hirdetés
hirdetés

Autóipar

Az elektromos autók jövőjéről

A globális autópiaci trendek és az új fogyasztói generációk szokásainak változása növekvő reményeket kelt az elektromobilitás térnyerési lehetőségeit illetően. 

hirdetés

Az autóipar forradalmi jelentőségű változások előtt áll – jelentette ki Martin Winterkorn, a VW-konszern elnöke –, utalva arra, hogy a nagy gyártók legnagyobb kincse a fogyasztói márkahűség és az autó státusszimbólum szerepének jelentős csökkenését tapasztalhatjuk. A vásárló döntéshozatalában a gazdaságosság, praktikusság és fenntarthatóság elvei egyre fontosabbá válnak, a társadalmi és kulturális változások a mobilitás új formáinak térnyerését eredményezik.

Dieter Zetsche, a Daimler elnöke úgy véli, hogy a nagy autógyáraknak alapvető stratégiaváltásra lesz szükségük, a termékről egyre inkább a szolgáltatásra tevődik a hangsúly, melynek fókuszában az individuális mobilitás áll. Az átállás során milliárdos nagyságrendű beruházásokra lesz szükség többek között a termékfejlesztés és innováció terén, mely a gyártók számára nagy kihívást jelent.

Generációs szemléletváltás és újabb prioritások

Az új gépkocsik vásárlójának átlagos életkora 52 év. Mindezt alátámasztja a KTI, Karlsruhei Technológiai Intézet német piacra vonatkozó felmérése is, mely szerint az életkort tekintve 18 és 35 év között a jogosítvánnyal és autóval rendelkező, saját háztartásban élő lakosok aránya a 2003-as 82,7-ről 2012-re 66,5 százalékra csökkent. Míg az idősebb generációk számára az autó még a társadalmi státus és siker alapvető szimbólumának számít, addig a fiatalabb rétegek szerint ez csupán az autonóm és mozgásszabad életmód eszköze. Ezen szemléletváltozás következménye többek között a mobilitás egyéb alternatíváinak fokozott térnyerése.

Car-sharing trend

A nagyvárosokban a parkolási lehetőségek hiánya, a közlekedési dugók és a légszennyezés is erősítik az említett tendenciát. A tömegközlekedési eszközök mellett ugyanakkor egyre népszerűbbek az un. car-sharing lehetőségek, melyek kiváló kompromisszumot jelentenek az egyéni mobilitás kényelme és függetlensége, valamint a saját jármű tartásával kapcsolatos egyéb költségek és kötelezettségek között.

A környezetbarát jelleg kulcsa nem csupán a car-sharing autók „zöld meghajtása”, hanem az is, hogy ezek több ügyfél kiszolgálására hivatottak, így abszolút kisebb mennyiségű járműre van szükség. Az elmúlt három évben csak Németországban 190 ezerről 757 ezerre növekedett az ezen szolgáltatást igénybe vevők száma.

Ezen ügyfelek igényeinek kielégítésére hozta létre a BMW például az un. „drive now” Mini flottát vagy a Daimler a „Car2go” rendszert. Ez utóbbi, a 2008-ban Ulmban elindított car-sharing rendszer immár 25 európai és észak-amerikai városban működik sikerrel és az idén a milliós nagyságrendet is el fogja érni az integrált járművek száma.

Digitalizálás és hálózati integráció

A nagyfokú hálózatosodás következtében az igények megváltoztak, ami a jövőben még inkább fokozódni fog, melyben az azonnaliság és a kényelem ma már elsődleges szempontok. A járművek internetkapcsolódása alapvető fontosságúvá válik, az ügyfél elvárja például, hogy mobiltelefonja kommunikáljon az autóval és beolvassa a beérkező maileket.

A vevőszolgálati szolgáltatások is a globális hálózat segítségével válnak komfortosabbá, ezen célt szolgálja például a „Mercedes me” internetportál, amely idén nyáron kezdi működését. Ez nem csupán a vásárlás és finanszírozás terén nyújt segítséget, hanem a kereskedőkkel való kapcsolattartást és a szervizekkel történő időpont-egyeztetést vagy akár a car-sharing rendszerbe való kapcsolódást is lehetővé teszi.

A digitális világban nem az eszköz az elsődleges, hanem az általa nyújtott lehetőségek és szolgáltatások színvonala. Hasonlóan az Apple iPadja vagy az Amazon E-book olvasója sem mint készülék sikeres, hanem mert hozzáférést jelent a digitális zene és a könyvek, illetve irodalom világához. Az embereknek mindig szükségük lesz az individuális mobilitás lehetőségére, és erre kerül át a hangsúly, míg az autó ennek csupán egy eszközévé válik. Néhány éve még a navigációs készülék jelentette az autóelektronika csúcs-technológiáját, manapság viszont a teljes körű smartphon-kompatibilitás az elvárás.

A Mercedes például Apple és Google szerződéseket kötött az iPhon és Android készülékek hálózatába történő bekapcsolódás céljából. Ugyanakkor a partnerek a jövő potenciális riválisait is jelentik, hiszen mindkét IT konszern szándéka hosszú távon a mobilitási ágazatba, azaz járműiparba való beszállás. A kutatási tevékenységek az egyre „intelligensebb autó” kifejlesztésére irányulnak, a Google például már tucatnyi önjáró járművet tesztel Kalifornia utcáin.

A cikk teljes terjedelemben elolvasható a GyártásTrend Magazin 2014/4. számában.

Szabó Katalin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés