hirdetés
hirdetés

E-mobilitás

Az elektromos autók visszatértek a versenypályára

Az elektromos autót már nem lehet csupán egy környezetvédelmi szempontból helyes, ésszerű közlekedési módnak tekinteni. A mai elektromos járművek (EV-k) képesek felvenni a versenyt a fosszilis üzemanyaggal hajtott, legjobb nagy teljesítményű autókkal is.

hirdetés

A Forma-1 elektromos autók számára kiírt változata, a Formula-E versenysorozat már a negyedik évadánál tart. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Formula-E múlt héten adta ki az első beharangozót arról az új versenyautóról, amellyel a pilóták versenyezni fognak az elkövetkező szezonokban. Az új generációs Formula-E autó akkumulátora dupla mennyiségű energiát tud majd felvenni, megduplázódik a hatékonyság és a teljesítmény is. Ezzel az új akkumulátortechnológiával a pilótáknak nem kell majd autót cserélniük a verseny közben, mint ahogy ez jelenleg történik. Az új autó egyértelmű bizonyítéka annak a hatalmas előrelépésnek, amellyel az elektromos járműtechnika a négy évvel ezelőtti Formula-E sorozat óta elért. A FIA először hozta össze a világ vezető formatervezőit és mérnökeit, hogy egy olyan autót tervezzenek, amely a Formula-E vezérigazgatója, Alejandro Agag szerint „a versenyek jövőjét képviseli”.

A versenyeket nagyvárosok utcáin, ideiglenes kialakított pályákon futják, és a jövő áttörő fejlesztéseit jelenítik meg (forrás: ABB)
A versenyeket nagyvárosok utcáin, ideiglenes kialakított pályákon futják, és a jövő áttörő fejlesztéseit jelenítik meg (forrás: ABB)

Az akkumulátorok hozták az áttörést 

A gépjárműgyártás történetével foglalkozó szakemberek jól tudják, hogy az elektromos autók mindig is képesek voltak helytállni a versenypályán. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy a világon a 100 mérföld/óra (161 km/óra) sebességhatárt először átlépő autó egy elektromos motorral szerelt Baker Torpedo volt. A jármű ezt a sebességhatárt az 1902-es sebességpróba során törte át, s előzte meg ezzel a belső égésű motorokkal hajtott vetélytársait.

A kezdeti sikerek ellenére, a 20. század nagyobb részében a technológia és gazdaság inkább a benzin- és dízelmotorokat helyezte az előtérbe. Ennek eredményeként az elektromos járművek a kutatás és a beruházások terén is háttérbe szorultak. Ebben a kedvezőtlen helyzetben hoztak nagy változást az akkumulátorok és töltőrendszerek terén az utóbbi idők áttörést jelentő fejlesztései. Az új, innovatív megoldások segítségével az e-járművek bebizonyíthatták, hogy olyan képességekkel rendelkeznek, amelyek alapján több szempontból is jobbak, mint a belső égésű motorokkal szerelt vetélytársaik.   

Átalakuló szabályok

Az ABB FIA Formula-E bajnokság 2018. január 13-án megrendezett marrákesi versenyén résztvevő Formula-E autók nagyjából úgy néztek ki, mint az Forma 1-es versenyautók. Ez főként az akkumulátorokra és a töltési technológiára vonatkozó, 2014-ben, azaz a versenysorozat indításakor hozott műszaki korlátozásoknak tulajdoníthatók. Az ekkor megalkotott versenyszabályok a fedélzeti akkumulátorok teljesítményét 28 kW/h-ban határozták meg, illetve nem engedélyezték az akkumulátor verseny alatti újratöltését. Ez azt jelentette, hogy egy autóval és egy akkumulátorral nem lehetett teljesíteni a versenyt, így két pilótából és két autóból álló csapatot kellett kiállítani a versenyekre, amelyek váltó rendszerben teljesítették a közel 50 percig tartó futamot. A szabályok a csúcssebességet 140 mérföld per órára korlátozták.

Az októberben induló új szezonban a fedélzeti akkumulátorok teljesítménye már elérheti az 54 kWh-t, ami lehetővé teszi, hogy egy csapat már egy autóval is képes lesz befejezni az adott futamot.

A Formula-E-t az elektromos járművek töltési technológiája és a villamos vezérlőrendszerek terén az ABB is szponzorálja, a versenysorozat hivatalos neve ABB FIA Formula-E bajnokság.  A világ legjobb szuperautói a kiemelkedő teljesítményüket a kifinomult elektromos hajtásrendszereiknek köszönhetik, amelyek megnövelik a belső égésű motor teljesítményét. A világ híres autókiállításain Frankfurttól Párizsig, Detroittól Tokióig rendszeresen olyan radikálisan új konstrukciójú e-járműveket mutatnak be, amelyek az autózás világában már egy olyan jövőt vetítenek elő, ahol a felbőgő V12-es motor helyét csendesen üzemelő elektromos hajtás veszi majd át. A Formula-E sorozat új versenyautójáról március 6-án, a Genfi Autószalon rántják majd le a leplet.

(forrás: ABB/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés