hirdetés
hirdetés

Változó dizájn

Mi legyen az önjáró autók belsejében?

Az önjáró autók több ponton is felülírhatják a megszokott megjelenést. Az autóipari tervezők és designerek szinte tiszta lappal indulhatnak neki a jövő járműveinek tervezéséhez.

hirdetés

Talán a legegyértelműbb az ablakok szerepének az átgondolása. Ha az embereknek lenne választási lehetőségük, akkor vajon választanának egy olyan önjáró autót, amelynek az ablakai helyén képernyők vannak? Az autonóm gépjárművekre tucatnyi apró kamera és szenzor lesz felszerelve, amelyek mindenféle szögben mutatják és érzékelik a jármű körül lévő környezetet. Ennek ellenére a legelső, forgalomba kerülő robotautóknak még minden bizonnyal lesznek ablakaik, mert a túl sok, egyszerre történő radikális változást nehezen viselnék az emberek.  

Szélvédő helyett tablet?

2015. augusztus 3-án a NOKIA bejelentette, hogy 2,8 milliárd euróért értékesíti a Here digitálistérkép-divízióját, amelyet konzorciumban meg is vásárolt a három nagy német autógyártó, a Daimler, a VW és a BMW. Ez is jelzi, hogy az autógyárak abszolút nyitottak az önvezető járművek fejlesztésére. A Daimler úgy gondolta, eljött az idő, hogy eldobják a régi autóépítési szabályokat, és egy nagyon futurisztikus koncepcióval jelenjenek meg – így született a Mercedes Benz F-015. Erről az autóról kívülről még azt is nehéz megállapítani, hogy van-e egyáltalán ablaka, mert az üveget beborították az autó alapszínével megegyező réteggel.

A Mercedes Benz F-015 külseje
A Mercedes Benz F-015 külseje

A Daimler szerint az önjáró autók utasai nem akarják folyamatosan az elsuhanó tájat nézni, ezt demonstrálják azok a fotók is, amelyeken az F-015-ös utasai egymással szemben ülnek, beszélgetnek, dolgoznak, játszanak, miközben egyáltalán nem érdekli őket, hogy mi zajlik odakint. Ha kinéznek az ablakon, nagy érintőképernyőket látnak, amelyek lehetővé teszik az autó kontrollálását, vagy éppen más fényképeknek, videóknak a megjelenítését. Ez már nem csupán egy autó, hanem egy „digitális élőhely”, amely tökéletes szimbiózist kínál a valóságos és a virtuális világgal. Jogos a kérdés, miszerint, ha az utazók elmerülnek a képernyőkben és tabletekben, akkor van-e bármilyen értelmük az igazi ablakoknak? Ha az utazók valóban tudni akarják, hogy merre tartanak, az autón található számos kamera segítségével, a kijelzőkön át követhetik nyomon az irányt. Ez még nagyobb kitekintést enged, mint a természetes nézelődés. A kamerákat fel lehet szerelni zoomoló lencsékkel, és így a képernyő sokkal több részletet kínál, mint az ablakok.

Az önvezető autóknál valószínűleg az üvegablak lesz az extra felszerelés, mert egyrészt az törékeny, másrészt alaposan megterheli a légkondicionálásból adódó energiaháztartást.

Guruló laboratórium

Az F-015 belső terének hintószerű kabin jellege lehetővé teszi, hogy a négy utas egymással szembefordulva utazzon. A B-oszlopok hiánya nagy helyet biztosít az autó mindét oldalán, ami lehetővé teszi a rendkívül kényelmes ki- és beszállást. Az F-015-ben minden automatizálva van, egy applikáció segítségével lehet hívni, magától nyitja és zárja az ajtókat. Az autó belseje határozottan más, mint a megszokott. A belső tér fa, bőr, polírozott alumínium és hatalmas érintőképernyők kombinációja. Egy-egy hatalmas kijelzőt helyeztek el mind a négy ajtóba, egyet a műszerfal helyett, egyet a hátsó utasok mögött és egyet a padlóra – utóbbi automatikusan asztallá tud bővülni.

Az F-015 belső kódneve: Led Zeppelin
Az F-015 belső kódneve: Led Zeppelin

Az önvezető F-015 nem a detroiti nemzetközi autóshow-n debütált, hanem az előzőleg tartott CES-en (Consumer Electronics Show) – ez azt jelenti, hogy a Mercedes nem a világ legfontosabb gépjárműipari vásárán, hanem a világ legnagyobb technológiai expóján mutatta be legújabb projektjét. Vera Smith, az autó felhasználói felületeinek dizájnere szerint az F-015 kutatási és nem koncepcióautó, ugyanis utóbbiak általában előrevetítik egy autógyártó dizájnirányvonalát. „Az F-015 sokkal inkább egy guruló laboratórium.” Az F-015 inkább még egy, a sci-fi kategóriájába tartozó autó, amely semmilyen szinten nem köthető a jelenkori sztenderdekhez. Holger Hutzenlaub, a Mercedes-Benz Advanced Design Stúdió vezetője szerint nem véletlen, hogy „az F-015 belső kódneve: Led Zeppelin.”

Egyszerű, és már az utakon van

A Google önvezető autója több mint egymillió mérföldet közlekedett már a kaliforniai Mountain View és a texasi Austin utcáin. A cég 2009 óta dolgozik a vezető nélküli autók kifejlesztésén, céljuk, hogy könnyebbé, biztonságosabbá és élvezetesebbé tegyék a mobilitást.

A Google önvezető autója
A Google önvezető autója

Miután a Google nyilvánosságra hozta a baleseti statisztikáit, amelyeket a vezető nélküli autóival, a több mint egymillió mérföld megtétele után összegzett, fejlesztői eldöntötték, hogy a továbbiakban a kormánykereket eltávolítják az autókból, és egy az egyben önvezetővé, közvetlen emberi beavatkozástól mentessé teszik a következő autókat. Vint Cerf (a Google ötletembere, az internet egyik alapító atyja) úgy fogalmazott: „Eddig úgy gondoltunk az autókra, hogy azokban mindig lesz kormánykerék, gázpedál és egy ember, aki vezeti. A Google viszont úgy döntött, nem tervez azzal, hogy az emberek megtarthatják a járművek felett az irányítást, mivel azoknak minden pillanatban biztonságosan kell működniük. Nem múlhat az emberi figyelmetlenségen a biztonság.”

A Google autók legújabb verzióiban már nincs kormánykerék, gázpedál és fék, vagy legalábbis nem olyan, amihez hozzászoktunk, és amihez hozzáférhetne egy emberi vezető. A Google egy egyszerű, szerethető önvezető autót igyekszik fejleszteni, és annak érdekében, hogy az emberek minél előbb elfogadják az új fejlesztéseket, különböző népszerűsítő akciókat szerveznek: többek között ismert festőket kérnek fel arra, dekorálják az önvezető autóikat, hogy azok barátságosnak tűnjenek. 

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés