hirdetés
hirdetés

Német gazdaság

Lendületet kaphat az elektromobilitás (I.)

A politika, a gazdaság és a tudomány képviselői egyetértésével széleskörű konszenzus jött létre annak érdekében, hogy 2020-ra egymillió darab elektromos meghajtású autó fusson a német utakon. Ez idő szerint 31 ezer darabnál, más források szerint „50 ezernél is alacsonyabb darabszámnál” járunk, azaz semmiképp sem éri el a négy év múlva elérendő mennyiségnek még az 5 százalékát sem.

hirdetés

Április közepén a szövetségi kormány, továbbá hat tartomány – Baden-Württemberg, Bajorország, Berlin, Brandenburg, Alsó-Szászország és Szászország – gazdasági és közlekedési kormányzata, valamint több száz autóipari és közlekedési szakembere részvételével kétnapos konferenciát tartottak Lipcsében az elektromobilitással kapcsolatosan megtett lépések eddigi értékelése és a soron következő feladatok megvitatása céljából. A konferencia rangját jelzi, hogy azon megjelent és beszédet mondott Barbara Hendricks szövetségi környezetvédelmi miniszter, Uwe Beckmeyer, a Szövetségi Gazdasági és Energetikai Minisztérium (BMWi) parlamenti államtitkára és Rainer Bomba, a Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium (BMVI) közigazgatási államtitkára is.

A konferencia időpontját úgy határozták meg, hogy azt lehetőség szerint megelőzze a szövetségi kormánynak az elektromobilitás fejlesztéséről azon döntése, amely – szerencsés esetben az elektromos meghajtású járművek vásárlását ösztönző támogatás bevezetésével – felgyorsítja azt a folyamatot, amelynek célja, hogy 2020-ban egymillió elektromos meghajtású autó közlekedjen a német utakon. E célkitűzés jelentősége a rendezvény valamennyi, a szövetségi kormány képviseletében részt vevő előadó felszólalásában elhangzott, de a szakmai közvélemény által várt konkrét kormánydöntésekről akkor még nem esett/eshetett szó.

Mit mondtak az érintettek?

A kétnapos rendezvényhez kapcsolódóan a témában érintett szövetségi miniszterek pár soros nyilvános nyilatkozatban fogalmazták meg gondolataikat. Sigmar Gabriel (SPD) szövetségi gazdasági és energiaügyi miniszter szerint „az elektromobilitás a digitalizációval együtt döntő jelentőséggel bír az autóipar jövőjének az alakulására. Németország vezető piaci szereplő akar lenni ebben az új autóipari korszakban is. Ehhez szükség van arra, hogy az előttünk álló technológiai változások tükrében megegyezés szülessen egy közös iparpolitikai stratégiáról.“

Alexander Dobrindt (CSU) közlekedési és digitális infrastruktúráért felelős szövetségi miniszter szerint „az elektromobilitás és az önjáró autók várható elterjedése révén a legnagyobb közlekedési forradalom előtt állunk az autó feltalálása óta. Vezető szerepet játszunk ebben a fejlődésben, és ennek így is kell maradnia. A „Schaufenster-, azaz kirakatprogrammal megmutattuk, hogy az elektromobilitás működik. Most az következik, hogy az egész országot lefedő töltőállomás-infrastruktúrát hozzunk létre. A javaslatunk: 15 ezer új töltőoszlop kialakítása az ország területén.“ 

Johanna Wanka szövetségi oktatási és kutatási miniszter arra hívta fel a figyelmet, hogy „az elekromobilitás elterjesztéséhez nélkülözhetetlen a képzett munkaerő. Németországban […] továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni a fiatalok tájékoztatására az elektromobilitással összefüggő elhelyezkedési lehetőségekről. Ezek ugyanis a jövő munkahelyei.“

Barbara Hendricks szövetségi környezetvédelmi miniszter a konferencián tartott beszédében felhívta a figyelmet egyebek között arra, hogy az elektromobilitás fejlesztése és a megújuló energiák termelése, illetve felhasználása nagyban hozzájárul a szén-dioxid-kibocsátás erőteljes csökkentéséhez, és ezen keresztül a városok vonzóbbá tételéhez és az életminőség javításához is.

Rainer Bomba államtitkár előadásában elsősorban az elektromobilitás közlekedéspolitikai, Uwe Beckmeyer államtitkár pedig a gazdaságpolitikai és energetikai aspektusairól beszélt; hangsúlyozva, hogy az elektromobilitás a digitalizációval együtt meghatározó jelentőségű a német autóipar jövője szempontjából.

Sokat kell tenni az elterjedésért

Az eddigi németországi tapasztalatok azt mutatják, egyelőre igen kevesen készek arra, hogy jóval többet fizessenek ki egy elektromos meghajtású autóért, mint amennyibe egy vele összehasonlítható hagyományos jármű kerül. S noha az elektromos modellek választéka az utóbbi években jelentősen bővült, a potenciális vevők igényeit ma még nem tudja teljesen kielégíteni. A tisztán elektromos meghajtású járművek – kevés kivételtől eltekintve – egyelőre mindenek előtt a kis kategóriájú gépjárművek közül kerülnek ki. Az viszont bizonyos, még ha az elektromos autókat vásárlók vagy annak gondolatával foglalkozók többsége otthon vagy a munkahelyén is intézné el autója árammal való feltöltését, már csak pszichológiai szempontból is fontos lenne a bárki által elérhető töltő-infrastruktúra fejlesztése, a töltőállomásoknak az autópályák és országutak mentén történő kiépítése.

Alapvető a bárki számára elérhető töltő-infrastruktúra fejlesztése (forrás: Shutterstock)
Alapvető a bárki számára elérhető töltő-infrastruktúra fejlesztése (forrás: Shutterstock)

Az elektromobilitás sikere, az 1 milliós darabszám 2020-ig történő elérése (amelyet valamennyi előadó reális célnak nevezett), megköveteli az autógyárak, az energetikai ellátók és az infokommunikációs vállalkozások szoros együttműködését. Így jönnek létre olyan új értékteremtési láncolatok, amelyek nyomán középtávon erőteljes szerkezetváltás megy végbe az autóiparban. Az ebből fakadó állásvesztés és -teremtés egyenlege ma még nemigen megállapítható. Az elektromobilitás differenciálja az ágazat beszállítóit: jellege folytán jó esélyeket kínál a kis- és középvállalatoknak és a startup vállalkozásoknak, ugyanakkor negatívan is érint egyes beszállítókat, különösen a feldolgozóipari vállalatokat. A német vállalatoknak mindazonáltal jó esélyük van arra, hogy a világ országaiban értékesített elektromos meghajtású autók egyharmadát ők állítsák elő.

A mintegy félezer szakember részvételével megtartott rendezvényen – a teljesség igénye nélkül – felmerült annak szükségessége, hogy az önálló flottával rendelkező szervezeteknek (közlekedési vállalatok, közüzemi szervezetek, posta, rendőrség stb.) meghatározó szerepük legyen az elektromos meghajtású autók elterjesztésében, legyen szó akár haszonjárművekről, akár személyautókról. (E szemlélet elfogadtatását szolgálták a bemutatott járművek úgy, hogy az elektromos meghajtású személyautókat ki is lehetett próbálni.)

Távolság, szerviz, szakember

A rendezvényen hangsúlyosan merült fel az egy töltéssel megtehető kilométerek növelésének igénye és szükségessége; amiben a konferencia résztvevői szerint reálisan számolva 2020 környékén várható számottevő előrelépés. Meg kell teremteni az elektromos meghajtású járművek szervízhálózatát, ami nyilvánvalóan az ipar és a szerelési tevékenységet folytató szolgáltatók közös kihívása. 

Az elektromobilitás térnyerésének sikeres előre vitele feltételezi a jól képzett munkaerő kiképzését. A szövetségi oktatási és kutatási tárca szerint mind a szakmunkásképzésben, mind a felsőoktatásban „megtörtént a váltók szükséges átállítása”, de továbbra is szükség van arra, hogy a pályaválasztás előtt álló fiatalok figyelmét felhívják az elektromobilitásban rejlő lehetőségekre és esélyekre. (folytatjuk)

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés