hirdetés
hirdetés

IT és kommunikáció

Összekapcsolt járművek

Ma még utópisztikus, hogy vezető nélküli autók száguldozzanak az utakon, a járművek automatizálása folyamatosan nő. Bővíti a lehetőségeket, ha a mozgó autó is folyamatosan eléri az internetet, és így kétirányú, akadálymentes adatcsere bonyolítható le a fedélzet és a külső szerverek között. 

hirdetés

A járműgyártók világszerte keresik azokat az innovatív funkciókat, amelyeket a tulajdonosi és a vezetői élmény növelése érdekében beépíthetnek a járművekbe. Ilyen innovatív funkció például, hogy a vezetők valós idejű forgalmi adatokat és navigációs segítséget kaphassanak, az utasok mozifilmeket nézhessenek a felhőből, vagy a járműgyártók rádiós kapcsolaton keresztül frissíthessék a gépkocsik fedélzeti szoftverét.

Az innovatív megoldásoknak köszönhető az is, hogy teljesen automatizált, vezető nélküli járművek jelenhessenek meg a közlekedésben. Az összes felsorolt és további intelligens funkciónak azonban van egy alapvető feltétele: a jövő járművének folyamatosan kapcsolatban kell lennie a külvilággal, azaz állandó, megszakadásmentes vezeték nélküli internet-hozzáféréssel kell rendelkeznie.

Az innovatív megoldásoknak köszönhető az is, hogy teljesen automatizált, vezető nélküli járművek jelenhessenek meg a közlekedésben
Az innovatív megoldásoknak köszönhető az is, hogy teljesen automatizált, vezető nélküli járművek jelenhessenek meg a közlekedésben

A gyártók – telekommunikációs szakcégek bevonásával – komoly erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy ezt a megbízható és biztonságos kapcsolatot kialakítsák. Nemrégiben – 2013 nyarán – a Continental és a Cisco állt elő közös megoldásával, az úgynevezett „proof-of-concept”-tel, illetve mutatott be olyan járművet, amely képes rá, hogy mozgás közben is biztonságos, nagy megbízhatóságú, folyamatos vezeték nélküli kapcsolatot tartson fenn a digitális külvilággal, azaz mintegy nagy teljesítményű, mozgó (vagy álló) hotspotként működjön.

Észrevétlen hálózatváltás

A megoldás egyik alapeleme a Cisco kapcsolási technológiája, amely megszakadásmentes, fokozottan biztonságos kommunikációt tesz lehetővé úgy, hogy a jármű mindig a tartózkodási helyének megfelelő hálózathoz csatlakozzon, figyelembe véve a felhasználók preferenciáit is. Ez utóbbi elengedhetetlen, ugyanis a mozgó járművek esetében mindig figyelembe kell venni a gépkocsivezetők és az utasok prioritásait, jellemzően azt, hogy a költségek vagy a szolgáltatásminőség legyen a hálózatválasztás elsődleges szempontja.

A szóban forgó fedélzeti szoftvermegoldás éppen ezért megszakadásmentes átkapcsolást biztosít a 3G, a 4G és más vezeték nélküli hálózatok között, továbbá alapot teremt a legnagyobb hang-, adat- és videoalapú alkalmazásteljesítmény eléréséhez. További követelmény, hogy a gépkocsi és a távoli szerverek közötti kommunikáció ugyanolyan biztonságos legyen, mint amikor valaki otthonról vagy az irodából éri el az internetet.

Ennek érdekében a Cisco egy olyan nagy megbízhatóságú szoftver gatewayt üzemeltet, amely magában foglalja a Cisco gerinchálózati képességeit, továbbá optimalizálja a különféle kommunikációs összeköttetéseket és mobilitási szolgáltatásokat a jármű felé és visszirányban. A fokozott biztonság már csak azért is rendkívül fontos, mert a hálózati kapcsolatra épített funkciók bővülésével a járművek egyre jobban ki vannak téve a kibertérből érkező támadásoknak.

Mozgó adatközpont

A külvilághoz kapcsolódó jármű egyfajta mozgó adatközpontnak is felfogható. A beágyazott konnektivitással megnyílik a lehetőség az opt-in (tehát előzetes engedélyhez kötött) adatgyűjtésre. Ha a felhasználók hozzájárulnak a járműre és személyükre vonatkozó adatok megosztásához, az autógyártók felhasználhatják ezen információkat a járműdiagnosztika vagy -karbantartás színvonalának emeléséhez, valamint a felhasználói élmény testre szabásához.

A külvilághoz kapcsolódó jármű egyfajta mozgó adatközpontnak is felfogható
A külvilághoz kapcsolódó jármű egyfajta mozgó adatközpontnak is felfogható

A Cisco friss tanulmánya szerint a felhasználók nyitottak az adatközlésre, ha cserébe kézzelfogható, hasznos előnyökhöz jutnak. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy minél több jármű kapcsolódik a hálózatokhoz, annál több belépési pont nyílik meg a potenciális hekkerek előtt. Éppen ezért az ipar minden képviselője számára elsődleges szempont, hogy minden óvintézkedést megtegyen a támadások megelőzése érdekében. A Cisco például a kulcsfontosságú támadási pontok védelmére a felhőalapú és a fedélzeti biztonsági megoldások egy kombinációját építi be megoldásába.

Skálázható felhőplatform

A Continental – a Ciscót követően – idén októberben az IBM-mel is partnerkapcsolatot alakított ki a hálózatba kötött autók technológiáinak kifejlesztésére. A megállapodás értelmében a vállalatok különböző technológiákat fejlesztenek számos, az autókban nélkülözhetetlen feladatok automatizálására. Tervbe vették például egy skálázható felhőplatform kiépítését, amely lehetővé teszi a szoftverfrissítéseket, valamint a járművezérlő eszközök jellemzőinek beállítását az interneten keresztül, csökkentve ezáltal az időtrabló és költséges műhelylátogatások számát.

A szakértők szerint a nemrégiben megindult fejlesztések eredményeképpen az autók nem egyszerűen csak kapcsolódnak majd az internethez, hanem annak részévé válnak. A hálózatba kapcsolt, intelligens járművek, illetve vezetőik és utasaik számára számos új funkció válik elérhetővé. Ilyen új, innovatív lehetőség például a felhőalapú hangfelismerés, a forgalmi adatok valós idejű kicserélése vagy az online és navigációs adatokon alapuló, előre megtervezett vezetés.

Mindent egybevetve, az új technológiákkal felszerelt járművek egyértelműen biztonságosabbak és hatékonyabbak lesznek elődeiknél. Ezen túlmenően a Continental és az IBM nyilvánosságra hozta egy „elektronikus horizont platform” kifejlesztésének a tervét. Az új platform végső célja a vezetés nagymértékű automatizálása. A beágyazott érzékelőkkel ellátott járművek nemcsak fogadják majd az adatokat, hanem továbbítják is az információkat – a gépkocsi helyzetét, sebességét, a sebesség növekedését/csökkenését stb. – a felhőbe, ahol az adatokat feldolgozzák, elemzik. 

Van igény az online, a mainál automatizáltabb autókra
A Cisco tíz országból több mint 1500 embert kérdezett meg arról, hogy milyen technológiákat részesítene előnyben autóvásárláskor, illetve milyen technológiákat használna szívesen autóvezetéskor. A tanulmány legfőbb megállapításai a következők:
 
• A fogyasztók előszeretettel indítják a járművásárlási folyamatot az interneten. A megkérdezettek 83 százaléka először online keres információt az autóról, és csak 17 százaléka keresi fel személyesen vagy hívja fel telefonon a kereskedőt. A válaszok tanúsága szerint a vásárlók bíznak a gyártói honlapokban: 61 százalékuk a gyártók weboldalára látogat el autóvásárlás előtt, és összességében 78 százalékuk bízik az online megszerezhető adatokban.
 
• A felhasználók a jelenleginél automatizáltabb módon szeretnék nyomon követni gépkocsijuk fenntartási költségeit. A legtöbben (52 százalék) az üzemanyagárakat, ennél valamivel kevesebben (46 százalék) a biztosítási árakat és még kevesebben (35 százalék) a közúti segélyszolgálatok elérhetőségeit akarják autójukból követni. Jól mutatja a felhasználói elvárásokat, hogy a megkérdezettek 62 százaléka jelezte: szívesen vásárolna olyan eszközt, amelynek segítségével nyomon tudná követni az üzemanyag és az autó fenntartásának havi költségvetését.
 
• A felhasználók hajlandók megadni személyes adataikat a testreszabás, a biztonság és a megtakarítás érdekében. A válaszadók 74 százaléka hozzájárulna vezetési szokásai monitorozásához, ha ezzel a gépjármű biztosítási vagy fenntartási költségeit csökkenthetné. A személyre szabott biztonság vagy az autó biztonsága érdekében a megkérdezettek 60 százaléka adna meg biometrikus adatokat, így például ujjlenyomatot vagy DNS-mintát. Figyelemre méltó, hogy 65 százalék mutatna hajlandóságot olyan személyes adatok megadására, mint például a magasság, a testsúly, a vezetési vagy a szórakozási szokások, ha ezáltal egyedi igényeihez igazított járműhöz és vezetési élményhez jutna.
 
• A fogyasztók bíznak az automatizált és a vezető nélküli gépjárművekben. A felmérésben résztvevők több mint fele (57 százaléka) állította, hogy valószínűleg szívesen utazna olyan autóban, amelyet teljes mértékben a technológia vezérel, azaz amelyet nem ember vezet. Gyerekeiket azonban csak a megkérdezettek 46 százaléka ültetné be vezető nélküli járműbe.
Mallász Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés