hirdetés
hirdetés

Középpontban az elektromobilitás

November közepén 4. alkalommal tanácskoztak a német szövetségi és az érintett tartományi kormányok képviselői a nagy német autógyárak és legfontosabb beszállítóik vezető tisztségviselőivel – ennek eredményeiről írtunk.

hirdetés

A Német Autóipari Szövetség (VDA) adatai szerint 2020 első tíz hónapjában Németországban 252,5 ezer darab tisztán elektromos meghajtású és plug-in-hibrid meghajtású autót értékesítettek, ami az egy évvel korábbi csaknem háromszorosa és az év folyamán forgalomba hozott összes személykocsi 10,9 százaléka. 

A vásárlási prémium az év folyamán történt bevezetésének nyilvánvalóan nagy szerepe van abban, hogy az elektromos meghajtású autóknak az összes személyautón való részaránya októberben már megközelítette a 18 százalékot. A hazai gyártású elektromos autók piaci részaránya január és október között 67 százalék volt, ezen belül októberben elérte a 70 százalékot.

November közepén – a koronavírus-járvány miatt ismét video-konferencia formájában – negyedik alkalommal tanácskoztak a német szövetségi és az érintett tartományi kormányok képviselői (kancellár, gazdasági- és pénzügyminiszter, három tartományi miniszterelnök, Nemzeti Mobilitási Platform elnöke) a nagy német autógyárak (BMW, Daimler, Volkswagen) és legfontosabb beszállítóik (Bosch, Continental) vezető tisztségviselőivel. A megbeszélés középpontjában az autóipar tevékenysége átalakulásával kapcsolatos kérdések álltak, különös tekintettel az elektromobilitás további térnyerésének elősegítésére.

Azt már a csúcstalálkozót megelőzően tudni lehetett, hogy a szövetségi kormány kész az elektromos meghajtású autók értékesítésének az eredetileg tervezettnél jóval hosszabb időn keresztül történő támogatására, azaz a nyáron, a koronavírus-járvány nyomán bevezetett konjunktúra-élénkítő program részeként megduplázott támogatás 2025-ig történő meghosszabbítására. A benzint vagy dízelt is felhasználó plug-in-hibrid meghajtású autók esetében a támogatást az elektromos árammal megtehető távolság hosszától teszik függővé.

Emlékezetes, hogy az iparnak és az ágazat vállalatait magában foglaló Német Autóipari Szövetségnek a hagyományos üzemeltetésű értékesítésének támogatására vonatkozó igényét a berlini kormányzat – az érintett tartományok kormányai tiltakozása ellenére - elutasította, ugyanakkor a 40 ezer eurót meg nem haladó áru elektromos autók értékesítését már ma is 9 ezer euró vásárlási prémiummal támogatják.

Hozzájárulás a párizsi megállapodás teljesítéséhez

Az autóipari csúcstalálkozó résztvevői egyetértettek abban, hogy az ágazat hosszú távú strukturális változáson megy keresztül, ami nagy kihívásokat jelent a vállalatok és tágabb értelemben az autóiparban különösen érintett tartományok gazdasága számára. Az értékesített darabszámok első félévben tapasztalt hirtelen visszaesése után az autóipar mostanság mutatja az élénkülés fellendülés első jeleit, amihez a piaci igények növekedésén túlmenően szövetségi kormány által hozott számos intézkedés (mint például konjunktúra-élénkítő program és a KfW, azaz az Újjáépítési Hitelintézet nevű állami fejlesztési bank által biztosított segítség) is nagyban hozzájárult.

Az autóiparnak hozzá kell járulnia a klímaváltozás megfékezéséről szóló párizsi megállapodás végrehajtásához. „A mobilitási szektor dekarbonizációja a klímavédelem központi alkotóeleme, s ezért az innováció és az értékteremtés lehetőségeként kell kezelni és hasznosítani” – írja a tanácskozásáról szóló jelentésben Stephen Seiffert kormányszóvívő.

 A csúcstalálkozón a szövetségi kormány kötelezettséget vállalt a töltési infrastruktúrának az elektromobilitás elterjedése szempontjából elengedhetetlen bővítésére. A kormányzat célja, hogy 2022 végéig az összes működő benzinkút legalább 25, 2024 végéig 50, s 2026 végéig 75 százalékát szereljék fel gyorstöltővel, s ennek megvalósítása érdekében haladéktalanul tárgyalásokat kezdeményez az olajiparral.
A szövetségi kormány továbbra is támogatja a németországi akkumulátorgyártást és erőfeszítéseket tesz az ahhoz szükséges nyersanyagok beszerzéséhez. A cellák és elemek fejlesztéséhez és gyártásához, valamint az újrahasznosításhoz szükséges know-how-t tartósan az országhatárokon belül akarják tartani, s mindennek hozzá kell járulnia a foglalkoztatás bővítéséhez, új munkahelyek teremtésére.

Vélhetően a véletlen műve, hogy a berlini „autós csúcs” napján hozták nyilvánosságra azt a hírt, mely szerint a kínai Great Wall Motor járműgyártó vállalat akkutechnológiáért felelős részlegéből önállósodott SVOLT Energy Technology, amely 2025-ig legalább 100 GWh akkumulátorgyártó kapacitást szeretne létrehozni, egy üzemet, egy 24 gigawattóra teljesítményű, évi 300-500 ezer autót ellátó gyárat Európában, közelebbről a Saar-vidéken, a francia-német határ közelében lévő Überherrnben tervez felépíteni. A hírt kommentálva Tobias Hans miniszterelnök elégedetten állapította meg, hogy a piciny tartomány, melynek harminc európai versenytársat sikerült legyőznie, „egészen elől fog haladni a német autóipar szerkezetváltásában”. A kínai cég egyébként két év alatt 2 milliárd eurót tervez beruházni és kétezer munkahelyet tervez létrehozni.

A Saar-vidékbn tervezett gyár nem az egyetlen, az elektromosautó-gyárakat akkumulátorral kiszolgáló üzem lesz Németországban. Hasonló nagyságú gyárat épít az ugyancsak kínai CATL Erfurtban, a Tesla a Brandenburg tartományban lévő Grünheidében, míg a Volkswagen és a svéd Northvolt az alsó-szászországi Salzgitterben tervezi saját akkumulátorgyár létrehozását.

Három milliárd pótlólagos támogatás háromféle célra

A november közepén rendezett autós csúcstalálkozón Angela Merkel (CDU) szövetségi kancellár – a korábbi konjunktúra-élénkítő program részeként rendelkezésre álló 2 milliárd eurón túlmenően - újabb 3 milliárd euró állami forrást helyezett kilátásba a német autóiparnak a koronavírus-járvány okozta veszteségből való kilábalása és a klímavédelemhez hozzájáruló járművek térnyerésének támogatására. Ezt egyenlő arányban használják fel az elektromos autók vásárlási prémiummal történő támogatása 2025-ig terjedő támogatása meghosszabbítására, egy, a régi haszonjárművek újra és tisztábbra történő cseréjét szolgáló „roncsprémiumra”, továbbá egy, az ágazat hosszú távú átalakítását szolgáló támogatási alapra.

Hildegard Müller üdvözölte a kormányzat javaslatait. Az elektromobilitás elterjedését szolgáló „innovációs prémium” meghosszabbítása és az összes többi, a kormányzat támogatására szolgáló eszköz segítséget jelent a klímavédelem és az ágazat jövőbeni fejlődése szempontjából, mondta a VDA elnöke, megjegyezve, hogy „heti 12 ezer új új elektromos meghajtású autót bocsátanak ki Németországban”.

Svenja Schulze (SPD) szövetségi környezetvédelmi miniszter elismerően szólt arról, hogy „a gazdasági válság körülményei között először sikerült nem elfelejtkezni a klímaválságról”; megjegyezve, hogy a haszonjárművek esetében még messze nem olyan széleskörű a környezetbarát modellek választéka, mint a személyautók esetében.

Andreas Scheuer (CSU) szövetségi közlekedési miniszter hozzátette, hogy a haszonjármű-ágazat rendekezésére bocsátandó támogatási forrás felét az Euró 3-as, 4-es és 5-ös motorral ellátott járműveket Euró 6-osra cserélők támogatására, másik felét pedig közbeszerzésekre, például a régi tűzoltóautók és a katasztrófavédelemben használt egyéb járművek cseréjére fogják felhasználni.
Hubertus Heil (SPD) szövetségi munkaügyi miniszter szerint „a legjobb gépek és berendezések semmit sem használnak, ha nem áll rendelkezésre szakképzett munkaerő“. Ezért rendkívül fontosak azok a továbbképzési programok, melyek keretében a ma foglalkoztatott munkaerőt a jövő munkájára képezik.
Peter Altmaier (CDU), a történetesen Saar-vidéki illetőségű gazdasági miniszter pedig arra tett ígéretet, hogy a támogatási csomag harmadik, „a jövőt szolgáló“ részének elosztása céljából olyan, a vállalatok és a szakszervezetek képviselőit is magukban foglaló szakértői tanácsot hoznak létre, amely „gyakorlatközeli döntéseket“ tud hozni a forrás optimális felhasználása érdekében.

A környezetvédők elégedetlenek

A környezetvédelmi szervezetek tévesnek tartják és épp ezért bírálják a szövetségi kormány és az autóiparban érintettek által kitárgyalt megállapodást. Jens Hilgenberg, a BUND környezetvédelmi szövetség szakértője szerint „elfogadhatatlan“ az elektromos autók vásárlására ösztönzés meghosszabbítása, (ami különösen vonatkozik a plug-in-hibrid járművekre); az autózás támogatása helyett abban kellene segíteni a beszállítókat, hogy azok „új termékekkel áttörjék az autótól való egyoldalú függőséget“. Tobias Austrup, a Greenpeace szakértője azt mondta, hogy „az elektromos autókra szánt drága támogatásoknak a végtelenségig történő meghosszabbítása helyett a klímára nézve káros autók használatát jobban meg kellene terhelni“; az Umwelthilfe környezet- és fogyasztóvédelmi szervezet pedig a teherautók cseréjének elősegítését szolgáló támogatás helyett a vasúti szállításra történő fokozott átállást követeli.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés