hirdetés
hirdetés

Gépelemek

Kenésmentes siklócsapágyakkal a világ körül

Százezer kilométer megtétele után a sofőrök és az Igus szakemberei összegzik az egy évnél is hosszabb ideig tartó világ körüli utazás tapasztalatai.

hirdetés

Az utazás véget ért, az Iglidur on Tour immár történelem. De még milyen: a narancsszínű kabrió több mint egy évig volt úton, és négy kontinensen 100 000 kilométernél is több utat tett meg. Poros sivatagokat szelt át és metropoliszokba is ellátogatott, dacolt a hideggel és a páratartalommal, és az indiai kátyúkat éppúgy eltűrte, ahogyan Norvégia jeges útjait. A kisautó azzal a küldetéssel indult útnak, hogy bizonyítsa a motion plastics műanyagok szakértőjeként ismert Igus kenés- és karbantartásmentes siklócsapágyainak terhelhetőségét. A kölni cég most összegzi az egy éves út tapasztalatait.

Az Iglidur on Tour túrán részt vevő járművet 56 csapágyazási helyen szerelték fel az Igus által gyártott alkatrészekkel: a fékpedálnál, az ablaktörlőknél és ablakemelőknél, a váltómodulban, az ülés tartókonzoljában, a kéziféknél, az önindító-generátor egységnél, a ponyvatető szerkezetében vagy éppen a motorban a fojtószelepnél. A nagy utazás 2014 januárjában vette kezdetét: a kabrió a világ minden táján ellátogatott a vállalat ügyfeleihez, a különféle kiállításokra és az Igus kirendeltségeihez.

A 100 000 kilométeres utazás első állomása az Új-Delhiben tartott AutoExpo kiállítás volt (forrás: Igus)
A 100 000 kilométeres utazás első állomása az Új-Delhiben tartott AutoExpo kiállítás volt (forrás: Igus)

Az első megálló India volt, ahol az utazók összesen több mint 5000 kilométert tettek meg, és ennek során több mind 80 ügyfelet látogattak meg. Emellett Kínában, Dél-Koreában, Tajvanon és Japánban is megálltak, mielőtt pontosan a foci-VB idejére Brazíliába értek. Miután áthaladt Kanadán és az Egyesült Államokon, az utazás Európát, ennek részeként többek között Franciaországot, Nagy-Britanniát, Lengyelországot és Spanyolországot szelte át; szinte nem volt olyan ország, ahová az utazó követk nem jutottak el. Az egyik nap a jármű még Svájcban volt, rögtön utána már Norvégiában.

Iglidur on Tour élőben a Hannoveri Vásáron

Az utazás záróakkordját a 2015-ös Hannoveri Vásár jelentette, ahol kiállították a jármű alkatrészeit, a Karl Weinmeister vezette csapat tagjai pedig az utazáson átélt élményeiket osztották meg a látogatókkal. Előzőleg a siklócsapágyakat kiszerelték, és alaposan megvizsgálták a kopásukat. A páratlan terhelési próba, ha nem is teljesen váratlan, de egyértelmű eredménnyel járt. „A beépített 56 csapágy egyikén sem észlelhető komolyabb kopás nyoma” – állapítja meg Gerhard Baus, az Igus siklócsapágy-technikai üzletágvezetője. „Igaz, biztosak is voltunk abban, hogy a siklócsapágyak a lehető legkülönbözőbb területeken és feltételek mellett használva is megállják a helyüket. Ennek alapját nemcsak a mozgatási feladatok ellátására szánt, úgynevezett motion plastics anyagok terén szerzett hosszú tapasztalatunk jelenti, hanem tesztlaboratóriumunk is, ahol évente több mint 10 000 tribológiai tesztet végzünk el. Ezáltal ügyfeleink számára tervezhető és ellenőrzött biztonságot nyújtunk az alkalmazásaikhoz.”

Minden második csapágy az autóipar számára készül

Világ körüli útjuk alkalmával az Iglidur on Tour csapat tagjai arról kérdezték az ügyfeleket, miért az Igus által gyártott motion plastics termékekre esett a választásuk. A leggyakrabban említett okok közé tartoznak az anyag önkenő tulajdonságai és a velük járó karbantartásmentes kivitel, továbbá a nedvességgel és a szennyeződéssel szembeni ellenálló képesség is. Az autóiparban tevékenykedő ügyfelek természetesen különös műgonddal vették górcső alá a kisautót. Ebben az iparágban különösen a polimer anyag csekély tömege jelent döntő előnyt. Az Iglidur siklócsapágyak minden csapágyazási helyen 1/7-ére csökkentik az adott helyre eső tömeget, ha lehetőség nyílik a fémcsapágyak cseréjére.

Az átalakított alkatrészeket – mint például az ablakemelőt – kiszerelték, és megvizsgálták a csapágyak kopását
Az átalakított alkatrészeket – mint például az ablakemelőt – kiszerelték, és megvizsgálták a csapágyak kopását

Az Iglidur on Tour csapata több mint 100 000 kilométert tett meg 14 hónap alatt. „Az út kalandnak sem volt utolsó a csapatunk számára” – meséli Karl Weinmeister. „Nemcsak számos különféle alkalmazást és iparágat ismertünk meg, ahol az Igus motion plastics termékeit használják, hanem az egyes országokat és kultúrájukat is.” Megtett kilométerenként az Igus GmbH és helyi kirendeltségei átszámítva egy euróval támogattak különféle helyi karitatív projekteket. Még ha az utazás hivatalos része már le is zárult, nem kizárt, hogy a narancsszínű kisautó újra felbukkan Köln utcáin.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés