hirdetés
hirdetés

E-mobilitás

Elektromosautó-töltő kisokos

Az elektromos autózás egyre népszerűbb az egész világon, így hazánkban is. Szerencsére egyre többen látják be, hogy a hagyományos, szénhidrogén-alapú autózásnak bealkonyodott, helyette pedig a sokkal tudatosabb, és környezetkímélőbb e-autóké a jövő.

hirdetés

Az e-autók alapvetően két csoportra oszthatók: a tisztán elektromos autókra, és az ún. plug-in-hybridekre. Ahogyan a nevéből is jól látszik, a tisztán elektromos autókat teljes egészében villanymotor hajtja. Ezzel szemben a plug-in-hybridek általában benzines (ritkán dízeles) járművek, ahol a hajtást elektromos motorok is segítik. A cikkben most csak a tisztán elektromos autókat vizsgáljuk meg részletesen. Ahhoz, hogy ezek az e-autók hazánkban is elterjedjenek, nem kevés ösztönzés szükséges, hiszen alapvetően drága modellekről beszélünk. A nagynevű német konszern elektromos autója, a benzineshez képest, például kétszer annyiba kerül. De akkor mégis: mi lehet vonzó a környezettudatosságon kívül egy (leendő) elektromos autó tulajdonos számára?

  • az ingyenes parkolás lehetősége a nagyobb városokban, illetve megyeszékhelyeken,
  • az e-autókra állami támogatás is jár, az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. által - 11 milliós összeg alatt,
  • ingyenesen használhatnak bizonyos töltőpontokat, (bár hozzá kell tennünk, hogy egy 2020 májusban életbe lépett új törvény miatt erre már kevesebb a lehetőség),
  • nincsenek olyan adók, mint a regisztrációs-, vagy gépjárműadó, illetve mentes az átírási illeték alól is.

A fent említett szempontok pedig igencsak kedvezőek - még azok számára is, akik egyébként a benzines autókat preferálják. Persze nem minden fekete vagy fehér, így az e-autóknak is vannak hátrányaik, amelyet a szkeptikusok előszeretettel hangoztatnak. Például az, hogy relatíve kevés töltőállomás található az ország területén, az aránylag alacsony hatósugár miatt pedig az ember aggódhat, hogy az egyik töltőponttól elér-e a másikig. A másik, ami ellen gyakran szólalnak fel a hitetlenkedők, az a töltés gyorsasága. Egy hagyományos otthoni töltővel ugyanis egy teljesen lemerült akkumulátort általában 8-10 óra alatt tölthetünk fel teljesen. Azonban, ha jobban megvizsgáljuk ezeket az aspektusokat, könnyen beláthatjuk, hogy nem kell aggódnunk miattuk. Ugyanis a legtöbb autó 300-400 kilométeres hatótávval rendelkezik, és az ember ritkán megy ennyit egy nap A-pontból B-pontba. Vagy ha mégis, biztosan lesz olyan város, ahol meg tud állni autót tölteni. A másik állítással kapcsolatban pedig érdemes megjegyezni, hogy elérhetőek már olyan gyorstöltők, amelyekkel az autó akkumulátorát fél óra alatt 80%-ra, de maximum 1 óra alatt 100%-ra fel lehet tölteni. Épp ezért érdemes megvizsgálni a különböző töltők típusait, hiszen könnyen megcáfolhatóak vele az ezekhez hasonló "vádak". Nézzük is elektromos autótöltők fajtáit, részletesen.

Az elektromosautó-töltők típusai

Mielőtt mélyebben beleásnánk magunkat a témába, jó ha letisztázunk néhány fogalmat, vagy ha úgy tetszik “szakzsargont”, amivel megkönnyítjük az olvasottak értelmezését. Fontos, hogy az elektromos autó vásárlásakor tisztában legyünk azzal, hogy mekkora a jármű saját töltője, ugyanis ez jelentősen befolyásolja azt, hogy mennyi idő alatt tölt fel a kocsi. Léteznek AC-, illetve DC-töltők is. Az AC a váltóáramú, míg a DC az egyenáramú töltőt jelöli. A piacon ráadásul különböző töltési módok is vannak, melyeket az alábbi osztályokba lehet sorolni:

  • lassútöltők (0-3,7kW-ig)
  • gyorstöltők (7kW-tól 22kW-ig)
  • villámtöltők (22kW-tól)

Érdekesség, hogy míg itthon 22-, illetve 11kW-os töltők a jellemzőek, addig az USA-ban leginkább 50kW-os töltőket állítanak fel. Minél az elektromos hálózat teljesítménye, és minél többet tud fogadni az autó berendezése, annál hamarabb feltölt a kocsink. Azt azért érdemes megjegyezni, hogy a 22kW-os teljesítményű AC-oszlopokat aránylag kevés jármű képes kiaknázni. Most, hogy egy picit részletesebben is megismerkedtünk a töltőkkel, nézzük az altípusokat.

Otthoni-, vagy másképp vésztöltő

Az otthoni töltőt vésztöltőnek is szoktuk nevezni. Mivel meglehetősen lassan tölt, ezért általában tényleg csak “vész esetére”, illetve otthon, használjuk. A töltő egyik végén egy Type1-es, vagy Type2-es csatlakozó van, amelyet az autóba lehet dugni. A másik vége egy klasszikus, 230V-os konnektorba való villásdugó, amit szinte szó szerint bárhol lehet használni. Hátránya a már említett lassúság, hiszen gyakran 10 órát is várni kell, amíg 150-200 kilométerre elegendő árammal látjuk el az autónkat. Hogy pontosan mennyi is, az az autó inverterétől függ. Hiszen, ahogy írtuk, minél nagyobb áramot képes felvenni az autó berendezése, annál gyorsabban tölt fel az autó. Az otthoni vésztöltők egyébként nagyságrendileg 3,6kW leadására képesek.

Hogyan töltsünk az otthoni töltővel?

Mielőtt otthon töltenénk az e-autónkat, érdemes a garázsban, kocsibeállóban lévő konnektort átnézetni egy villanyszerelővel. Egyébként, ha nem elég hosszú a kábel, hagyományos hosszabbítót nem szabad hozzá használni, ugyanis hosszabb távon nem képesek kezelni a terhelést, ezért az eszköz megolvadhat és akár tűz is keletkezhet. Tipp: Amennyiben hosszabbítót kell használnunk a töltéshez, vásároljunk ipari töltőt, ezek ugyanis bírják a terhelést. Amennyiben hosszabb távon szeretnénk otthon praktikusan, és biztonságosan tölteni az autónkat, érdemes fali töltőt vásárolni. Ez ugyanis akár 2-3-szor gyorsabb töltést biztosít, mint a sima konnektoros megoldás.

Fali töltők

A fali töltő az otthoni töltés kényelmesebb, praktikusabb, gyorsabb és elegánsabb változata is. A falra szerelhető egyfázisú töltő maximum 7,4 kW teljesítményre képes, míg a háromfázisú legfeljebb 22 kW-ra. Mielőtt azonban fali töltőt szerelnénk fel, vegyük figyelembe a következő szempontokat:
érdemes előtte villanyszerelővel konzultálni, ugyanis nem biztos, hogy a rendszer elbírja a terhelést. Figyelembe kell venni, hogy az e-autó saját töltője 1-, 2-, vagy 3 fázisú, ugyanis ennek megfelelően kell a wallboxot is kiválasztani. Az autó oldali csatlakozó lehet Type 1-es, vagy Type 2-es típusú, a fali csatlakozó pedig Európában Type 2-es 16 A-s, vagy 32 A-s töltőre van szükségünk? (Érdemes megjegyezni, hogy a 32 A-s töltő alkalmas 16 A-es töltésre is, azonban a 16 A-s töltővel nem lehet 32 A-t tölteni.) Az ABB-nek léteznek tipikusan családi házakba szánt töltői, de olyanok is, amelyeket kimondottan társasházakba terveztünk.

Terra AC Wallbox falitöltő

A Terra AC Wallbox faltitöltő a lakosság számára is elérhető készülék. A hagyományos fali töltőktől eltérően akár 3,7-22kW-os teljesítményre is képes. A telepítése ugyanakkor egyszerű. A falitöltő könnyen telepíthető és integrálható az otthoni okosrendszerbe. A készülék Wifi-vel, Bluetooth-szal és Ethernettel is összekapcsolható, így szinte bárhogyan lehet hozzá csatlakozni. Ráadásul, mivel többféle csatlakozóval is kapható, ezért a legtöbb e-autóhoz kompatibilis.

Villámtöltők

Villámtöltővel találkozhatunk a kijelölt pontokon- és töltőállomásokon. Itt pedig érdemes megállni egy pillanatra, ugyanis a különböző típusú autók más és más csatlakozókkal rendelkeznek.

  • Type 1, Type 2-es (AC-töltés, maximum 22kW)
  • CHAdeMo (DC-töltés, maximum 50kW)
  • CCS (DC-töltés, maximum 350kW)

Type 1 töltő: 32 A áremerősségű töltést tesznek lehetővé, és csak 1 fázisú AC töltésre használják. Type 1-gyel tölthető e-autó típusok: Nissan LEAF (24 és 30 kWh), Nissan e-NV200, Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubushi i-MiEV, Kia Soul EV, Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera, Toyota Prius PHEV (1. generáció), Fiat 500e, Fisker Karma, Chevrolet Volt, Chevrolet Spark EV

Type 2-es töltő: Type 1-gyel szemben a Type 2-es töltőt inkább az európai, semmint az amerikai, vagy a japán e-autó piacra tervezték. A Type 2-es 3 fázisú töltésre is használható (persze csak akkor, ha az autó fedélzeti töltője szintén 3 fázisú). Mivel egy szabvány típusról van szó, így nem kell külön kábel az átalakításhoz. A Type 2-es töltővel tölthető elektromos járművek a következők: Nissan LEAF (40 kWh), Renault Zoe, Citroene Berlingo, Peugeot Partner Electric, Kia Nero EV, Toyota Prius PHEV (2. gen), az összes Audi, BMW, Hyundai, Mercedes, Porsche, Smart, Tesla (kivéve az eredeti Roadster), Volkswagen, Volvo.

CHAdeMO töltő: Váltakozó áramú, DC-töltő, jellemzően a japán e-autók töltésére alkalmas. 50 kW töltési teljesítményre képes. CHAdeMO csatlakozója van a következő autótípusoknak: Nissan LEAF, Nissan e-NV200, Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Mitsubishi Outlander PHEV, Kia Soul EV, Citroen Berlingo Electric, Peugeot Partner Electric

CCS (Combined Charging System) töltő: A CCS 1 és a CCS 2 tulajdonképpen a Type 1-, és a Type 2-es csatlakozó továbbfejlesztéseként jött létre. Hasonlóan a Type 1-es csatlakozóhoz, a CCS 1 az amerikai és a japán piacon, míg a CCS 2-es az európain terjedt el. Különlegessége abban rejlik, hogy egyetlen aljzaton fogadható egyen-, és váltakozó áram, tehát DC és AC töltésre is alkalmas. A teljesítménye elviekben jelenleg 50 kW, de már kezdenek elterjedni a 150-350 kW-os ultrateljesítményű töltőpontok is. CCS 2-vel tölthető autók: BMW i3, Ford Focus, Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace, Kia Nero Electric, Opel Ampera-e, Volkswagen e-Golf, Volkswagen e-Up

Tesla Supercharger: Maga a Supercharger hasonló a Type 2-höz, de nem kompatibilisek egymással. a töltési teljesítménye 120 kW, így kb. fél óra alatt képesek nagyjából 300 kilométerre elegendő energiával ellátni a Teslákat. AC, és DC fogadására is képesek. Tesla Superchargerrel a következő Teslák tölthetőek: Tesla Model S, Tesla Model X és Tesla Model 3

Hogy melyik fajtával rendelkeznek, az attól is függ, hogy milyen autónk van. Az ABB Terra 54 CJG villámtöltőhöz egyébként a Type 2, CHAdeMO, illetve CCS2 variációkra kínálunk lehetőséget, így a segítségével bármilyen autót fel tudunk tölteni. A villámtöltő előnye, hogy nagyjából fél óra alatt 80%-ra tölt az autónk, ezzel pedig nagyságrendileg 200-250 kilométer tehető meg - az autó hatótávjától függően.

Ultratöltők: Az ABB-nek léteznek speciális, ultratöltői is. Ezek DC-árammal működnek, tehát kizárólag CCS-, vagy CHAdemo-csatlakozóval ellátott kábelekkel lehet tölteni. Azonban 350kW-os töltési sebesség esetén az autó mintegy 12 perc alatt teljesen feltölthető, ez pedig 300 kilométeres hatótávra is elegendő.

Hogyan töltsünk a nyilvános töltőkkel?

A nyilvános töltőoszlopokat, ahogyan a fentiek alapján is jól láthattuk, érdemes két csoportra bontani: villámtöltőkre és gyorstöltőkre. A villámtöltők az esetek többségében egyenárammal működnek, és 40 kW< teljesítménnyel töltik fel az autónkat. A gyorstöltők ezzel szemben maximum 22kW teljesítményt képesek leadni, váltakozó árammal. Mivel a villámtöltőknek nagy teljesítményt kell leadniuk, ezért rendelkeznek saját kábellel, a gyorstöltők esetében azonban bizonyos esetekben az autósnak kell kábelt vinnie. Ezeket ritkábban Type 1, gyakrabban Type 2-es típusú csatlakozókkal lehet összekötni a töltőállomással. Fontos azonban tudni, hogy az európai szabvány a Type 2-es, így a gyorstöltő oszlopokon ez a típus található meg. Amennyiben Type 1-es kábelünk van, akkor Type 1 - Type 2-es átalakító kell a töltéshez. Ezek azonban csak egy fázisúak, míg a Type 2-esek lehetnek 1-, 2-, vagy 3 fázisúak is. Ebből értetődően, ha az autó csak 1 fázis tud kihasználni, ehhez passzoló fázisú kábelt kell vásárolni - hiszen nem éri meg kiadni a pénzt feleslegesen a nagyobb teljesítményű, 3 fázisos töltőért. Hogy egy picit még tovább bonyolódjon a dolog, létezik egy nagyobb keresztmetszetű, 32 Amperes változatú kábel is, továbbá egy kisebb, 16 A-es (legalábbis az európai szabványok szerint). Ha az autónk például >/=3,6 kW-os töltővel rendelkezik, akkor egy kisebb keresztmetszetű, egy fázisos, 16 A-s kábel kell. Ha egy maximum 7,2 kW-os fedélzeti töltőnk van, akkor a nagyobb, 1 fázisú, 32 A-es változatra van szükségünk. Hossz alapján léteznek 4-, 5-, vagy 6 méter hosszú kábelek is, azonban ezek között, a hosszúságot leszámítva, nincs egyéb eltérés. Végül, de nem utolsósorban érdemes megemlíteni, hogy az első generációs, Type 1 kábeleket nem szerelték fel védelemmel, így azt bármikor leszerelhetik az illetéktelenek. Ennek megakadályozása érdekében érdemes valamilyen kiegészítővel – például lakattal – védeni a kábelünket.

(forrás: ABB Magyarország)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés