hirdetés
hirdetés

Német autóipar

Frankfurt előtt: nehezebb feltételek, élénk innováció

Az alacsony kamatlábak és az olajtermékek ugyancsak alacsony árszínvonala serkentő hatást gyakorol a világ, és ezen belül Németország autóiparára; ugyanakkor az Egyesült Királyságnak az Európai Unióból tervezett kilépése, valamint az amerikai és a kínai viszonylatban felmerülő kereskedelmi viták komoly politikai kockázatokkal terhelik az ágazatot.

hirdetés

Matthias Wissmann, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke a közelmúltban tartott, a szeptember derekán Angela Merkel kancellár jelenlétében megnyíló 67. frankfurti IAA nemzetközi autókiállítás (és egyben a szeptember 24-i szövetségi parlamenti választások) előtti utolsó nagy, az elmúlt féléves időszak eredményeit összefoglaló sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: a bel- és külföldi politikai kockázatok és viták ellenére az olyan nagyobb piacokon, mint az Egyesült Államok, Kína és Európa (ahol az ágazat növekedési dinamikája jelentősen mérséklődött a korábbi évekhez képest), továbbra is pozitív jelzővel jellemezhető az ágazat fejlődése.

Mérsékelt növekedés várható

Németországban január és június között a múlt év első félévihez képest 3 százalékkal, 1,8 millióra emelkedett az értékesített személygépkocsik darabszáma. Az ágazatban foglalkoztatottak száma eléri a 812 ezret, ami magasabb, mint az elmúlt negyedszázadban bármikor, a termelés és az export ezzel szemben kis mértékben elmaradt a 2016 első félévitől.

A német gazdaságpolitikának a szeptemberi szövetségi választások utáni új törvénykezési időszakban is a versenyképesség javítását kell szolgálnia, figyelmeztetett a VDA elnöke, majd hozzátette: a világ országaiban az idén forgalomba hozott személygépkocsik száma el fogja érni a 84,5 milliót, 2 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbit. A világ autópiacán összességében 70 százalékkal részesedő három ország, illetve térség közül az Egyesült Államokban (17,5 millió egység) stagnál, Kínában a múlt évi 18 százalékos növekedés után az idén a világátlaggal megegyező ütemben, mindössze 2 százalékkal, 24,1 millióra, az Európai Uniót és az EFTA-t magában foglaló európai gazdasági térség országaiban pedig ugyancsak 2 százalékkal, 15,4 millióra emelkedik az újonnan forgalomba hozott személygépkocsik száma. Ezen túlmenően egyértelműen pozitív, hogy – bár szerény mértékben – olyan, korábban válság sújtotta országokban is élénkülni kezdett a gazdaság és annak részeként az autópiac, mint Brazília és Oroszország.  

Az Audi bemutatója a 2015-ös Frankfurti Autószalonon (forrás: 123rf)
Az Audi bemutatója a 2015-ös Frankfurti Autószalonon (forrás: 123rf)

A VDA várakozásai szerint a németországi gyárakban idén 5,6 millió darab személyautót állítanak elő, ami 2 százalékkal kevesebb a múlt évinél. Az exportált kocsik darabszáma (4,3 millió) ugyanilyen mértékben mérséklődik, ami részint a brit piac gyengülése, részint a bővülő külföldi termelés következménye. Az ágazat exportkvótája 77 százalék, azaz minden négy Németországban legyártott személyautóból három külföldi piacra kerül. Magában a szövetségi köztársaságban az idén várhatóan 3,35 millió új személygépkocsit hoznak forgalomba, ami megegyezik az egy évvel korábbi „magas színvonallal”. 

Az innováció középpontjában az elektromobilitás…

A világ autópiacának lassulása nyomán a nemzetközi verseny további élesedésével kell számolni – figyelmeztetett Wissmann –, és ebben a helyzetben meghatározó a frankfurti autókiállításon is nyilván kiemelten kezelt innovációs tevékenység. A VDA adatai szerint a német autóipar hazai és külföldi gyáraiban idén 39 milliárd eurót fordít kutatásra és fejlesztésre, ami a tíz évvel ezelőtti éppen kétszerese. Ennek egyharmada a beszállítók k+f-ráfordítása. 

Wissmann felhívta a figyelmet: a 2020-ig hátralévő időszakban 40 miliárd eurót csak az alternatív hajtású, mindenek előtt az elektromos járművek fejlesztésére terveznek fordítani. Január és május között Németországban 17,7 ezer darab elektromos hajtású autót hoztak forgalomba, ami az előző év azonos időszakában elért mennyisége bő kétszerese. Az e-autóknak a teljes kibocsátásban elért részaránya azonban ma sem több 1,2 százaléknál. Ez még akkor is szerény eredmény, ha minden öt villamos energiával hajtott autóból három a német autógyárak terméke. Az újonnan forgalomba hozott akkumulátoros járműveken belül a magánemberek részaránya a múlt évi 17 százalékról 29 százalékra emelkedett, ami alig marad el a vállalati-vállalkozói szféra 31 százalékos részaránya mögött.

Az innováció egyik fő területe az elektromobilitás
Az innováció egyik fő területe az elektromobilitás

Az elektromobilitás terjedése három feltételből táplálkozik. Ezek: a töltő infrastruktúra kiépítése, az egy feltöltéssel megtehető távolság növelése és a beszerzési és fenntartási költségek alakulása. Wissmann megítélése szerint mindhárom területen sikerült eredményeket elérni, „az egy feltöltéssel megtehető távolságot illetően ma már 500 kilométerről beszélünk, és az akkumulátorok költségei is folyamatosan mérséklődnek. A szövetségi kormány 300 millió euróval támogatja a töltő infrastruktúra kiépítését, és az autóipari vállalatok is egy szupergyors töltőhálózat kiépítését tervezik Európa autópályáin”.

A német gyártóknak az Európában forgalomba hozott elektromos hajtású autókon belüli részaránya az év első öt hónapjában (a múlt évi 45 százalékról) 49 százalékra, ezen belül az alternatív üzemanyaggal működtetés élharcosának tekinthető Norvégiában 57 százalékra emelkedett. E részarányok emelkedéséhez az is nyilván hozzájárul, hogy a német autógyárak által előállított elektromos típusok száma a jelenlegi 30-ról 2020-ra megháromszorozódik, el fogja érni a százat.

… és a digitalizáció

A digitalizáció a német autóipart érintő másik, a frankfurti autóvásáron ugyancsak kiemelt szerepet játszó megatrend – fogalmazott Wissmann, aki szerint az összekötött és automatizált vezetéssel kapcsolatban a világ országaiban bejelentett szabadalmak körében a német részarány eléri az 58 százalékot. A vezető pozíciót megőrzendő a német autógyárak és beszállítóik az elkövetkező három-négy évben 16-18 milliárd eurót terveznek a digitalizációs technológiákba fordítani.

„Ahhoz, hogy a mobilitás a jövőben is hatékony, környezetkímélő és biztonságos legyen, az összes érdekelt szoros együttműködésére van szükség. Egy évvel ezelőtt hét német város, a német autóipar nyolc vállalata és a VDA ezért hozta létre a városi mobilitás közös platformját.  A német városok érdeklődése nagy, közösen akarunk innovatív megoldásokat fejleszteni, a városi polgárok életminőségét javítani” – fogalmazott félévértékelő sajtótájékoztatóján a Német Autóipari Szövetség elsőszámú reprezentánsa. 

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés