hirdetés
hirdetés

67. IAA

Hannoverbe készülnek a haszongépjármű-gyártók

A digitalizáció, a hálózatok összekapcsolása, az önjáró vezetés és az alternatív üzemmódok állnak majd a szeptember 20. és 27. között Hannoverben megrendezésre kerülő 67. IAA nemzetközi haszongépjármű-kiállítás középpontjában.

hirdetés

A rendezvénynek a közelmúltban Frankfurtban tartott bevezető sajtótájékoztatóján Bernhard Mattes, a kiállítást rendező Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke úgy fogalmazott, hogy „a digitalizáció új lehetőségeket nyit a városok agglomerációjában végbe menő mobilitásban és annak folyamatosabbá és hatékonyabbá tételében. Csökken az emisszió. Mindenek előtt a digitalizáció, a hálózatok összekapcsolása és az önjáró vezetés minőségi ugrást jelent a közlekedésbiztonságban.”

Az elektromobilitás a 67. IAA-n ugyancsak nagy figyelmet érdemel. A teherautók és a városi buszok, valamint az elosztó forgalomban használt akkumulátoros járművek számára sokféle alkalmazási lehetőség áll rendelkezésre. A kiállítás keretében lehetőség nyílik majd az elektromos meghajtású járművek tesztpályán történő kipróbálására. „A megújuló energiákból származó áram felhasználása új perspektívákat nyit a teherautók számára is a teljesen szén-dioxid-semleges használat tekintetében” – fogalmazott a VDA elnöke. 

Az Európai Bizottság túlzott elvárásai

Mattes felhívta a figyelmet „a klímavédelmi politikában várható fontos politikai váltóállításra”, amelyhez a haszongépjármű-gyártóknak is hozzá kell járulniuk. Ezeknek a kihívásoknak azonban az autógyárak egyedül nem tudnak megfelelni, hanem a gyártókat és a használókat, az üzemanyag-termelőket és -kereskedőket, valamint az infrastruktúra-fejlesztőket egyaránt magában foglaló integrációra van szükség.

A német autóipar jelentős lépéseket tett az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében. 2000 óta – a forgalom növekedése ellenére – a közúti forgalomban kibocsátott szén-dioxid 8 százalékkal csökkent, a tonnakilométerre számított emisszió pedig nem egészen két évtized alatt 35 százalékkal esett vissza, emlékeztetett a VDA elnöke.

Az egyik legfontosabb tennivaló a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése
Az egyik legfontosabb tennivaló a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése

Az üzemanyag-fogyasztás a teherjárművek távolsági forgalomban jelentkező költségei jó egynegyedét teszik ki, így az energiafelhasználásban elérhető megtakarítás komoly versenyképességet javító tényező. Ezért fontos, hogy az Európai Bizottság a haszonjárműgyártókkal szoros együttműködésben a piaci átláthatóság további javítására törekszik. A VDA ugyanakkor túlzottnak tartja az Európai Bizottságnak a szén-dioxid-kibocsátás 2025-ig 15, 2030-ig 30 százalékos csökkentésére vonatkozó célkitűzéseit. Mattes szerint ez a ténylegesen megvalósítható érték mintegy kétszerese, a célok el nem érése esetére kilátásba helyezett büntetések pedig indokolatlanul magasak. 

A német autóipar csúcsszerve a személygépkocsik és könnyű haszonjárművek szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó, flottákra számított határértékeit is kritikusan tartja. A 2030-ra célul tűzött 30 százalékos csökkentés a kis haszonjárművek esetében is irreális. Ami részint e típusok felépítménye és az üzemanyag-fogyasztás sokféleségéből, részint az elektromobilitás infrastrukturális feltételeinek különbözőségéből, részint pedig abból adódik, hogy az új technológiáknak a könnyű haszonjárművek esetében történő bevezetése sok esetben csak akkor lehetséges, ha azok a személygépkocsik esetében már beváltak.  

A piaci helyzet kedvezően alakul

2018 kora őszén elmondható, hogy a forgalomba hozott járművek számát tekintve legjelentősebb haszonjárműpiacok összességében kedvezően fejlődnek.

Kína továbbra is a nehéz haszongépjárművek legjelentősebb piaca, ahol a január és július közötti 858 ezres rekordértékesítés 7,8 százalékkal több az előző év első hét havinál. Más kérdés, hogy az év második felében e számottevő növekedési dinamika várhatóan mérséklődni fog, de ez nem az újonnan kibocsátott járművek száma visszaesésének, hanem a múlt év második félévben kialakult magas bázis következménye. 

Az Egyesült Államokban a gazdasági növekedés élénkítését szolgáló adóreform a haszonjármű-értékesítésre is serkentő hatást gyakorolt: az első hét hónapban forgalomba hozott 266 ezer darab 18,2 százalékkal haladja meg a múlt év január és július közöttit, ezen belül a 15 tonna feletti kategóriában a növekedés mértéke meghaladta a 30 százalékot.

A világ harmadik legnagyobb haszonjárműpiacának számító Indiában, (ahol az első hét hónapban 218,7 ezer darab haszonjárművet hoztak forgalomba) 45,4 százalékkal emelkedett a 6 tonnásnál nehezebb újonnan forgalomba hozott járművek száma, visszatükrözve a kontinensnyi ország ez idő szerint erőteljes konjunktúráját.

Idén kedvező értékesítési adatok mellett tartják az IAA-t (forrás: 123rf.com)
Idén kedvező értékesítési adatok mellett tartják az IAA-t (forrás: 123rf.com)

Nyugat-Európában (közelebbről az Európai Unió régi tagállamaiban és az EFTA országaiban) ugyancsak január és július között 2,3 százalékkal, 176 ezer darabra emelkedett az újonnan forgalomba hozott, 6 tonnánál nehezebb haszonjárművek száma. Ezen belül országonként nagyon eltérő a növekedési dinamika: Olaszországban ez eléri a 10 százalékot, míg Franciaországban 7, Spanyolországban 5, Németországban pedig 1 százalékos növekedési dinamikát regisztráltak. Ezzel szemben az EU-ból való távozásra készülő Egyesült Királyságban folytatódott a piac zsugorodása, a 2017. évi visszaesés után az idén 8 százalékos volt a csökkenés az előző év azonos időszakához képest.

Az elmúlt években sok problémát megélt Brazíliában ismét ok van az optimizmusra: a haszonjármű-értékesítés az év első hét hónapjában – igaz, rendkívül alacsony bázisról – 51,3 százalékkal bővült úgy, hogy az erőteljes fejlődést a távolságiteherautó-vezetők május végi sztrájkja sem tudta megtörni. A forgalomba hozott haszonjárművek 36,5 ezres darabszáma ennek ellenére 60 százalékkal még mindig alacsonyabb a 2011. évi rekordtól.

A konjunkturális feltételek kedvező alakulását beárnyékolják olyan, alapvetően politikai indíttatású fejlemények, mint az Egyesült Államok, az Európai Unió és a Kína közötti – finoman fogalmazva – nézeteltérések, az Egyesült Államok és Törökország megromlott viszonya és a közelgő brit EU-kilépés hatásai. A világ fontos és az ágazat jövője szempontjából meghatározó jelentőségű térségeiben a bezárkózás és a protekcionizmus veszélye fenyeget, ezért „annál fontosabb a szabad és fair kereskedelemre és a nagy kereskedő nemzetek közötti tárgyalások folytatására törekedni”, fogalmazott a szeptemberi hannoveri haszonjármű-kiállítást bevezető sajtótájékoztatóján a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke.

A rendezvény honlapján található információk szerint a 67. IAA-n Magyarországról a budapesti Sliex Ipari Automatizálási Zrt. és a dabasi székhelyű Metal ’99 Kft. jelenik meg önálló kiállítóként.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés