hirdetés
hirdetés

Elektromobilitás

Az e-mobilitásról tanácskoztak

A következő nagy ipari bumm az elektromos mobilitáshoz lesz köthető Magyarországon is. A héten zajlott az Emobility Fórum 2016 a Várkert Bazárban, ahol az érdekeltek minden csoportja jelen volt, hogy megvitassák, miként lehet az Európában már sok helyütt üzembe állított elektromos közlekedést hazánkban sikeresen megvalósítani. 

hirdetés

Christina Bu, a Norvég Elektromobilitási Szövetség főtitkára a Várkert Bazárban tartott fórumon best practice-ként beszélt a norvégiai eredményekről, ahol jelenleg nagyjából 15 százalék az elektromos autók aránya az összes gépkocsi között - ez 2011-ben még csak 1,4 százalék volt. Csak idén január és augusztus között több elektromos autót adtak el, mint amennyi Magyarországon összesen közlekedik. Mint ahogy arról a főtitkár beszámolt, a legjobban a VW, a Nissan, a BMW és a Tesla elektromos modelljei fogynak, az autók népszerűségét pedig adó- és egyéb kedvezményekkel (céges autók esetében 50 százalékos, magánszemélyek esetében 25 százalékos lízing és vásárlási kedvezménnyel), ingyenes autópálya és komphasználattal motiválják, illetve ahogy Magyarországon is, a buszsávot is használhatják az elektromosautó-tulajdonosok. A 35 ezer taggal rendelkező szövetség úgy véli, minden elkötelezett elektromosautó-tulajdonos három új e-autó vásárlást ösztönözhet, tapasztalataik szerint ugyanis, aki egyszer elektromos autót vett, az többé nem vásárol hagyományos üzemanyaggal hajtott autót.

Christina Bu hangsúlyozta ugyanakkor, hogy Norvégia egy gazdag társadalom, ahol erősebb a magántulajdonú e-autók jelenléte, a szerényebb lehetőségű országoknak azt javasolta, érdemes a közösségi közlekedésbe – mint az autómegosztás – vagy a tömegközlekedésbe invesztálni, hogy a zöldközlekedés minél szélesebb körben megvalósulhasson. Norvégiában a töltőállomások infrastruktúrája is példaértékű, ám hogy ez az e-autókkal kapcsolatban jellemző, most is a legforróbb téma a töltőállomások és a töltési lehetőégek különbözősége, az infrastruktúra jelenlegi hiányossága volt a következő panelbeszélgetés során. Elias Pöyry, a finn Electric Traffic alapítója és ügyvezető igazgatója az otthoni töltőállomások előnyei mellett érvelt, míg a norvég kolléganője szerint nem ez a hosszú távú megoldás. Dr. Johann Schwenk, az Electric Mobility Bayern Innovativ vezetője arról számolt be röviden, hogy Németországban nehezen születik meg az e-mobilitással kapcsolatos harmonizáció a tartományok között. A résztvevők mindesetre egyetértettek abban, hogy az EU-nak egységesen lenne érdemes kialakítania az új, okos elektromos töltőrendszert.

Tülekedés és támogatás

A rendezvényen az államtitkárok sorától a legnagyobb olajipari cégeken át a telekommunikációs- és áramszolgáltatókig mindenki jelen volt. A gyorsan fejlődő piacok, valamint a később csatlakozó országok képviselői körében olyan kérdések merültek fel, amelyek felfedték, hogy határozott törvényhozási lépések, illetve erős támogatói programok kellenek ahhoz, hogy a 2020-ra kitűzött tiszta járművek közös európai direktívája megvalósulhasson.

A különböző szekciók során többször felmerült a kérdés, hogy az államnak milyen módon kell támogatnia az e-közlekedést, és vajon ennek a támogatásnak meddig kell fennmaradnia, miből lehet finanszírozni az adókedvezményeket. A norvég válasz erre az volt, hogy a fosszilis üzemanyaggal közlekedő járművekre kell olyan mértékű adót kivetni, amely miatt érdemesebb befektetni elektromos közlekedési eszközökbe. Jelenleg mindenhol a világon befektetésként tekintenek az elektromos autókra, ám a lakosság nagy része számára még bőven a luxus kategóriában van ezeknek a járműveknek az ára. Az Emobility Fórumon kiállító autógyártók is igyekeztek a legkönnyebben elérhető modellekkel megjelenni, a Mercedes B-osztály elektromos motorral 7 millió forinttól elérhető, hasonló kategóriában a KIA 9 millióért kínál járművet.

1,5 millió forint e-autóra

Már az Emobility Forum 2016 megnyitója is tartogatott izgalmas ígéretet, Varga Mihály Nemzetgazdasági miniszter bejelentette, hogy idén októberben 2 milliárd forint közpénzt bocsátanak természetes személyek és vállalkozások számára is elérhető elektromos autóvásárlási támogatásra. A részletek a kormány weboldalán lesznek elérhetők októbertől, de a lényege, hogy az autó értékének maximum 20%-ig, maximum 1,5 millió forintig lehet támogatást igényelni, a forrásra pedig egyaránt pályázhatnak természetes személyek, gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek és költségvetési szervezetek is.

A zöld mobilitásban látja a kormány a jövőt, így jövőre újabb 3 milliárd forintot szánnak csak arra, hogy elektromos közlekedési eszközök vásárlására ösztönözzék a magyar vállalkozói szférát és a lakosságot.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés