárd eurót fordít kutatásra és fejlesztésre, s ennek nagy része az elektromobilitás és az alternatív üzemeltetési módok elterjesztéséhez kerül.”

Különösen fontos a töltőállomások gyors kiépítése (forrás: 123rf)
Különösen fontos a töltőállomások gyors kiépítése (forrás: 123rf)

Mattes megítélése szerint a német gyártók pozíciója egyre erősebb az elektromobilitás területén, ami azt mutatja, hogy a tagvállalatok helyes, a vásárlók által elfogadott modelleket kínálnak. Számokban kifejezve ez azt jelenti, hogy az év első két hónapjában Németországban forgalomba hozott elektromos üzemelésű autók 70 százaléka volt hazai gyártmány (a 2017 első két havi 57 százalékkal szemben); míg 2017 egészében ez az arány 59 százalékról 66 százalékra emelkedett.

A Nyugat-Európában 2017-ben a forgalomba hozott elektromos üzemeltetésű autókon belül a német részarány az előző évi 50-ről 53 százalékra emelkedett; ezen belül a részarányukat tekintve az elektromos autók vonatkozásában vezető viszonylatnak számító Norvégiában, ahol minden tíz újonnan forgalomba hozott autóból négy elektromos meghajtású, a német gyártók részaránya tavaly elérte az 54 százalékot.

„Fontos további sikertényező, hogy a Németországban gyártott elektromos autók 80 százaléka exportra kerül, ezért különösen fontos a tőállomások gyors kiépítése. Csak az ipar és a politika közös erőfeszítése esetén lehetséges, hogy az elektromos üzemelésű autók európai részaránya 2025-re a 15-25 százalék közötti tartományba kerüljön” – hangsúlyozta a Német Autóipari Szövetség március elején hivatalba lépett új elnöke.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[221061] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés