hirdetés
hirdetés

Top 3 high-tech autó

Megatrendek az autóiparban, amelyeket az elektrifikáció hajt

A Covid–19-járvány az autógyártást 2020-ban blokkolta, azonban a technológiai fejlesztések nem lassultak le. A menetelés az elektrifikáció útján továbbra is folytatódik, és ez hajtja az autóipari fejlesztéseket. Bemutatjuk a 3 legmenőbb elektromos autót az átlagostól a szuperluxus kategóriáig, és ezeken keresztül a legfontosabb innovációkat.

hirdetés

Az autóipar kiemelkedő innovációs területe az elektromobilitás, így a világ legkiemelkedőbb technológiáit felvonultató autók jellemzően elektromosak.

Kezdjük is a sort egy abszolút megfizethetetlen kategóriába tartozó járművel, a Rimac C_Two tiszta elektromos GT hiperautóval, amelynek minden millimétere innovatív.

A Rimac Automobili horvát gyártó óriási sikerét első modelljének, a Concept_One-nak köszönheti, amely 2013-ban a világ leggyorsabb elektromos autója volt. Ebből a modellből mindössze nyolcat gyártottak, de a második Rimac, a C_Two is csupán 150 példányban fog elkészülni.

Mi kerül ezen 2,4 millió dollárba?

Ez a garázscégből induló kis csapat kifejlesztett és felépített egy olyan autót, amelyet 2,4 millió dolláros alapáron értékesítenek, de persze erre még 600 ezer dollár extra is vásárolható. Az autó mind a négy kerekét külön villanymotor hajtja, akkumulátora 16 900 cellából áll, 120 kWh a kapacitása, és folyadékhűtéses, valamint 1,4 MW teljesítményt tud leadni.

1914 lóerős és borzalmasan sok, 2300 newtonmeter nyomatéka van a C_Two-nak. Álló helyzetből 1,85 másodperc alatt gyorsul 100 km/órás sebességre, végsebessége 412 km/óra. Ha ezt nem használja ki a vezető – és hát, hol is használja ki –, akkor akár 650 kilométert is elmegy egy töltéssel. Az extrák sora azonban nem ért még véget, a meghajtást úgy építették fel, hogy az autónak természetes képessége a driftelés.

Minden keréknél beépítettek egy-egy váltót, elöl egysebességes, hátul pedig kétsebességes kivitelben, amik garantálják a gyorsulást, és az R-AWTW-szoftver kezeli az egyes kerekekhez jutó nyomatékot. Így a C_Two tökéletes drifter, vagy éppen csúszós talajon remek vonóerőt és trakciót nyújt, tehát szuperbiztonságos.

A héj
A monocoque egy francia eredetű szó, melynek jelentése: egy héj. Ennek a fajta vázszerkezetnek nagy előnye, hogy rendkívül hatékonyan viseli az autót érő különféle terheléseket. Az első monocoque vázszerkezetet 1984-ben a McLaren mutatta be a Forma–1-ben, azóta bizonyítottan ez a leghatékonyabb vázszerkezet.

Ami a C_Two felépítését illeti, a karbonvázon szintén karbonszálas monocoque héjszerű váz található, amelybe elhelyezték a 120 kWh kapacitású, 6900 cellából álló, folyadékhűtéses, 1,4 MW teljesítmény leadására képes lítium/magnézium/nikkel akkumulátorcsomagot. A Rimac hatótávja 650 km, összkerék-meghajtású, hiszen mind a négy kerék alá dolgozik egy-egy olajhűtéses elektromos motor. Ezek 97 százalék hatékonysággal működnek – korlátlan és karbantartásmentes élettartamot ígér ezekre a gyártó –, a maximális nyomatékot pedig az első pillanattól kezdve biztosítják.

Hátsókerék-kormányzás

Az autógyártók Mercedese, a Daimler április közepén kijött legújabb luxusautójával, egy Mercedes EQS tisztán elektromos limuzinnal.

Az új Mercedest azért válogattuk be összeállításunkba, mert ez az első tisztán elektromos luxusjármű, amely nem a 100-ra gyorsulással méri a luxust, hanem valódi autógyári mértékkel. A Daimler–Mercedes EQ-projektje sokkal több, mint egy-egy elektromos autó. Ez egy stratégia része, amely magában foglalja az autóipart átalakító négy megatrendet.

CASE: összekapcsolás, autonóm vezetés, rugalmas felhasználás és elektromobilitás
C: Összekapcsolás – autók kommunikálnak egymással és a külvilággal
A: Autonóm – vezető nélküli autók jönnek, és megszüntetik a vezetést
S: Megosztás – a megosztott járműhasználat hatalmas növekedést eredményez az autóhasználatban
E: Elektrifikáció – az elektromos akkumulátorok energiájának felhasználása normává válik a zsúfolt városokban

A Mercedes EQS-modellek EVA-platformra épültek, amelyet hamarosan az EQS SUV-változatába, valamint az EQE limuzinba és szabadidő-autóba is beépítenek. Gyakorlatilag ezzel a márka legelső villanyautója került ki a piacra, nem csupán egy elektromos változat. Két típus lesz elérhető a villanyautóból, az EQS 450+ és az EQS 580 4MATIC.

Az EQS 450+ hátsókerék-meghajtású, villanymotorja 245 kW leadására képes 568 Nm maximális azonnali nyomatékkal. Álló helyzetből 6,2 másodperc alatt gyorsul 100-ra, és 210 km/h a végsebessége. Az EQS 580 4MATIC összkerékhajtású, a két villanymotor teljesítménye együttesen 385 kW, 855 Nm csúcsnyomatékkal. A 0-–100 km/h-ra való gyorsulás 4,3 másodperc alatt érhető el, a végsebesség 210 km/h.

A Mercedes-Benz új villanyautójába NCM 811 lítiumion cellákból felépülő akkumulátorokat szerelnek, ami azt jelenti, hogy a katód anyaga 8:1:1 arányban nikkel, kobalt és mangán. Tasakos cellákat és prizmatikus, kemény tokozású cellákat egyaránt felhasználhatnak a moduláris felépítésű, 400 V rendszerfeszültségű akkumulátorcsomaghoz. Az EQS a világ legáramvonalasabb sorozatgyártott autója. Légellenállási tényezője mindössze 0,20, ami az új generációs, magasabb energiasűrűségű akkucellák mellett nagyban közrejátszik a tekintélyes hatótávban.

 Az elektromos csúcsmodell akár 770 kilométeres hatótávra is képes.

Az összkerekes 4MATIC-változatok Torque Shift funkcióval rendelkeznek, amely automatizálja az első és hátsó tengelyek közötti nyomatékelosztást, ez a mechanikus összkerekes hajtásrendszereknél lényegesen gyorsabb reakcióidőt biztosít, illetve optimalizálja az elektromos hajtásrendszer működését. A rendszer percenként tízezerszer ellenőrzi és módosítja a beállításokat.

Amiben a luxus kicsúcsosodik és az innováció felharsan – pontosabban abszolút csendesen meghúzódik a háttérben –, az a zaj és vibráció minimalizálása. Ezt számos apró kis fejlesztéssel érték el az anyagfelhasználástól kezdve a mágnesek elhelyezéséig. Így például az autó forgórészeiben a mágnesek elhelyezését optimalizálták, és speciális tekercselés mellett a lehető legkevesebb ritkaföldfémet használták fel. A csapágyazás során elasztomert használtak, amely egy rugalmas polimer.

Lenyűgöző, hogy az érzékelőrendszer és algoritmusok valós időben hozzáigazítják a felfüggesztést az útfelülethez, így az Airmatic légrugózás mellett ez is segít, hogy sima legyen az út, legalábbis érzetre. Az EQS rendelkezik „járműemelés”-funkcióval is, amely praktikusan használható az egyenetlen útfelületen, illetve könnyebb beszállást és kiszállást biztosít az utasoknak.

Az EQS egy nagy szedán, amely 5,22 méter hosszú, 1,92 méter széles és 1,5 méter magas. Ez problémát jelenthet a szűk városi utcákon és a parkolásnál, ezért, bár alapfelszereltségként a hátsó tengely kormányzását maximum 4,5 fokos fordulattal biztosítja, ez felárért 10 fokra növelhető.

A létező legnagyobb tudású elektromos autó

A Lucid Motor áramvonalas luxusszedánja bedobta az elektromos kesztyűt, köztük egy 139 ezer dolláros Grand Touring változatot, amelynek EPA-besorolása 832 kilométer. Az alapáron 70 ezer dolláros autót szokás a Tesla nagy riválisaként emlegetni, de ugyanúgy versenybe tud szállni a Mercedesszel vagy a BMW-vel is. A legfelső polcon található 169 ezer dolláros Dream Edition 1080 lóerős teljesítményével alig több mint 2,5 másodperc alatt ér el 100 km/h-t álló helyzetből, és 805 kilométeres hatótávval bír.

A készülő Lucid Air szedán egyik kiemelkedő tulajdonsága a kétirányú töltés támogatása, ami megkönnyíti a járművek közötti (V2V) és a járművek és a hálózat közötti (V2G) töltést. Jellemzően, ha egy EV-nek elfogy az energiája, akkor a legközelebbi töltőhöz kell vontatni, mivel nincs praktikus módja annak, hogy energiát vigyünk az autóhoz, mint a benzint a marmonkannában. Az a lehetőség, hogy egy EV-t egy másik EV-ről tölthetünk, megoldást kínálhat vészhelyzetben.

Az elképesztő teljesítmény a saját fejlesztésű meghajtóegységnek köszönhető, amely egy 74 kilogrammos egységbe foglalja a villanymotort, az invertert és a váltót is. Ebből az egységből akár hármat is el lehet helyezni az autóba, egyenként 650 lóerőt biztosítva. Tehát a tervezett hárommotoros, Performance változat 1950 lóerővel giga erővel bír majd.

Az akkumulátor kialakítására is egy teljesen új megközelítést alkalmaztak, amely miatt jelentősen megnőtt a szabad hely a járműben. A Lucid Air az energiahatékonyságban látja a járművek sikerét, illetve hogy az akkumulátor-ellenállást a lehető legjobban csökkentsék. Nem hatékonyságnövelésre koncentráltak az akkumulátorok esetében, hanem a jármű többi részét tervezték úgy meg, hogy az a leghatékonyabb legyen, az akkumulátor csak az energiát tárolja.

 Az akkumulátor hatékonysága a motor hatékonyságán múlik, sőt a gumiabroncsokon, a gördülési ellenálláson és az aerodinamikán. Tény, hogy a Lucid esetében van egy 900 voltos architektúra is, amely elősegíti ezt a hatékonyságot.

Jelenleg rengeteg hihetetlenül jó technológia áll rendelkezésre az autókban, amelyekről 1950-ben a mérnökök aligha álmodhattak. Lépéseket teszünk a teljesen önálló járművek felé, elektromos szuperautókat vezetünk, beszélünk az autóinkkal – és ők válaszolnak. Egyre több eszközt vetnek be a biztonság növelése érdekében, de ugyanakkor a vezetés élményét is igyekeznek a gyártók növelni.

Az autóipari fejlesztések, innovációk tendenciája alátámasztja azt a néhány éve szakmai körökben jelen lévő véleményt, miszerint az autóvezetés hamarosan csak zárt pályán lesz lehetséges, amolyan úri hobbiként. A városokban, közutakon önvezető, elektromos és a legritkább esetben saját tulajdonban lévő autókkal fogunk közlekedni.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés