hirdetés
hirdetés

Elektromos autózás

Fordulópontjához érkezett az autóipar?

Az elmúlt hónapokban, az elektromos autók térnyerésével az európai autógyártók nagy lépéseket tettek az Európai Bizottság által előírt széndioxid-kibocsátási normák teljesítése irányába. 

hirdetés

A PricewaterhousCoopershoz tartozó Straegy&Deutschland tanácsadó iroda által készített tanulmány szerint Európa tíz, az autóértékesítés szempontjából legfontosabb országában az első év első felében csaknem 26 százalékkal emelkedett az újonnan forgalomba hozott elektromos meghajtású autók száma az előző év első feléhez képest. Felix Kuhnert, a PwC szakértője szerint „ha folytatódik az elektromos járművek értékesítési sikere, az európai autógyártók előreláthatóan ebben az évben el fogják érni az EU új széndioxid-határértékeit“. Az, hogy az elektromos járművek arányát sikerült csaknem 19 százalékra növelni, egyelőre jórészt a hagyományos meghajtású autók értékesítése csökkenésének köszönhető, melynek mértéke a PwC által vizsgált tíz országban az év első hat hónapjában megközelítette az 58 százalékot.

Különösen népszerűségnek örvendenek a plug-in-hibrid meghajtású autók, melyekből az öt legnagyobb felvevő országban az év első felében a múlt év első hat havit több mint megduplázva mintegy 50 ezer darabot értékesítettek. Olyan nagy német felsőkategóriás autókat gyártó cégek, mint a Mercedes, a BMW és az Audi, nagy súlyt helyeznek a feltölthető vegyes hajtású autók fejlesztésére és gyártásra, melyeknél egyáltalán nincs biztosíték arra, hogy a vevők az elektromos meghajtással történő használat túlnyomó részét kibocsátásmentesen teszik meg. Németországban a második negyed-évben az újonnan kibocsátott elektromos autók száma 26 százalékkal haladta meg a múlt év április és június közöttit, s remény van arra, hogy a vásárlási prémiumnak a koronavírus-járvány nyomán bevezetett növelése újabb lendületet kölcsönöz a vásárlások számának. „A szűk kínálat, illetve a hosszú szállítási idő miatt ez idő szerint igen erős a fogyasztói kereslet, ezért az állami támogatási intézkedések hatásai csak a jövő évben fognak egyértelműen érvényesülni“, mondta a tanulmány nyilvános bemutatásakor a PwC szakértője.

Az elmúlt időszakban egyre több „E“ jelzésű autó jelent meg az európai, s azon belül a németországi utakon, bár ez a boom mindenek előtt az elektromos meghajtású autók vásárlását elősegítő állami vásárlási prémiumnak köszönhető. Nagy kérdés, hogy az értékesítési darabszámok emelkedése mennyire lesz tartós jelenség. A Handelsblatt cikkírójának véleménye szerint sok szól amellett, hogy az eladások száma egészen a jövő év végéig magas marad, mindemellett a széndioxid-kibocsátásra vonatkozó szabályozás belépése nyomán a gyártók egyre masszívabb nyomás alá kerülnek, minthogy minden gramm széndoxid érzékeny pénzbüntetést jelent. A töltő-infrastruktúra kiépítése továbbra is nagy kihívás marad. A töltési lehetőségek hiányosságai és a járművek gazdaságossága két, a vásárlási döntéseket nagy mértékben meghatározó tényező. Az elektromobilitás álma akkor válik valósággá, ha a teljes mértékben elektromos autók ára a közönség által elfogadható szintre mérséklődik és a hagyományos üzemmódú járművekhez hasonló piaci viszonyok fognak kialakulni.

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés