hirdetés
hirdetés

Drezdában bővített a Bosch

Automatizált, mesterséges intelligenciával vezérelt üzemet adtak át Németországban

A Bosch Drezdában adta át a világ egyik legmodernebb félvezetőgyárát. Az automatizált, ipari hálózatokkal átszőtt üzemet a mesterséges intelligencia és az IoT megoldások teszik valódi okos gyárrá egy gyorsan növekedő és komoly jövő elé néző iparágban.

hirdetés

„A Bosch új chipgyártó üzeme erősíti Németország iparági szerepét. Ezek az alkatrészek jelentik a jövő ígéretes technológiáinak alapját, így a mesterséges intelligencia alkalmazásainak, a kvantumszámításnak, valamint az automatizált és összekapcsolt vezetésnek is nélkülözhetetlen elemei. Ráadásul ezek a technológiák is a gyártó kimondott erősségei közé tartoznak” – mondta Dr. Angela Merkel szövetségi kancellár a június 7-én megrendezett átadó ceremónián. „Az új chipgyár a vállalat történetének egyik legnagyobb befektetése. Mérete és termelési kapacitása önmagában is lenyűgöző. A gyártás adatközpontú, a legújabb fejlesztések és technológiák a drezdai üzemet intelligens gyárrá teszik.”

Erre reflektált Margrethe Vestager, az EU Bizottságának alelnöke: „Az új drezdai gyárban bemutatott csúcstechnológia remek példa arra, hogy az európai köz- és magánszféra szereplői mit érhetnek el, amikor közösen dolgoznak a céljaik megvalósításán".

Félvezetőgyártás Drezdában Forrás: Bosch
Félvezetőgyártás Drezdában Forrás: Bosch

Dr. Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának elnöke felszólalásában elmondta, hogy „A Bosch számára a félvezetők gyártása alapvető technológia és stratégiai szempontból fontos, hogy saját magunk fejlesszük és gyártjuk őket. Drezdában a mesterséges intelligencia segítségével a félvezetőgyártást a következő szintre emeljük. Ez az első AIoT-gyárunk: teljesen hálózatba kapcsolt, adatközpontú és önoptimalizáló a kezdetektől fogva.” A Bosch nagyjából egymilliárd eurót fektetett be a legújabb gyáregységbe. Ez a vállalat több mint 130 éves történetében a legnagyobb egyedi befektetés.

Hamarabb, mint tervezték 

A drezdai gyártás már júliusban megkezdődik – a tervezettnél hat hónappal korábban. Az új üzemben készülő félvezetőket a Bosch által gyártott szerszámokba építik majd be. Az autóipari ügyfelek számára a chipgyártás szeptemberben kezdődik, ez is három hónappal korábban indul majd el, mint az eredeti időzítés. Az új gyár fontos része lesz a félvezető-gyártási hálózatnak. Ezzel a Bosch megerősíti Németország technológiai és üzleti pozícióját is. „Az új gyár fontos Európának, Németországnak és Szászországnak is. Közvetlenül és közvetve sok új munkahelyet jelent egy hatalmas potenciált magában rejtő iparágban. Ez az egymilliárd eurós beruházás erősíti Szilícium-Szászországot és az egész európai félvezetőipart ” – mondta Michael Kretschmer, Szászország miniszterelnöke. 72 000 négyzetméter alapterületen 250 ember dolgozik már a szász állam fővárosában található üzemben. A munkaerő nagyjából 700 főre nő majd az építkezések befejezése után. 

Félvezetőgyártás Drezdában Forrás: Bosch
Félvezetőgyártás Drezdában Forrás: Bosch

Egyetlen más autóipari beszállító sem dolgozik olyan intenzíven és régóta a mikroelektronikai alkatrészek fejlesztésén és gyártásán, mint a Bosch 1958 óta. 1970-es alapítását követően pedig a cég reutlingeni üzeme olyan speciális alkatrészeket gyárt, amelyek a kereskedelemben nem kaphatók. Csak a reutlingeni és a drezdai chipgyárban a Bosch több mint 2,5 milliárd eurót fektetett be az elmúlt tíz évben.

Úttörő az ipar 4.0-ban

Gondolkodó, autonóm gépek, karbantartási munkák 9000 kilométerről, beépített kamerákkal ellátott szemüvegek: a Drezdában átadott gyáregység a világ egyik legfejlettebb üzeme. "A mesterséges intelligencia és az IoT kombinációjának köszönhetően megteremtjük az alapját az adatközpontú, folyamatos fejlesztésnek a gyártásban" – foglalta össze Denner. Ez azt jelenti, hogy az gyár összes adata – a gépekből, az érzékelőkből és a termékekből is – egy központi adatbázisba kerül. Ennek eredményeképp minden másodpercben 500 oldalnyi szövegnek megfelelő termelési adat keletkezik. Egy nap alatt ez több mint 42 millió oldalnak felelne meg. Ezeket az adatokat a mesterséges intelligencia módszereivel értékelik. Ebben a folyamatban az önoptimalizáló algoritmusok megtanulják, hogyan jelezhetik előre a termelésben várhatóan bekövetkező eseményeket. 

Ily módon a gyártási és karbantartási folyamatok valós időben elemezhetők. Az algoritmusok már a legkisebb rendellenességeket képesek jelezni, így a félvezetőrétegek felületén tapasztalható hibákat is. Az okokat a rendszer azonnal elemzi, és a folyamattól való eltéréseket késedelem nélkül korrigálja a termelésben, még mielőtt azok befolyásolhatnák a termék megbízhatóságát és minőségét. "A mesterséges intelligencia a kulcs a gyártási folyamatok és a félvezetők minőségének további javításához, valamint a folyamatok magas szintű stabilitásának eléréséhez." – mondta Denner. A karbantartás és a folyamatfejlesztés az algoritmusoknak köszönhetően könnyebb és gyorsabb – a gyártás mindenkori állapotát és a termelési igényeket jobban figyelembe tudják venni az ütemezések során.

Digitális iker: a gyár és a párja

Az új chipgyárnak van még egy kiemelkedő tulajdonsága, méghozzá az, hogy kétszer is létezik – egyszer a való életben, egyszer pedig a digitális térben. Az építkezés során a gyár minden részét és az üzem egészére vonatkozó összes lényeges építési adatot digitálisan rögzítettek, illetve 3D-modellt készítettek róla. Az iker nagyjából félmillió 3D-s elemet tartalmaz, beleértve az épületeket és az infrastruktúrát, az ellátó és kármentő rendszereket, a kábelcsatornákat és a szellőző rendszereket, valamint a gépeket és a gyártósorokat. Ez lehetővé teszi a Bosch számára a folyamatoptimalizálási tervek és a felújítási munkák szimulálását anélkül, hogy be kellene avatkozni az aktuális termelési folyamatokba.

Félvezetőgyártás Drezdában Forrás: Bosch
Félvezetőgyártás Drezdában Forrás: Bosch

Félvezetők a jobb életminőség és a közúti biztonság érdekében

Mikrochipek formájában a félvezetők szinte minden elektronikai eszközben megtalálhatók – az okostelefonokban, a televíziókban és a fitnesz-karkötőkben is. Félvezetők nélkül az autók sem ma, sem a jövőben nem működnének. 2016-ban világszerte minden új járműben átlagosan több mint kilenc Bosch chip volt, olyan eszközökben, mint a légzsákvezérlő egység, a fékrendszer és a parkolássegítő rendszer. 2019-ben ez a szám már több mint 17-re emelkedett. A drezdai chipgyárával a Bosch a félvezetők iránti megnövekedett keresletre reagál. „A félvezetők a fejlődés építőkövei. A drezdai chipekkel felszerelt elektronikus alkatrészek olyan alkalmazásokat tesznek lehetővé, mint az automatizált és az automata vezetés, valamint a kimagasló utasvédelem ” – mondta Harald Kroeger, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának tagja. A felmérések megerősítik ezt a keresletnövekedést: a ZVEI szerint, míg 1998-ban egy új autó mikroelektronikájának értéke 120 euró volt, 2018-ra ez az érték 500 euróra emelkedett, és 2023-ban várhatóan meghaladja a 600 eurót.

Szakértelem a félvezetőgyártásban, mint versenyelőny

Kroeger szerint „a járművekhez tartozó chipek jelentik a félvezetőgyártás egyik legfontosabb területét. Ennek oka, hogy az autókban ezeknek a kis építőelemeknek különös szerep jut és kimagasló megbízhatósággal kell rendelkezniük szélsőséges körülmények között is”. A jármű élettartama alatt a chipeket erős rázkódásnak és szélsőséges hőmérsékletnek tesszük ki, amely a fagypont alatti hőmérsékletektől egészen a víz forráspontjáig terjed. Ez azt jelenti, hogy az autóipari félvezetők fejlesztése bonyolultabb, mint más alkalmazásoknál. Ehhez speciális szakértelemre van szükség, amely a Bosch-nál rendelkezésre áll.

Félvezetőgyártás Drezdában Forrás: Bosch
Félvezetőgyártás Drezdában Forrás: Bosch

Szilícium-Szászország: Európa legnagyobb mikroelektronikai gyártóközpontja

A „Szilícium Szászország” Európa legnagyobb, a világon pedig az ötödik mikroelektronikai gyártóközpont. Az Európában gyártott összes chipből minden harmadik itt készül. Drezda infrastruktúrája kiváló: könnyen elérhetők a nagy gyártóvállalatok és a kutatóintézetek egyaránt. ”Drezdában a modern vállalkozói kedv a tudományos kiválósággal és támogató politikai-gazdasági háttérrel találkozik„ – mondta Kroeger. „A Bosch tehát nem véletlenül döntött úgy, hogy a vállalat több mint 130 éves történetében a legnagyobb beruházást itt, ebben a régióban hajtja végre."

Kun Zsuzsanna
a szerző cikkei

(forrás: Bosch)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés