hirdetés
hirdetés

Szervizszolgáltatások az iparnak

Retrofit és digitalizáció a Siemenstől

A Siemens Zrt. Magyarországon is elérhető széles szervizszolgáltatási portfóliója olyan megoldásokat kínál a felhasználóknak, amelyekkel helyt állhatnak a digitalizáció és az ipar 4.0 kihívásaiban. Legyen szó egy életciklusa végén járó szerszámgépről vagy egy teljesen automatizált üzemterületről, a vállalat szakértői professzionális megoldást nyújtanak, amelyekkel rendszerei mindig használatra készen állhatnak.

hirdetés

Az ipari szervizszolgáltatások piacán rengeteg független és márkaszerviz kínálatával találkozhatunk. Köztük komplett csomagajánlatokkal és testreszabható, egyedi megoldásokkal is – ez pedig a Siemens kínálatában sincs másképp. Hlács Balázzsal, a Siemens Zrt. szervizszolgáltatási vezetőjével a vállalat szervizportfóliójáról beszélgettünk, illetve arról, hogyan támogathatják ezek a szolgáltatások az iparban egyaránt tapasztalható digitális átalakulást Magyarországon.

Az igénytől a megoldásig

„Nagyon ritka, főleg Magyarországon, hogy egy előre definiált megoldás egy az egyben implementálható lenne egy vállalat problémáira. Ezt a szükségletek, az egyedi elképzelések és a géppark sokszínűsége is befolyásolja” – kezdi Hlács Balázs, majd hozzáteszi, hogy a megfelelő megoldás kiválasztása érdekében minden esetben egy részletes igényfelméréssel és a problémák alapos megismerésével kezdik el a munkát az ügyfelekkel. „A kiindulópont legtöbb esetben az életciklus-felmérés, amellyel megnézzük, hogy a gépek Siemenses része, tartalma milyen állapotban van és milyen lehetőségeink vannak a továbblépésre. Ez tehát előkészíthet egy tartalékalkatrész készletezési és optimalizálási szolgáltatást (ennek része lehet a kiváltás, a szállíthatósági és rendelkezésre állási adatok alapján) vagy egy karbantartási együttműködés bevezetését, de az aktuális hiba elhárítását is” – teszi hozzá.

Egyre fontosabbá válik a gyárakban a termelékenységi és állapotmutatók gyűjtése és elemzése. A KPI-k (Key Performance Indicator – fő teljesítménymutató) és OEE-adatok (Overall Equipment Effectiveness – teljes eszközhatékonyság) méréséhez azonban digitalizált gyártásra vagy legalábbis digitális jeleket továbbítani képes terepi mérőeszközökre van szükség. „Ezek a fontos leíró információk hozzásegíthetik a termelésvezetést ahhoz, hogy hatékonyabbá és gazdaságosabbá tegyék a működést, illetve hozzájárulnak a karbantartás tervezéséhez is. Az ilyen mérések megvalósítása miatt is szükség van a digitalizációra” – egészíti ki Hlács Balázs.

Felújítás, mint lehetőség

A retrofit szolgáltatás teljeskörű digitalizációs megújulást biztosít a használt szerszámgépeknek. „Mivel hazánkban igen sok külföldről behozott használt géppel dolgoznak, a Sinumerik Retrofit szolgáltatásra elég nagy kereslet mutatkozik. Ennek keretében az ipar 4.0 elvárásainak megfelelő adatgyűjtő és digitalizációs eszközökkel szereljük fel a gépeket, szükség esetén pedig teljeskörű elektromos és mechanikai felújítást is végzünk. Utóbbit megbízható partnerszolgáltatókkal, akik minden géptípus sajátosságait jól ismerik” – magyarázza Hlács Balázs.

Az életciklusuk végén vagy azon túl lévő eszközök egyfajta megújulását jelentő szolgáltatás jelentősége abban rejlik, hogy számos olyan célgép és gyártócella működik az üzemekben, amelyek pótlása, újratervezése és helyettesítése sokkal nagyobb költséget jelentene, mint az eszköz digitalizálása. „Ha a gép viszonylag jó állapotban van, érdemes a felújításra is gondolni. Azt, hogy valóban megéri-e az új gép vásárlása helyett retrofit szolgáltatásban gondolkodni az dönti el, hogy milyen költséggel járna az új eszköz beszerzése. Ez pedig, főleg az egyedi célgépek esetén, sokkal magasabb lehet, mint a teljes felújítás” – vélekedik a szakember.

A retrofit segítségével a gép rendelkezésre állása megbízhatóvá, karbantartása tervezhetővé és előre jelezhetővé, a szükséges alkatrészkészlet pedig optimalizálhatóvá válik.

Komplex megoldások minden problémára

A Siemens Zrt. jelenleg négy fő területen kínálja szervizszolgáltatásait, ezek a következők: az ipari automatizálás, amely magába foglalja a gyártógépek digitalizációját; valamint a prediktív karbantartás feltételeinek előkészítését, azaz a műszeres analitikai eszközök felkészítését. Emellett rendelkezésre áll a hajtástechnikai eszközök szervize (motorok és frekvenciaváltók karbantartása), továbbá a szerszámgépek felújítása is mind elektromos, mind mechanikai területen.

A karbantartás több szintjén számíthatnak a Siemensre a felhasználók: „Bár a prediktív, adatalapú karbantartás a célunk, ma még sok üzemben a preventív karbantartás valósítható meg. Emellett sok helyen hibaelhárításra (azaz korrektív karbantartásra) is szükség van, azonban a felhasználók is látják, mennyivel megbízhatóbb a termelés az analitika bevonásával, így egyre többen érdeklődnek ebben az irányban is” – mondja Hlács Balázs. A szakértő a Magyarországon leggyakrabban igényelt szolgáltatások közé sorolja a digitalizációs felújításokat, az OEE-mutatók gyűjtésére és analitikájára alkalmas rendszerek bevezetését és előkészítését, illetve az energiahatékonysági fejlesztéseket. „Ezek még kiinduló lépések, de nagyon fontosak lesznek a jövőben a komplex Condition Monitoring fejlesztésekhez.” – hangsúlyozza.

A felsorolt, általános megoldások mellett, amelyek szintén az adott termelőüzemre szabhatók, további nagyobb karbantartási projektekben is részt vesz a Siemens, beleértve a hajtástechnológiák retrofitjét és egyéb upgrade projekteket. „Dolgozunk autógyárral és multinacionális vállalatokkal, akár kirendelt szervizcsapat fenntartásával. Ilyenkor az automatizált rendszerek helyszíni karbantartását minden tekintetben mi végezzük, valamit a kritikus működések felügyeletére rendelkezésre állási szerződéseket kötünk” – mondta Hlács Balázs. Az Integrated Plant Maintenance a legösszetettebb szervizszolgáltatás, amely elérhető a portfólióban, és az így alkalmazott mérnökök és technikusok száma országszerte meghaladja a 70 főt.

„Összesen több mint 100 magasan képzett szakemberrel dolgozunk, akik az ország minden pontján elérhetőek a partnerek számára. Kimondott erősségünk a gyökérokok elemzése, hiszünk abban, hogy hosszú távon minden probléma megoldásának ez az alapja. Ez a lépés elengedhetetlen, akár meg is gyorsíthatja a megoldási folyamatot” – hangsúlyozza a szakember.

Kiemeli továbbá, hogy a megfelelő szervizszolgáltatás kiválasztása mindig az adott üzem sajátosságai alapján történik, az egyedi igények felmérése mentén. Fontos értékelni a már meglévő eszköztárat, a rendelkezésre álló berendezéseket, a géppark állapotát és az elérni kívánt célokat is. „Mielőtt a digitalizációval kapcsolatban tűzünk ki célokat, fontos, hogy tisztában legyünk az automatizáció jelentésével, illetve szintjeivel is. Ez határozza meg, hogy merre és hogyan léphetünk tovább, és mely felfesti a projekt kereteit is” – egészíti ki a szakember.

Kun Zsuzsanna
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés