hirdetés
hirdetés

Újra felívelőben a világ első számú autós piaca

Belterjes autókiállítás Pekingben

Miközben a világ más térségeiben a koronavírustól szenved a társadalom és a gazdaság, a járvány kiindulópontjának számító Kínában újraindult az élet. Erre utal többek között, hogy szeptember végén Pekingben megtartották a járvány miatt áprilisról elhalasztott nagy autókiállítást.

hirdetés

A járvány miatt részben egészségügyi, részben megközelíthetőségi okokból belterjessé vált a nagy kínai autóipari seregszemle (amelyet páratlan években Sanghajban, páros években Pekingben szoktak rendezni). Az idén a fővárosban megtartott rendezvény különlegessége nem az új típusokban és a műszaki innovációban keresendő, hanem abban az egyszerű tényben, hogy a Covid-járvány miatt áprilisban lemondott vásárt meg tudták rendezni.

Fotó: BMW
Fotó: BMW

„Peking és Sanghaj megítélésem szerint a normális időkben a világ legfontosabb autós vásárának számít, mivel a kínai a leggyorsabban fejlődő piac” – mondta Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg–Essen Egyetem autós intézetének igazgatója egy, a Deutsche Wellének adott nyilatkozatában. Más nemzetek kiállítóinak elmaradása folytán a pekingi most inkább csak nemzeti szintű prezentációnak nevezhető, tette hozzá a professzor, megjegyezve, hogy „a rendezvény tétje a kínai autóvásár jövőbeni fontos szerepének, valamint annak bemutatása, hogy Kína a jövő autós országává válik”.

A Föld legnépesebb országa az utóbbi hét évben a világ első számú autós piacává vált, miután az elmúlt évtizedben sehol másutt sem értek el ilyen gyors növekedési dinamikát. A Német Autóipari Szövetség (VDA) ez év elején nyilvánosságra hozott elemzése szerint az értékesítési darabszám járvány miatti visszaesése ellenére Kína autópiaca nagyobb, mint az Egyesült Államoké, a német piacnak pedig csaknem hatszorosa. A növekedést olyan rövid távú jelenségek sem gátolják igazán, mint az Egyesült Államokkal szemben kialakult kereskedelmi konfliktus vagy a járvány kitörése és annak az év első felében tapasztalt visszahúzó hatása.

Drámai visszaesés után megjelentek az élénkülés jelei

Számokban kifejezve: ez év februárban Kínában csaknem 82 százalékkal kevesebb személyautót értékesítettek, mint egy évvel korábban. Márciusra a visszaesés mértéke 48 százalékra mérséklődött, az év első három hónapjában pedig összesen 42,4 százalékos volt a csökkenés. Áprilisban bekövetkezett a fordulat: az akkor forgalomba hozott személyautók száma már több volt a múlt év áprilisinál, júliusban a növekedés mértéke már meghaladta a 16,4, augusztusban pedig a 11,6 százalékot. Valószínű, hogy az első negyedév drámai mértékű visszaesése után a forgalomba hozott személyautók éves darabszámának csökkenése százalékban kifejezve egy számjegyű marad. (Augusztus végére az év addig eltelt időszakára számított visszaesés 9,7 százalékra mérséklődött.)

Kína a nagy német autókonszernek – Volkswagen-csoport, BMW, Daimler – legfontosabb piaca, miközben ezen cégekben egyre nagyobb a kínai tulajdonosi részesedés. A BAIC kínai állami konszernnek a Daimler AG-ben elért tulajdonrésze jelenleg 5 százalékos, de azt szeretnék 9,9 százalékra növelni, miközben a Geely magáncég, illetve annak milliárdos tulajdonosa már két és fél éve a Daimler-részvények 9,96 százalékát mondhatja magáénak.

Ugrás az elektromobilitás irányába

A pekingi autóvásáron a BMW, a Daimler és a Volkswagen-csoport is megjelent a maguk elektromos autóival, de ők egyelőre továbbra is a felső és luxuskategóriába tartozó benzines autóikkal értek el élénk érdeklődést.

Fotó: BMW
Fotó: BMW

Kína viszont csúcsra jutott az elektromobilitásban, és a pekingi autókiállításon is megkülönböztetett figyelem fordult az elektromos autók felé. Persze vannak, akik már megfizették a tanulópénzt, például a csődhelyzetbe került Byton, amelynek alapító társtulajdonosai között német mérnökök is megtalálhatók. Másoknak sikerült kigyógyulni a gyerekbetegségekből, és mint Cseng Zi-lin, a sanghaji LMC tanácsadó cég szakértője az ARD német közszolgálati tévéadó hírműsorában fogalmazott: „ma már az elektromos autók kiérleltek, és felveszik a versenyt a hagyományos autókkal. A pekingi autóvásáron kiállított járműveken is látható, hogy azok alkalmazkodnak a normál fogyasztó igényeihez, akár az egy töltéssel megtehető távolság, akár az ár és a minőség tekintetében”.

Fotó: Polestar
Fotó: Polestar

Az autonóm vezetés alárendelt szerepet játszott pekingi autóshow-n. Cseng Zi-lin szerint még legalább tíz évnek el kell telnie, hogy ezek a rendszerek kiérleltek legyenek, de úgy, hogy „azokat nemcsak a személyautók, hanem a haszonjárművek esetében is alkalmazni lehessen, kihasználva, hogy azok gyakran éjszaka is úton vannak, amikor kisebb a forgalom”. 

 

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés