hirdetés
hirdetés

Az e-mobilitásra való áttérés egyre nagyobb lendülettel zajlik...

... de önmagában nem elégséges a kibocsátás csökkentéshez. 2040-ig még több mint 1 milliárd új, belső égésű motorral szerelt gépkocsit gyártanak  - ami akár 27 milliárd tonna széndioxid-kibocsátással járhat.

hirdetés

A zöld energiával párosítva, az elektromos járművek váltak a kibocsátásmentes személyszállítás legéletképesebb megoldásává. Ezt a kormányzatok is erőteljesen támogatják, különösen az EU-ban. A fő piacokon kitűzött ambiciózus célok ellenére azonban 2040-ig világszerte még mindig több mint 1 milliárd belső égésű motorral szerelt autót fognak gyártani. Ez akár további 27 milliárd tonna széndioxid-kibocsátást is eredményezhet.

Az elektromos járművekre történő átállás felgyorsítása mellett nagyon fontos a belső égésű motorok optimalizálása, az éghajlatra gyakorolt visszafordíthatatlan hatás minimalizálása érdekében. Az SEG Automotive az összes hajtáslánc-technológiához kínált hatékony termékeivel, és a több mint 100 éves fejlesztési és gyártási tapasztalaton alapuló, személyre szabott szolgáltatásokkal támogatja az átállást.

A jövőben gyakorlatilag minden hajtásláncában megtalálható lesz az elektromotor, függetlenül attól, hogy az energia üzemanyagból, akkumulátorokból vagy hidrogénből származik-e
A jövőben gyakorlatilag minden hajtásláncában megtalálható lesz az elektromotor, függetlenül attól, hogy az energia üzemanyagból, akkumulátorokból vagy hidrogénből származik-e

Az EU-ban a fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek megszüntetése már a látótávolságon belül van: az Európai Bizottság jelenlegi tervei szerint 2035-re de facto betiltják a belső égésű motorokat a személygépkocsikban – és számos gyártó is hasonló határidőt szem előtt tartva dolgozik. Mivel az energiaszektorra ugyanilyen szigorú célkitűzések vonatkoznak, az elektromos járművek széndioxid-kibocsátása az EU-ban 2050-től kezdődően ténylegesen nulla lehet. A többi nagy piacon, Kínában és az Egyesült Államokban ugyanez a trend várható – bár némi késéssel. „Az éghajlatvédelem szempontjából az elektromos járművek gyors bevezetése kulcsfontosságú, ám messze nem elégséges" – mondja Peter Sokol, az SEG Automotive vezérigazgatója. „Még a jelenlegi ambiciózus célok mellett is több mint 1 milliárd belső égésű motorral hajtott személygépkocsi kerül forgalomba világszerte 2040-ig. További intézkedések nélkül ezek a járművek akár 27 milliárd tonna széndioxid-kibocsátást okozhatnak, ami a 1,5 Celsius-fokos cél eléréséhez szükséges, globális széndioxid--büdzsé mintegy 10 százalékának felel meg."

Az e-mobilitásra való átállás gyorsasága azonban az elhatározáson kívül más tényezőktől is függ. A technológiát és az akkumulátorok elérhetőségét párhuzamosan tovább kell fejleszteni, az infrastruktúrát és a zöldáram-termelést pedig bővíteni kell. „Ahhoz, hogy a klímasemleges mobilitás felé vezető úton a lehető legkevesebb károsanyag-kibocsátást okozzuk, mindkettőre szükségünk van: az e-mobilitásra és a lehető legjobb belsőégésű motorra" – folytatja Peter Sokol.

A belsőégésű motorok hibridizációja

Minden jelenleg és a jövőben gyártott belső égésű motornak a lehető legalacsonyabb széndioxid-lábnyommal kell rendelkeznie, különösen a feltörekvő országok növekvő közlekedési igényei miatt. A járműveknek nemcsak könnyebbnek, hanem üzemanyag-takarékosabbnak is kell lenniük. A hatékonyság növelésének fontos eleme a 48 Voltos lágy hibridizáció. Ez a megoldás könnyen és viszonylag olcsón beépíthető a meglévő hajtáslánc-architektúrákba. A beépítési helyzettől (topológiától) függően, 15-25 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el.

A legegyszerűbb, ha a generátor a hosszbordás szíjon lévő beépítési helyén, közvetlenül egy 48 Voltos berendezésre cserélhető („P0 topológia"). Ehhez kínálja az SEG Automotive a Boost Recuperation Machine (BRM) nevű berendezést, amelyet az EU ökoinnovációként ismert el. Ma már több mint egymillió jármű használja az akár 15 Kilowatt fékenergia visszanyerésére képes BRM-et. Ezt az energiát azután a motor akár 12 Kilowattos teljesítmény növelésére használják fel, így jelentősen csökkentve az üzemanyag-fogyasztást. „Ha a 2040-ig gyártandó, 1 milliárd, belső égésű motorral szerelt jármű mindegyikét 48 Voltos hibrid rendszerrel szerelnénk fel, legalább 2 milliárd tonna szén-dioxidot takaríthatnánk meg – ami körülbelül háromszorosa Németország 2020-as teljes üvegházhatású gáz kibocsátásának" – mondja Peter Sokol. „Középtávon további megtakarítás érhető el például a szédioxid-semleges szintetikus üzemanyagokkal."

48 Voltos topológiák és megtakarítási lehetőségeik áttekintése
48 Voltos topológiák és megtakarítási lehetőségeik áttekintése

Rugalmas megoldások a hibrid- és elektromos meghajtáshoz

Jelenleg a hibrid és elektromos járművek hajtáslánc-architektúrái rendkívül heterogének – akárcsak a globális piaci követelmények. A beszállítók számára ez óriási kihívást jelent, termékeik rugalmassága szempontjából. Nem csak a beépítési hely és a teljesítményértékek tekintetében, de a kapcsolódó területek, például a szoftver és az elektronika tekintetében is. E téren az SEG Automotive kifejlesztett egy skálázható e-gép alkatrész készletet, amely 3-fázisú vagy 6-fázisú állandó mágneses szinkrongépen alapul. A nagy hatékonyságot rendkívül sima működéssel ötvözi, és az erre a technológiára épülő e-motorok rugalmasan alkalmazhatók a hajtásláncban: akár a sebességváltóban, egy belső égésű jármű hibridizálására, vagy a hátsó tengelyen, önálló e-hajtásként. A feszültség- és a teljesítményszintek is testre szabhatók - 48 Volttól 800 Voltig és 15-től 260 kilowattig.

Ezt egy moduláris szoftver- és elektronikai rendszer támogatja. „A skálázható elektromotor és egy ugyanilyen rugalmas szoftver- és elektronikai megoldás kombinációja lehetővé teszi számunkra, hogy hatékonyan és dinamikusan fedjük le a személygépkocsi- és haszongépjármű-szegmensben a legkülönfélébb ügyféligényeket. Az ügyfél igényeitől függően teljes csomagot kínálunk inverterrel és szoftverrel, három az egyben megoldást az erőátviteli alkatrész-gyártókkal együtt, vagy egyedi komponenseket" – magyarázza Peter Sokol vezérigazgató.

(forrás: SEG Automotive/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés