hirdetés
hirdetés

Nemzetközi Autókiállítás Münchenben

Egy átalakulásban lévő ágazat átalakult kiállítása

Szeptember 7-én Angela Merkel (CDU) szövetségi kancellár nyitja meg a korábbi években megszokottnál sok tekintetben eltérő IAA Mobility kiállítást, amely Németországban az első kiemelt jelentőségű gazdasági rendezvény a koronavírus-járvány miatt elrendelt korlátozások után.  

hirdetés

Az egyik változás maga a helyszín: miután 1951 és 2019 kétéves váltásban Frankfurtban tartották a személyautók elsőszámú németországi bemutatóját, addig – kerek hét évtizeddel az első, Frankfurtban megtartott kiállítás után – a rendezvény átköltözött Münchenbe. A másik változás az elnevezésben és az elnevezés mögötti tartalomban keresendő: a kiállítás szervezői, élükön az VDA-val, azaz a Német Autóipari Szövetséggel olyan mobilitási platformmá fejlesztették a kiállítást, amely nem csak az autót, illetve az autózást, hanem egy szélesebb profilt foglal magában, a klimabarát mobilitás és a digitális hálózatépítés felé vezető úton.

Emlékezetes, hogy az IAA az utóbbi években a látogatók és a kiállítók számának csökkenésével küzdött, ráadásul a legutóbbi, két évvel ezelőtti IAA-n a környezetvédő aktivisták egy csoportja hatalmas tiltakozásokat és tüntetéseket rendezett. Megjegyzés: az előzetes jelzések alapján ezt München sem fogja megúszni.

Ami azért különösen figyelemre méltó, mert a kiállított járművek és egyéb termékek a korábbi gyakorlattal ellentétben nem csak a München keleti részében lévő vásári pavilonokban kerülnek bemutatásra, hanem egész München az IAA lázában ég. A vásárterület és az óváros közötti utcákon több mint 250 új autót próbálhatnak majd ki látogatók, ráadásul a 700 kiállító között nemcsak autógyárak és beszállítóik, hanem 70 kerékpárgyártó, továbbá különböző start up vállalkozások és IT-vállalatok is helyet kapnak. Az pedig, hogy a vásár a koronajárványra vonatkozó szabályok figyelembe vételével le tud bonyolódni, „már most nagy siker az esemény szempontjából”, fogalmazott Hildegard Müller, a VDA elnöke utalva azokra a német szakkiállításokra és vásárokra, melyeket a járvány miatt ki kellett húzni a rendezvénynaptárból.

Az IAA-nak a bajor gazdasági-társadalmi közéletben betöltött szerepét alighanem az is felértékeli, hogy a városvezetés május elején a tartományi kormánnyal egyeztetve meghozott döntése szerint a több mint kétszáz éves múltra visszatekintő sörfesztivál a múlt évi kihagyást követően a koronavírus-járvány elhúzódása miatt az idén is elmarad. Alighanem egyet lehet érteni azzal a véleménnyel, mely szerint – az Oktoberfest lemondása után – egyértelmű, (bár járványügyi szempontból vélhetően kockázatos) siker az autókiállítás többé-kevésbé az eredeti tervek szerint történő megtartása.

Az IAA Mobility-ra való belépés alapszabálya a 3G-elv, mint bevált intézkedés a látogatók és kiállítók számára: „geimpft, geheilt oder getestet”, azaz „oltva, gyógyulva vagy tesztelve”. Az új IAA Mobility nem a nyílt kommunikáció, hanem a korlátozások tisztességes fesztiválja, írja a Handelsblatt kommentátora. A járvány miatt a szervezők csak korlátozott számú látogatót engednek be, a sajtó-tájékoztatókon az újságírók számát is maximálják. „Mindig lesz valaki, aki fertőtlenítőszerrel áll a látogatók mellett, rámutatva a lehetséges veszélyekre. A VDA és a müncheni vásártársaság továbbra is rendületlenül ragaszkodik koncepciójához. 

A koronavírus-fertőzés még nem csillapodott le annyira, hogy az idén olyan nagyszabású autókiállítást tartsanak, mint az IAA Mobility. Most még egy kis türelemre lenne szükség”, véli a gazdasági-üzleti napilap cikkírója. A kiállítást bevezető augusztus 30-i sajtókonferencián Hildegard Müller, hangsúlyozta, hogy „a mobilitás a társadalom egyik központi kérdése. Az IAA Mobility annak felismerése, hogy az emberek világszerte jobb megoldásokat keresnek mobilitási igényeikre, és a vállalatok számos új megoldást fejlesztettek ki, amelyeket nemzetközi szinten szeretnének bemutatni. A hangsúly a klimasemlegesség felé vezető megoldásokon van.”

Az IAA Mobility-n több mint 700 kiállító képviselteti magát, köztük autómárkák, kerékpármárkák, a techipar fontos szereplői és a beszállítói iparág összes fontos vállalata. A kiállítás keretében több mint 100 világpremiert mutatnak be. Az IAA Mobility új koncepciója annyira vonzó, hogy az első évben már több mint 70 kerékpáripari márka regisztrált. „A mobilitás jövőjéről folytatott minden párbeszédnek figyelembe kell vennie az élet realitásait és a városi és vidéki emberek kívánságait. Izgatottan várjuk a vitát, különösen azért, mert nagyon eltérő véleményű és nézőpontú embereket várunk. Aki új gondolkodást támogat, nyitottnak kell lennie az új ötletekre is ” – mondta Hildegard Müller. Klaus Dittrich, a müncheni vásártársaság igazgatótanácsának elnöke szerint az a cél, „hogy München a jövő mobilitásának globális központjává váljon az IAA Mobility segítségével. És ez egy vonzó új koncepcióval történik: úgy, hogy az egész várost bevonjuk ebbe az eseménybe.  Ez ebben a formában nem csak Németországban egyedülálló Németországban, hanem az egész világon."

A szervezők arra számítanak, hogy az IAA szélesedő profilja nyomán növekedni fog az iránta való érdeklődés. A pontos előrejelzés nehéz a kiállítás koncepciójának megújítása miatt, amely nagymértékben támaszkodik a városi területek nyilvános és szabadon hozzáférhető területeire – fogalmazott Jürgen Mindel, a VDA médiakapcsolatokért és a nemzetközi vásári részvételekért felelős ügyvezetője, aki szerint ha az összes eseményt összeadjuk, és a digitális aktivitásokat is figyelembe vesszük, a résztvevők száma valószínűleg jelentősen magasabb lesz, mint a korábbi vásárokon.

A mobilitás társadalmi megítélése

Az allensbachi közvéleménykutató intézet által egy, a közelmúltban a VDA megrendelésére készített reprezentatív felmérés augusztus végén nyilvánosságra hozott eredményei szerint Németország polgárai nem korlátozódnak be a mobilitás egyik vagy másik formájára, hanem nyitottak a közlekedési módok széles skálájára. Mindazonáltal testre szabott ajánlatokra van szükség, amelyek rugalmasságot, függetlenséget és hatékonyságot tesznek lehetővé. Ez azért is indokolt, mert a városi és vidéki lakosság mobilitási körülményei rendkívüli mértékben eltérnek egymástól.

A felmérés eredményei jól illusztrálják a közlekedéspolitika kialakításával kapcsolatos társadalmi elvárásokat mind a helyi közösségi közlekedés, mind a kerékpárutak és parkolóhelyek tekintetében. A fogyasztók továbbra is központi szerepet tulajdonítanak az autónak, de ezen belül nyitottak a fenntarthatósági szempontoknak megfelelő olyan ajánlatokra is, mint az elektromobilitás és a PR-rendszer. Fontosnak tartják a mobilitás fenntarthatóságát, ugyanakkor bírálják a töltési infrastruktúra bővítésének lassúságát: a megkérdezettek 64 százaléka ezt nevezte meg a legkomolyabb fenntartásként az elektromosautó-vásárlással szemben. Emellett a beszerzési költségek továbbra is nagy szerepet játszanak a vásárlási döntésekben: az összes válaszadó 63 százaléka számára azok továbbra is túl magasak.

Hildegard Müller szerint a felmérés során a válaszadók egyértelmű elvárásokat fogalmaztak meg a jövő közlekedéspolitikai prioritásaival kapcsolatban, s abban – az igények megfogalmazása mellett - az átalakulási folyamat gyenge pontjait is egyértelműen beazonosították. A társadalom feladata, hogy a jövőbeli mobilitást összhangba hozza a klímasemlegesség céljaival és az egyes emberek érdekeivel, igényeivel. Fontos az akadályok elhárítása, az infrastruktúra bővítése és a meggyőző munka." A klimasemleges mobilitáshoz vezető utat csak együtt lehet bejárni, mondta a VDA elnöke. „A még mindig meglévő akadályokat csak akkor lehet legyőzni, ha abba minden szereplő bekapcsolódik. A német autóipar nemcsak hozzájárul a klímasemleges mobilitáshoz, hanem e változás hajtóereje. Németország ma már a világ harmadik legnagyobb elektromosjármű-gyártója. A német gyártók minden nagyobb régióban növelték piaci részesedésüket az elektromos járművek területén. Európában az összes újonnan forgalomba elektromos autót német gyártók állították elő. A vállalatok 2025-ig több mint 150 milliárdot fektetnek be a jövőbeli technológiákba. Úttörő innovációik legújabb példái a müncheni IAA Mobility kiállításon kerülnek bemutatásra”, mondta a Német Autóipari Szövetség elnöke.

Ott lesznek a legfontosabbak, de lesz, van, aki hiányozni fog

Az új koncepcióval a VDA meg kívánja fordítani azt a tendenciát, hogy egyre több autógyártó távol marad a klasszikus vásároktól, és inkább saját rendezvényeiken mutatja be új termékeit előre. A kiállítók között szerepelnek a német Volkswagen, BMW és Mercedes-Benz autógyártók, az amerikai Ford csoport, a francia Renault és a dél-koreai Hyundai/Kia testvérmárkák, Kínából a Great Wall és a Xpeng Motors. Másrészről viszont hiányozni fognak olyan csoportok, mint a General Motors, a Tesla és a PSA és a Fiat-Chrysler fúziójából létrejött Stellantis. „Célunk, hogy motiváljuk azokat a kiállítókat, akik 2021-ben nem lesznek ott, hogy 2023-ban visszatérjenek" - mondta a kommunikációért felelős ügyvezető.

Többszörös teher sújtja az ágazatot

Részint az autóipar szerkezetváltásából adódó „természetes” kihívások, részint az elmúlt időszakban az ágazatot sújtó egyéb tényezők az IAA hangulatára is nyilván rá nyomják majd a bélyegüket. Egy, a duisburgi CAR-intézet által augusztusban nyilvánosságra hozott tanulmány szerint az első félévben a még meglévő raktárkészleteikből többé-kevésbé még fedezték a szükségleteiket az autógyárak, de a termelésnek a félvezetőhiányból adódó visszaesése nyomán a hiányhelyzet súlyosbodása az ágazatot, ami aztán – a vásárlók szemszögéből – az árak emelkedéséhez, az engedmények szűküléséhez és a vállalt szállítási idők meghosszabbodásához vezet. Augusztusban átlagosan 12,5 fél hétre vállalták a megrendelt autók leszállítását, ami két héttel hosszabb a márciusinál.

A müncheni Ifo gazdaságkutató intézet legfrissebb, a napokban nyilvánosságra hozott felmérése szerint a német autóipar hangulata augusztusban tovább, áprilisi felmérés óta legalacsonyabb szintre süllyedt. „Ami azt mutatja, hogy az autóipar továbbra is megszenvedi az előgyártmányok szállítási hiányosságait, különösen a chipsekét”, mondta Oliver Falck, az intézet ipargazdasági szakértője a felmérés eredményei nyilvános bemutatásakor.

A legtöbb beszállító kiépíti a maga elektromobilitási üzletágát

Az IAA nem csak az összeszerelő üzemek, hanem a beszállítók számára is kiemelt jelentőségű esemény. Ez így volt korábban, s így lesz most is. Ezért különösen érdekesek és fontosak a VDA megrendelésére a Deloitte által 2021 tavaszán 83 járműipari beszállító körében készített felmérés tapasztalatai, melyek megerősítik, hogy az autóipar története legnagyobb átalakulása, a fosszilis égésű motoroktól az új, fenntarthatóbb meghajtási technológiákig történő átállás időszakát éli. A felmérésben részt vevők több mint négyötöde szerint idővel az elektromos meghajtás játszik majd domináns szerepet, de a felmérésben részt vevő beszállítók 30 százaléka szerint az üzemanyagcellák, 40 százalék szerint pedig a szintetikus üzemanyagok használata is az elterjedt hajtástechnikák közé fog kerülni.

A felmérés eredményei szerint az (abban résztvevő) beszállítók már most az átalakulás szakaszát élik, ráadásul a koronavírus-járvány inkább ösztönözte, mint lassította az átalakulási folyamatot. A válaszadók több mint két harmada nyilatkozott úgy, hogy a világjárványt az átalakulást gyorsító tényezőnek tekinti, s csak 13 százalékuk esetében lassította le a világjárvány a saját átalakulásukat, feltehetően azért, mert a szükséges beruházásokhoz szükséges pénzügyi források vélhetően elvesztek.

Milliárdos kormányzati támogatás az átalakulás meggyorsításáért

A kormányzat, az autógyárak és beszállítóik, a tartományok és a szakszervezetek képviselői részvételével, Angela Merkel (CDU) szövetségi kancellár elnökletével augusztus közepén megrendezett 6. autóipari csúcstalálkozón nyilvánosságra hozták az elvben már korábban meghatározott, az elektromobilitás és a digitális megoldások térnyerését, valamint a tisztább motorokra történő átállás támogatását segítő, 2025-ig rendelkezésre álló „jövőre szóló alap” egyes részleteit. Ezek szerint az egymilliárd eurós alapból 340 milliót bocsátanak rendelkezésre a „regionális átalakítási hálózatok" fejlesztésére, a helyi szereplők összefogása és stratégiák kidolgozása érdekében. További 340 millió euró áll rendelkezésre a digitális megoldások előmozdítására, emellett kb. 320 millió eurót szánnak a közepes méretű vállalatok támogatására, többek között az elektromos hajtások és üzemanyagcellák termelésére történő átállásra. Emellett állami forrásból a dolgozók átképzését is támogatják.
A VDA üdvözölte az alap létrehozását.. Mindenekelőtt szükség van egy jó töltőhálózatra az otthoni, munkahelyi, kiskereskedelmi és utcai e-autók számára, fogalmazott Hildegard Müller, a szövetség elnöke.

Aki szerint az autóipari beszállítók összességében jó úton haladnak az ágazat átalakulása útján: „Ez azonban hatalmas beruházásokat és ezáltal komoly kihívásokat jelent – különösen a kis- és középvállalkozások által dominált beszállítói kör számára. Sokan sokkal többet fektetnek be, mint amennyit jelenleg meg tudnak keresni. Ezért a vállalatoknak megfelelő támogatásra és tervezési biztonságra van szükségük. A sikeres és fenntartható átalakuláshoz most már az egyéb politikai és gazdasági keretfeltételek is kulcsfontosságúak – a töltőinfrastruktúra, a megújuló energiák bővítése, a bürokrácia csökkentése, a szakképzett munkaerő képzése és a fenntarthatóság érthető és kezelhető követelményeinek megteremtése tekintetében most már a politikusokon van a sor."

Hildegard Müller, a VDA és Klaus Dittrich, a müncheni vásártársaság igazgató-tanácsának elnöke az IAA Mobility indító sajtótájékoztatóján (Fotó: Messe München)
Hildegard Müller, a VDA és Klaus Dittrich, a müncheni vásártársaság igazgató-tanácsának elnöke az IAA Mobility indító sajtótájékoztatóján (Fotó: Messe München)

Magyar kísérőrendezvény az IAA idején

Szeptember 9-én csütörtökön 9 és 10.30 között, az IAA kísérő-rendezvényeként „vállalkozói reggelit” tartanak Magyarország müncheni főkonzulátusán a képviselet és a tevékenysége középpontjába a magyar-német gazdasági kapcsolatok fejlesztését DialogUngarn közös rendezésében.

A hibrid, azaz részben az érdeklődők személyes részvételével, részben a világhálón követhető formában megrendezésre kerülő fórumon a tervek szerint köszöntőt mond Hildegard Müller, a VDA elnöke és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, majd a bevezetőket követő vitában részt vesz Gazsó Balázs, az ITM közigazgatási államtitkára, Hamar Zoltán, a ZalaZone ügyvezető igazgatója és Dr. Szalay Zsolt, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanszékvezetője. A beszélgetés moderátora Marie-Theres Thiell, a DialogUngarn ügyvezetője, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) elnökségi tagja.

A német nyelven megrendezésre kerülő fórumra – akár személyes részvétel, akár a világhálón történő figyelemmel kísérés lehetőségét kérve – szeptember 7-ig lehet jelentkezni és a YouTube-on is megtekinthető/meghallgatható rendezvény elérhetőségéhez szükséges linket a szervezők a rendezvény reggelén küldik meg. 

A BMW keynote prezentációját már meg is nézhetik az autógyártó YT-csatornáján! 

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés