hirdetés
hirdetés

E-mobilitás

Debütált az e-autózás az Automobil Tuning Show-n

Egyelőre nem tart ott az elektromos autózás, hogy az Automomobil Tuning Show-n vezető szerephez jusson, de már az is óriási eredménye az elmúlt egy évtized technológiai fejlesztéseinek, hogy egyáltalán jelen van egy ilyen rendezvényen. A múlt század eleji veterán autók, a sufni- és profi tuning verdák mellett jelentős teret kaptak az elektromos járgányok is az AMTS 2017 rendezvényen, ahol a Schneider Electric szakértőjével beszélgettünk az elektromos autózás jövőjéről.

hirdetés

Az Automobil Tunning Show-t (AMTS) idén is a Hungexpo területén rendezték meg, a szabadtéri kiállítóhelyszínen drift és ügyességi versenyeket tartottak azoknak, akik nem a technológiai újításokért, hanem a benzingőzös szórakozásért látogattak ki a bemutatóra. A pavilonokban megcsodálhattuk a technikát, amellyel a jégkárt javították az autókarosszérián, meglepődhettünk azon, hogy voltak autók, amelyek annyira le voltak ültetve, hogy az alvázuk alá e cikk szerzőjének az egészen lapos orrú cipellője sem fért be. Még az akkumulátorral felszerelt kerékpároknak is volt hely a AMTS-n, sőt egy eredeti Kocson készült kocsit is kiállítottak, amelyet még nem motorral hajtottak, hanem lovakkal vontattak.

Az elmúlt öt évben egyre aktuálisabbá vált e-autózás témaköre és az elektromos járművek idén először az AMTS-en is megjelentek. Az elektromobilitási tendenciához kapcsolódóan egyre népszerűbbek a közületi és az otthoni töltőeszközök is. A Nemzetközi Energia Ügynökség korábbi becslései szerint a városi légszennyezést csökkentő, hibrid és akkumulátorral működő villanyautók 2025-re a globális járműpiac akár 15 százalékát is kitehetik majd. A Schneider Electric, az energiamenedzsment és az automatizálás nemzetközi szakértője az autógyártókkal (BMW, Ford és Renault), illetve a töltési infrastruktúra szolgáltatóival (RWE és New Motion) együttműködve segíti a környezetbarát közlekedés elterjedését.

Záporoztak a kérdések

Az AMTS 2017 rendezvényen több mint tíz otthoni gyorstöltőt és utcai, közületi töltőállomást állítottak ki, valamint sorra válaszoltak a látogatók kérdéseire az elektromos autózással és főleg a töltéssel kapcsolatosan. A legtöbbeket az érdekelte, hogyan tudja feltölteni az autóját háztartási körülmények között, miért nem olyan gyors a töltés, mint amilyennek ígértek, miért nem megy el egy töltéssel annyi kilométert az autójuk, mint amennyit a leírás tartalmaz, és így tovább. Kérdésünkre, hogy a kormány tavaly ősz végén bevezetett támogatása, miszerint új elektromos autó vásárlásakor maximum 1,5 millió forint támogatást nyújt mindenkinek, érezhető keresletnövekedést eredményezett-e az elektromos töltőállomások piacán, Kozma László, a Schneider Electric energiamenedzsment-szakértője azt válaszolta, hogy abszolút tapasztalható az érdeklődés megnövekedése az elektromos töltőállomások, a gyorstöltők, az otthoni megoldások iránt. „Napról napra egyre erősebben érzékeljük a fokozott érdeklődést, sokan keresnek meg bennünket nemcsak vásárlási szándékkal, hanem szaktanácsért is. A rendezvény megnyitója előtt, az e-autózásról tartott szakmai előadáson is elmondtam, hogy mielőtt elektromos autó vásárlásába invesztálunk, tudatosan fel kell készülni nemcsak az autó, hanem a töltő oldaláról is. Ez most nyilván a gyártók számára is nagy kihívás, nagy a mozgolódás a piacon, és rengeteg gyártó van jelen. A Schneider Electric elektrotechnikai szakcégként feltétlenül részt kíván venni az elektromos közlekedés elterjedésének segítésében” – fűzte hozzá a szakember.

Folyamatosan növekszik az érdeklődés a gyorstöltők iránt (forrás: Schneider Electric)
Folyamatosan növekszik az érdeklődés a gyorstöltők iránt (forrás: Schneider Electric)

A nemzetközi piacon is kiemelkedőnek számítanak a Schneider Electric otthoni, 600 dollár alatti kategóriában lévő töltői, a http://wearetop10.com szerint a vállalat a tíz legjobb háztartási e-autó-töltőállomás gyártója között van, ami Kozma László szerint annak köszönhető, hogy a villamosenergia-elosztás piacán erős brandnek számít, nagy tapasztalattal rendelkezik, és különösen figyel arra, hogy minőségi alkatrészeket építsen be a készülékeibe.

„Az anyagok minőségén túl az a kiterjedt választék helyezi a Schneider Electricet véleményem szerint az élvonalra, amelyre a piacon egyedülálló módon 2 év garanciát vállalunk. Bár még nagyon rövid időre tekint vissza, csupán 5 évre az elektromos töltőállomások elterjedése, de a Magyarországon telepített eszközünkkel kapcsolatos hiba még nem jelentkezett. Az előfordul, hogy nem kommunikál a töltőállomás egy autóval, de ez rendszerint a helytelen bekötésből adódik” – mondta el Kozma László.

Kapu az e-mobilitáshoz

A töltési infrastruktúra kiépülése az egyik legfontosabb kapu az e-mobilitás útján, az Elművel tavaly megkötött megállapodás szerint a Schneider Electric nyolcvan kisközületi töltőállomást telepít, amelyek megrendelése már elindult. Kérdésünkre, hogy ezekkel milyen gyorsan lehet majd tölteni, összetett válasz érkezett: „Lassú/gyors/ultragyors töltésre egyaránt kínálunk termékeket, de fontos tisztázni, hogy a nemzetközi terminológia csak töltést és gyors töltést jelöl, míg a magyar – talán egy kicsit a gyakorlathoz közelebb állóan – az imént említett három töltési módot különbözteti meg. A DC a gyors, 50 kW vagy a feletti teljesítményt nyújtó töltő, nálunk ez az ultragyors vagy villámtöltő, míg a 22 kW teljesítményt leadó a mi meghatározásunk szerint a gyorstöltő. Itthon ez utóbbi lesz a legelterjedtebb, a pályázatok keretében is ezekre történik a kiírás.”

Otthoni töltés
Otthoni töltés
A legbátrabb kormánykommunikációban akár 50 ezer elektromos járművet is prognosztizáltak 2020-ra, de akár az is elképzelhető, hogy még ennél is jelentősebb számmal kell kalkulálni, ezzel egyetért Kozma László is: „Ma már az összes beruházás során, legyen szó akár csak egy kapcsolószekrény kialakításáról, szóba kerül az elektromos autók töltésének a lehetősége. A Schneider Electricnek már kialakult, szabványosított értékek mentén gyártott töltőállomásai vannak, a jövő a kiegészítő szolgáltatásokról szól, mint a díjfizetés – ehhez még várunk a törvényi feltételekre, amelyek 2017 végére alakulhatnak ki –, a távoli elérés, a mobil kommunikáció és a gyorsaság. Mivel ez utóbbi függ az autótól is, és erre nekünk nincs ráhatásunk, nagyon ügyelünk arra, hogy a gépkocsik által felvehető, megfelelő töltésteljesítményt a mi töltőink is produkálni tudják. Ezért fejlesztettünk egy labort Dél-Franciaországban, az energiaelosztási központunkban – innen indult egész Franciaország áramellátása több mint 100 éve –, ahol az autógyártókkal szövetségben folyamatosan teszteljük a töltőállomásainkat, hogy ha megjelennek ezek a gyártók egy új vezérlővel, akkumulátorral, akkor kipróbáljuk az összes termékünkkel. Ha hiba merül fel, vagy kommunikációs akadály lép fel, akkor a laboratóriumban rögtön tudjuk javítani a problémát. Tehát a fejlesztés most már a gyakorlati dolgokra összpontosít.”

Környezettudatos autózás

Az autós show új tematikája, az EV-GreenTech „idegenvezetést” nyújtott a környezettudatos autózás világába azoknak is, akiknek a tuningról eddig valami hangos, benzingőzös épített csoda jutott eszébe. A kiállítás részletes információkat adott az autósoknak ahhoz, hogy saját mobilitási szempontjaik, vezetői és fogyasztói igényeik alapján milyen előnyöket jelenthet az elektromos autó a számukra. A töltési opciók rugalmas rendszerei már lehetővé teszik, hogy az e-autók ugyanolyan megbízhatóan szolgálják vezetőiket, mint a hagyományos modellek. Ezt reprezentálta a legtöbb nagy autógyár kiállított tölthető gépkocsija, azaz a jelen lévő Mercedes, Toyota, KIA, Nissan, Hyunday, Audi és VW zöld négykerekűi.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés