hirdetés
hirdetés

E-mobilitás

Elektromos autók töltése otthon

Az ABB Kft. szakemberei egy sajtórendezvény keretében vitatták meg a sajtó munkatársaival az otthoni és társasházi elektromosautó-töltés aktuális kérdéseit.

hirdetés

Magyarországon a zöld rendszámos autók száma 2018-ban meghaladta a 10 ezer darabot. Ehhez a mennyiséghez megközelítőleg hetven darab egyenáramú (DC) töltő az agglomerációban és Budapesten, 54 darab az agglomeráción kívül, főleg városokban áll rendelkezésre. Ez az alacsony érték azt mutatja, hogy jelentős a lemaradás az ország gyors átjárhatóságában.

Házi e-töltés

Az egyenáramú (DC) töltéshez képest a váltakozó áramú (AC) töltőt olyan esetekben érdemes alkalmazni, amikor több idő áll rendelkezésre: otthoni töltéskor, irodákban és parkolóházakban. A fali töltők alkalmazása ugyanakkor biztonságosabb, gyorsabb, kényelmesebb, mint az EVSE. Az EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) az az eszköz, amelyet az autóhoz adnak, hogy a rajta lévő egyik kábel segítségével feltölthető legyen az e-autó akkumulátora.

Az otthoni autótöltők (általában max. 22 kW teljesítményű, váltakozó áramú, AC töltők) elterjedtsége jelenleg nagyon kicsi, legfeljebb 100-200 darabra tehető hazánkban. Az ABB előrejelzése szerint ez a következő tíz évben exponenciálisan növekedni fog. Ez a növekedés a következő tényezőknek köszönhető:

Az autókba épített akkumulátorok teljesítménye rohamosan növekszik (pl.: Nissan Leaf, bő 1 év alatt 20 kWh ugrás), és ehhez az EVSE nem lesz elég gyors. A közterületen található töltők egy része már fizetős, és a többi valószínűleg 1-3 éven belül fizetős lesz. A DC töltők telepítése lassan halad, mert sok egyéb infrastrukturális és engedélyeztetési folyamatot igényel. Otthoni AC töltők telepítése egyszerűbb, gyorsabb és kisebb beruházási költséggel jár. Felmerül a kérdés, hogy a növekvő akkumulátorkapacitásokat figyelembe véve elegendő-e egy otthoni AC töltő, illetve megfelelő fedélzeti töltővel van-e felszerelve az autó.

A következő tíz évben exponenciálisan növekedni fog az otthoni autótöltők száma forrás: 123rf)i
A következő tíz évben exponenciálisan növekedni fog az otthoni autótöltők száma forrás: 123rf)i

Ha a töltést AC berendezéssel végezzük, a töltési teljesítményt gyakran korlátozza a jármű fedélzeti töltője. A fedélzeti átalakítók névleges teljesítménye jellemzően 3,3, 6 vagy 7 kW, ami azt jelenti, hogy a töltőállomás e feletti teljesítményét nem lehet kihasználni.  Néhány példa, hogy a saját fedélzeti töltővel mennyi idő alatt töltődik fel egy-egy autótípus:

Nissan Leaf 40 kWh -> 6,6 kW fedélzeti töltő -> ~7-8 óra

BMW i3 94Ah -> 11 kW fedélzeti töltő -> 3 óra (7,4 kW OBC -> 4-5 óra)

BMW i3 120Ah -> 11 kW fedélzeti töltő -> 4-5 óra

Hyundai Kona 64 kWh -> 7,2 kW fedélzeti töltő -> 10-11 óra

Tesla Model 3 Long Range (80 kWh) -> 11 kW fedélzeti töltő -> 8-9 óra

Audi e-tron -> 11 kW fedélzeti töltő -> 9-10 óra

Megoldás lehet a magasabb kimeneti áramerősségű DC töltő, amely a töltési teljesítményt közvetlenül az akkumulátorra adja, így az az átalakító jelentette szűk keresztmetszet kiiktatásával gyors, hatékony töltést biztosít. Az otthoni gyorsabb töltés esetén a 22 kW-s (háromszor 40 amperes) váltóáramú berendezésekre az ABB már most is sok megrendelést kap a nemzetközi piacon, és hamarosan a DC fali 22 kW-os töltő elérhető lesz Magyarországon is a lakossági/közintézmények számára. A töltő megoldást nyújt arra, hogy elegendő rendelkezésre álló teljesítmény esetén az autók belátható idő alatt feltölthetők legyenek, amennyiben a beépített fedélzeti töltő teljesítménye nem elegendő.

Napenergia és e-töltők integrálása magánháztartásokba

A napelemes rendszerek már rendkívül elterjedtek, Magyarországon az elmúlt évben több mint 50 MW teljesítményű ABB invertert értékesítettek, és várhatóan az idei évben ez jelentős mértékben nőni fog, köszönhetően a napelemparkoknak, valamint a lakossági piac jelentős növekedésének.

Napelemes rendszer mellé telepített e-töltő egy nagyon gazdaságos és zöld megoldás. Új építésű családi házak vagy akár társasházak esetén szinte már alap a napelemes rendszer tervezése is, valamint gyakran az elektromos hálózat tervezésénél is figyelembe veszik az elektromosautó-töltő telepítési lehetőségét a jövőben.

(forrás: ABB/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés