hirdetés
hirdetés

Autóipar

Önparkoló autók a 66. Frankfurti Autószalonon

40 ezer fővel több látogatója volt a Frankfurti Autószalonnak a két évvel korábbinál, ám a Volkswagennél kipattant károsanyag-kibocsátási botrány rányomta a bélyegét a kiállítás hangulatára. 

hirdetés

Két évvel ezelőtt az elektromos meghajtású, az idén pedig az önmagukat vezető autók jelentették a frankfurti autókiállítás (IAA) különlegességét. Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke pozitív mérleget vont az ez évi, „A mobilitás összeköt” mottó jegyében megrendezett 66. IAA tapasztalatairól, bár a Volkswagennél kipattant, a károsanyag-kibocsátási adatok meghamisítása körüli botrány rányomta bélyegét a kiállítás hangulatára.  

„A motorok károsanyag-kibocsátását torzító, azt meghamisító szoftver felhasználása nem elfogadható, nagyon sajnáljuk, és komolyan vesszük a történteket” – fogalmazott a VDA elnöke, aki szerint a történteket– egyetértve az illetékes hatóságok követelésével – következetesen ki kell vizsgálni. A felderítéshez azonban az is hozzátartozik, hogy az differenciáltan, előítéletektől mentesen történjen” – mondta Wissmann, akiszerint nem egy, a dízel-motorok körüli elvi problémáról van szó, mert – mint fogalmazott – „vállalataink olyan modern, az európai légkörvédelmi elérése szempontjából nélkülözhetetlen dízel-technológiát fejlesztettek, melyek a lehető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátáshoz vezetnek, s ezen egy speciális szoftver visszaélésszerű használata sem változtat”. 

Matthias Wissmann
Matthias Wissmann

„Az újonnan forgalomba hozott gépkocsiknál 2015. szeptember 1-jétől kötelező Euro-6norma egyformán szolgálja a környezet- és a fogyasztóvédelmet” – folytatta a VDA elnöke, hozzátéve, hogy „kint, az utakon” egészen mások a károsanyag-kibocsátást befolyásoló tényezők, mint laboratóriumi körülmények között; már pedig az autóipar támogatja az Európai Unió közeljövőben várható, a károsanyag-kibocsátás reális mérési módszereiről szóló szabályozását. A Volkswagennél kipattant botrány kapcsán Wissmann óvott attól, hogy „egyes vállalatok nyilvánvalóan felelőtlen magatartása miatt” az egész autóipart, összeszerelő üzemeket és beszállítókat pellengérre állítsák, hátrányt okozva az ágazatnak vagy a „Made in Germany” imázsának. 

A jövő mobilitása

Több mint 180 kiállító részvételével zajlott a „New Mobility World“-bemutató. Ennek nagy tanulsága, hogy a jövő mobilitása által támasztott kihívásokat ma már egyetlen ágazat sem tudja egyedül megoldani, több ágazat szerves együttműködésére van szükség. Önállóan beparkoló, az autópályákon keletkező építési területeket autonóm módon kikerülő vagy egyszerűen egy hirtelen, az úton felbukkanó akadályt elkerülő autót most láthattak először az IAA látogatói. A magát önállóan vezető autónak már csak közlekedés-biztonsági szempontból is óriási jelentősége van, mert – mint Matthias Wissmann még a kiállítást megnyitó beszédében utalt rá – a balesetek 90 százaléka emberi hibából történik. Az autó eddig is az egyéni szabadság kifejezése volt, márpedig az automatizálás és a hálózatépítés a vezetőt még függetlenebbé teszi. „A legdrágább dolgot nyeri a felhasználó: az időt. A jövőben eldönthetjük, hogy egy szabad úton magunk vesszük-e kezünkbe a kormányt vagy (például a dugóban) az időt más feladatok megoldására használjuk” – mondta a VDA elnöke, Németország egykori közlekedési minisztere.

Az IAA számokban

 A 66. IAA-ról összességében pozitívan nyilatkozott az autóipari szövetség elnöke:

  • mintegy 920 ezer, a két évvel korábbinál 5 százalékkal, 40 ezer fővel több látogató kereste fel a kiállítást,
  • hatvannal ugyancsak több, 219 világújdonságot mutattak be,
  • s kiállítók száma is meghaladta a két évvel korábbit. Az 1.103 kiállító 230 ezer négyzetméter kiállítási területet vett igénybe, ami 33 futballpálya nagyságának felel meg.

Az IAA mára a mobilitás hálózatépítésének és digitalizálásának központi fórumává vált és kísérőprogramjai keretében több mint 25 különböző szakmai rendezvényre és kongresszusra került sor. 

A kiállítók 40 százaléka külföldről, ezen belül a külföldi kiállítók 37 százaléka Ázsiából érkezett. A kiállító országok száma 39, a résztvevők száma alapján az öt legjelentősebb kiállító nemzet Kína, Dél-Korea, Franciaország, az Egyesült Királyság és Olaszország volt. A látogatók 18 százaléka érkezett külföldről, ez egy százalékponttal magasabb a 2013. évinél. A külföldiek 71 százaléka valamelyik európai országból érkezett, miközben az ázsiaiak részaránya elérte a 13 százalékot, az Észak-Amerikából érkezetteké pedig a 2011. évi 2 százalékról 5 százalékra emelkedett.

A vásár szervezői a látogatók átlagos életkorát is vizsgálták. Ez az idén 34 év volt, szemben a két évvel korábbi adattal, akkor 37 év volt. Ehhez nyilván az a kezdeményezés is hozzájárult, hogy Ausztriából, Franciaországból, Lengyelországból, Belgiumból és Hollandiából több mint 30 ezer fiatalt iskolás csoportok tagjaiként fogadtak.  

Az IAA különlegessége, hogy a kiállítók több mint egyharmada, mintegy 400 kiállító a beszállítóipart képviselte, s a 219 világújdonságból 98-at ők mutattak be elsősorban az akkumulátor-technológia, a könnyű alkatrészek, a szenzortechnika és a vezetőket segítő rendszerek területéről.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés