hirdetés
hirdetés

Az elektromos autók értékesítése a korábbi többszörösére emelkedett

Neves márkák a koronavírus fogságában

Idén elektromos és plug-in-hibrid meghajtású autókból több mint háromszor annyit vásároltak, mint 2019-ben. 2020 egyértelműen az áttörés éve az elektromobilitás térnyerésében.

hirdetés

A Német Autóipari Szövetség (VDA) adatai szerint Németországban január és november között 2,6 millió darab új személyautót hoztak forgalomba, ami 22 százalékkal alacsonyabb az előző év első tizenegy havitól és ami alapján az év egészére vetítve 2,9 milliós darabszám valószínűsíthető. Ez azt jelenti, hogy 2020 a német újraegyesülés óta eltelt három évtized legrosszabb éveként vonul be a német autóipar történetébe. (Megjegyezve, hogy egy, a duisburgi és esseni egyetem autós intézete által idézett hivatalos forrás szerint a német autóállomány az év első kilenc hónapjában 460 ezerrel, 48,2 millió darabra emelkedett, melyen belül a mintegy tízmillió darab, 15 évesnél idősebb jármű részaránya meghaladja a 20 százalékot és ez kedvezőtlen a klímacélok elérése szempontjából.) A hazai értékesítési lehetőségek drámai mértékű beszűkülését az export sem enyhítette: a január és november között külföldre szállított autók 2,4 milliós darabszáma 26 százalékkal marad el a múlt évitől.

Németországban a legtöbb, 5,87 millió darab személyautót 2011-ben állították elő, azóta ezt a termelési darabszámot egyetlen évben sem sikerült elérni. 2016 óta, (amikor 5,75 millió darab személyautó került le a szalagokról), folyamatosan csökken a termelés, tavaly már csak 4,66 millió darab személyautó hagyta el a németországi üzemeket.

Az ez évi termelés nem fogja meghaladni a 3,5 milliót; ez pedig a VDA nyilvántartása szerint 45 év óta a legalacsonyabb teljesítmény és a 2011. évi rekord kevesebb, mint háromötöde. Az idén a november volt az első olyan hónap, amikor nem csökkent, hanem – bizonyára a múlt év novemberinél eggyel több munkanapnak is köszönhető – 7 százalékkal, 449,9 ezer darabra emelkedett a németországi autógyárak termelése.

A termelés és az export mellett csökkent az ágazatban foglalkoztatottak száma is: 2020 szeptemberében a német autóipar 803,6 ezer főt foglalkoztatott, ami csaknem 3,5 százalékkal alacsonyabb a tavaly kora őszinél.

Az nyilvánvaló, hogy 2021-ben a németországi autógyárak legfeljebb az első lépéseket tudják megtenni a korábbi évek teljesítményeire emlékeztető úton. Hildegard Müller, a VDA elnöke – mint fogalmazott - „a nagy kihívások ellenére óvatos bizakodással tekint a jövő évre”, ami számokban kifejezve azt jelenti, hogy

  • a német piacon forgalomba hozott autók száma 9 százalékkal, 3,1 millióra,
  • a németországi gyárak termelése 20 százalékkal, 4,1 millióra,
  • exportjuk pedig ugyancsak 20százalékkal, a német piacon forgalomba hozott hazai és külföldi darabszámmal megegyező 3,1 millióra emelkedne.

2020 áttörést hozott az elektromobilitásban

Az éves kibocsátás 700 ezer darabos csökkenésének külön pikantériája, hogy a teljes értékesítési darabszámon belül – nem utolsósorban a szövetségi kormány által nyújtott többezer eurós vásárlási prémium, az értéktöbblet-adó 3 százalékos átmeneti csökkentése és a gyártók által nyújtott további kedvezmények együttes hatására – elektromos és plug-in-hibrid meghajtású autókból több mint háromszor annyit vásároltak, mint 2019-ben. 2020 egyértelműen az áttörés éve az elektromobilitás térnyerésében, fogalmazott Reinhard Zirpel, a német autópiacon csaknem 40 százalékot képviselő Nemzetközi Gépjárműgyártók Egyesülése (VDIK) elnöke, aki szerint az elektromos autóknak a teljes kibocsátásban elért részaránya az előző évi szűk 3 százalékról az idén 12 százalékra emelkedett.

A flensburgi székhelyű Szövetségi Gépjármű Hivatal (KBA) adatai szerint a múlt hónapban csaknem 29 ezer tisztán elektromos meghajtású autót értékesítettek, ami több mint ötször annyi, mint amennyi 2019 novemberében volt; emellett plug-in hibridből is csaknem négyszer annyit adtak el, mint egy évvel korábban.

Az általános tendenciával ellentétben az elektromos autók iránti kereslet 2021-ben várhatóan tovább élénkül. Reinhard Zirpel várakozása szerint alternatív meghajtású járművekből az idei 350 ezerről jövőre összességében 500-600 ezerre emelkedik az értékesítési darabszám. A kereslet meg fogja haladni a kínálatot, melynek következtében a vásárlóknak olykor aránytalanul sokáig kell majd várakozniuk az elektromos autókra, véli Peter Fuß, az Ernst & Young elemzője. Aki további lendületet vár azon új modellek megjelenésénél, melyekkel a gyártók a szigorúbb széndioxid-kibocsátási flottacélok teljesítése érdekében terveznek kirukkolni.
Bővül, de még mindig szűkös a töltőhálózat kapacitása

Az elektromos meghajtású autók térnyerése nyomán egyre élesebben vetődik fel a kérdés: elegendő-e az autósok rendelkezésére álló töltőhálózati kapacitás, s az igényeknek megfelelő ütemben bővülnek-e a töltőhelyek. Melyek száma iparági információk szerint jelenleg valamivel meghaladja a 32 ezret.

Mivel az elektromobilitás fellendítése központi szerepet játszik a szövetségi kormány és – tágabb értelemben – a német gazdaság és társadalom közép- és hosszú távú klímavédelmi céljai elérésében, különösen szembe tűnő az a sok gond és anomália, ami egy átfogó és ügyfélbarát töltési hálózat kialakítása körül tapasztalható. Pedig a közönség a jelek szerint élénk keresletet tanúsít az elektromos autók iránt, s a következő időszakban gyártóknak is egyre több elektromos meghajtású autót kellene kibocsátaniuk az Európai Unió által előírt szigorú klímavédelmi előírások teljesítése érdekében.

Hildegard Müller a szövetségi kormány, a szövetség és a vállalatok képviselői részvételével december első hetében (ezúttal a kancellár nélkül) megtartott „mini autóipari csúcs” kapcsán emlékeztetett az ágazat azon ígéretére, hogy 2022 végéig legalább 15 ezer töltőpontot hoz létre különböző ingatlanjain, telephelyein és kereskedelmi egységeiben. „Németország az elektromos autók terén máris Európa-bajnok, s a töltő infrastruktúra kiépítésével kapcsolatban magunk által meghatározott célt sikerül a tervezetnél két évvel korábban, azaz 2020 végére elérni”, mondta a VDA elnöke, megjegyezve: ez annak igazolása, hogy az autóipar a maga részéről mindent megtesz a megfelelő töltési infrastruktúra kiépítése érdekében.

A december eleji autós „minicsúcson” Andreas Scheuer (CSU) szövetségi közlekedési miniszter kilátásba helyezte, hogy a szövetségi kormány meggyorsítja az elektromos autók üzemeltetéséhez szükséges töltési infrastruktúra kiépítését. A csaknem félmilliós elektromosautó-állománnyal „valóban felfutásban vagyunk”, mondta a bajor politikus, elismerve, hogy ehhez „megfelelő infrastruktúra tartozik”. Emellett mind Scheuer, mind Peter Altmaier (CSU) szövetségi gazdasági és energetikai miniszter hangsúlyozta az energiagazdaságnak az áramhálózatnak az elektromobilitás elterjesztéséhez szükséges bővítésében és megerősítésében betöltött szerepét.

Altmaier a találkozót követően „nagy közös csapatmunkát” sürgetett, egységes és egyszerű fizetési rendszert követelve a nyilvános töltő-állomásokon mind Németországban, mind egész Európában. Nem minden autós ismeri ki a hitelkártyák és egyéb fizetési kártyák világában, érvelt a gazdasági miniszter. Jelenleg „a fizetési rendszerek sokasága és a tisztázatlan árviszonyok miatt hatalmas káosz uralkodik”, mutatott rá Ingrid Remmers, a Baloldali párt közlekedéspolitikai szóvívője.

Andreas Scheuer szerint kétségtelen, a töltési infrastruktúra gazdaságosabban bővíthető a városokban vagy azok közvetlen közelében, mint a távolabbi térségekben, de az egyenlő életkörülményeket biztosítandó – mint fogalmazott – „azt akarjuk, hogy hogy az elektromobilitás a falvakban is elterjedjen".

Az elektromobilitás (is) káros a környezetre?

Közben egy október végén nyilvánosságra hozott tanulmány kapcsán a Német Mérnöki Egyesülés (VDI) arra hívta fel a figyelmet, hogy az autóipar jövőjének megtervezésekor helytelen kizárólag az akkumulátoros meghajtásra koncentrálni. Sokkal inkább a technikák diverzifikálására kellene törekedni, mert „ez az egyetlen esély a 2030-ra célul tűzött széndioxid-kibocsátási tervek elérésére”, fogalmazott Volker Kefer, a VDI elnöke a különböző hajtási rendszereknek az öko-mérlegre gyakorolt hatásáról szóló tanulmány bemutatásakor.

Folytatva a VDI elnökének gondolatát: mind az akkumulátorok, mind az üzemanyagcellák, de még a hagyományos motorok esetében is nagyok még a lehetőségek a széndioxid-kibocsátás csökkentéséhez való hozzájárulást illetően.

„Figyelembe véve a teljes értékteremtési láncot, a hagyományos motorral működtetett korszerű járművek ma gyakran kevesebb károsanyag-kibocsátással járnak, mint az elektromos járművek”, olvasható a tanulmányban, melynek szerzői szerint az akkumulátorral működő elektromos meghajtások magas energia- és anyagfelhasználással járnak. Ralf Marquard, a VDI járműipari szakértője hangsúlyozta: „csak akkor lehet bármely technológiával hozzájárulni a környezeti egyensúly javításához, ha az energiaforrásokat megújuló forrásból nyerjük."

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés