hirdetés
hirdetés

Mobilitás

Lendületben az alternatív üzemanyagok infrastruktúrája

Az Európai Unió a közlekedés-infrastruktúra fejlesztésére a 2014–2020 közötti időszakban 22 milliárd eurós összeget biztosít a tagállamok számára. Az első két évben 19,3 milliárd eurót kötöttek le a pályázók, ebből 300 milliót az innovációs, vagyis zömében az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztésére. Az Európai közlekedésfejlesztési programokat koordináló INEA kimutatása tanúsítja az MGKKE által benyújtott projektötletek egyedülálló sikerét.

hirdetés

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) közös érdekű közlekedésinfrastruktúra-fejlesztési forrásként elkülönített 22 milliárd eurós összeg csaknem 90 százalékát, 19,3 milliárd eurót szerződött le a 28 tagállam pályázója, összesen 452 fejlesztési tervre. A kereslet óriási volt a források iránt, hiszen az első évben a rendelkezésre álló források három, míg a második évben több mint kétszeresét pályázták meg. Az innováció és új technológiák a meghirdetett keret nem egész 5 százalékát tehették volna ki a kiírások összetett feltételrendszere szerint. Az első két évben 300 millió eurónyi támogatást sikerült az e témakörbe tartozó pályázatoknak elérni.

Az elsősorban, de nem kizárólag alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztését előmozdítani hivatott csomag a bio- és földgázalapú közlekedés kiépítésére a támogatási összeg 62 százalékát fordítja, míg az elektromos töltőpontok 18 százalékkal részesedtek. A Magyarországon még hiányzó, de a vonatkozó stratégia szerves részét képező alternatív energiahordozó, a hidrogéngáz töltő-infrastruktúrájának fejlesztése is számottevő méreteket ölt Európa más részein, hiszen 11 százaléknyi forrást kötöttek le rá.

Kizárólag közúti LNG- és CNG-infrastruktúra fejlesztésére a források 30 százaléka jut (forrás: MGKKE)
Kizárólag közúti LNG- és CNG-infrastruktúra fejlesztésére a források 30 százaléka jut (forrás: MGKKE)

Csaknem minden közlekedési szektornak juttat LNG-t a CEF-forrás, tengeri hajózásra 11 százalék, belvízi hajózásfejlesztésre a 300 millió 17 százaléka érkezett. Kizárólag közúti LNG- és CNG-infrastruktúra fejlesztésére a források 30 százaléka jut, miközben több szektor együttes LNG-ellátására a források további 4 százalékát fordítja a CEF.

Vízi, közúti és vasúti fejlesztések

Magyarország az első két évben sikeresen pályázta meg a számára elkülönített kohéziós kereteit, ugyanis az elérhető összeg 99,2 százalékát, mintegy 1070 millió eurót szerződött le. A jellemzően nagy vasúti és közúti fejlesztések mellett légiforgalmi és hajózást segítő projektek is szép eredménnyel járulnak hozzá hazánk fejlődéséhez, versenyképességének emeléséhez. A három nyertes innovatív projektet a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület nyújtotta be a kormány támogatásával. Eredményeként hat töltőállomás jön létre közúti CNG- és LNG-járművek számára, egy LNG-töltőpont a dunai hajózást támogatandó, és lehetőség nyílt egy új, magyar innovatív terméken alapuló szolgáltatási modell, a Clean Fuel Box alapján 39 CNG-töltőpontot létrehozni.

„Összességében 300 milliót kötöttek le az innovációs, vagyis zömében az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztésére a pályázók. Az MGKKE vezetésével benyújtott projektjeink ennek az összegnek 10 százalékát szerződték le, vagyis 30 millió euró érkezik Brüsszelből CNG- és LNG-töltő-infrastruktúra fejlesztésére, ami pont annyi, mint amennyit a többi kohéziós országból érkezett projektek együttesen el tudtak vinni” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke.

„A fejlesztésekkel lendületbe hozhatjuk a Magyarországon évtizedes lemaradásban lévő gázalapú közlekedést. Sikereink egyértelműen visszaigazolták az alapításunkkor megfogalmazott célokat, hiszen széleskörű szakmai összefogást terveztünk annak érdekében, hogy a hazánkban elmaradt g-mobilitás fejlődése útjára induljon” – tette hozzá az MGKKE elnöke.

Háttér-információ

A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű úgynevezett kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható, de az Audi által e-gas-nak nevezett, a megújuló áram transzformálásával előállított gáz is tiszta metán. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén-molekula közül a legkedvezőbb molekulaszerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön, és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2-emissziót bocsássa ki. Számszerűen, dízelmotoroknál akár 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2-emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig a legkorszerűbb dízelmotorok kibocsátásának mindössze néhány százalékát nyújtja. Nem utolsósorban haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége az akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami kevesebb mint fele akkora zajterhelést jelent.

Figyelem! Ez az autógáz nem az az autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is, és elsődleges alapanyagául a propán-, valamint butángázok elegye szolgál, és elsődlegesen a kőolajfinomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz-kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomásinfrastruktúra-készítő, járműgyártó és -forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak. 

(forrás: MGKKE/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés