hirdetés
hirdetés

Gazdaság

Autóipari válság van kilátásban

A Ford ezres nagyságrendű létszámleépítésbe kezdett, a Tesla is botladozik, olyan nagy német márkák pedig, mint a Daimler és a BMW, eredményük nagyfokú csökkenésével kénytelenek szembesülni. Ezek – a teljesség igénye nélkül – olyan figyelmeztető jelek, melyek az autóipar válságát mutatják.

hirdetés

Egy hosszabb időszak többé-kevésbé folyamatos bővülése után a világ országaiban forgalomba hozott személygépkocsik száma tavaly csökkent, s erre az évre már mélyülő válságot jeleznek a szakértők.

A duisburgi és esseni egyetem autóipari információs központja (Center Automotive Research – CAR) előrejelzése szerint a világ országaiban újonnan forgalomba hozott személyautók száma a múlt évi 83,7 millióról az idén több mint négy millióval, 79,5 millió darabra esik vissza. Ferdinand Dudenhöffer, az intézet igazgatója szerint „ez idő szerint a világ autópiacán olyan visszaesést élünk, amilyenre több mint húsz éve nem volt példa”. 

Nagyobb a baj, mint a múlt évtized végén volt

Túlzás nélkül állítható, hogy a Lehman Brothers 2008-as csődjét és a világ pénzpiacain azt követően végbement sokkot követően sem volt olyan feszült az autóipar helyzete, mint az manapság tapasztalható. Míg akkor az autóértékesítések darabszáma „mindössze” 3,6 százalékkal esett vissza, addig mostanság 5 százalékot meghaladó mértékű visszaesésről beszélnek.

A kialakult helyzetért első helyen Kína felelős. A világ legnagyobb autópiaca jó egy éve mélyrepülésben van, amit jól jellemez, hogy ez év első négy hónapjában a Kínában újonnan forgalomba hozott személyautók száma 15 százalékkal csökkent az előző év első harmadához képest. Történt ez annak ellenére, hogy a kínai kormány egy új ösztönző rendszer bevezetésével próbálta az értékesítési darabszámot növelni, de legalábbis a csökkenést fékezni; mint tapasztalható, nem sok eredménnyel.

A Handelsblatt c. német gazdaság-pénzügyi napilap – idézve Cui Dong-su, a kínai személyautó-gyártók egyesülése (PCA) főtitkárának szavait – egy, az ágazat helyzetéről megjelent elemzésben arra emlékeztetett, hogy a vásárlókedv lanyhulása különösen érzékenyen érinti a kínai gyártókat; mindjárt megjegyezve, hogy olyan német és amerikai nagyágyúk, mint a Volkswagen és a GM is erőteljes nyomás alatt állnak. Példának okáért a Volkswagen távol-keleti eladásai áprilisban alig haladták meg a 300 ezer darabot, ami 9,6 százalékkal kevesebb a múlt év áprilisinál.

Nyugat-Európában, Ázsiában és Észak-Amerikában is csökken az autóértékesítés
Nyugat-Európában, Ázsiában és Észak-Amerikában is csökken az autóértékesítés

Kétségtelen, a Daimler és a BMW egyelőre tovább tudja növelni a prémiummodellek kínai értékesítését, mert e két cégcsoport felsőkategóriás modelljei továbbra is státuszszimbólumnak számítanak a jól szituált kínaiak köreiben. A növekedés dinamikája azonban a prémiumkategóriás járművek körében is megtörni látszik, jóllehet – mint arra Ferdinand Dudenhöffer rámutatott – a világ legnépesebb országában 6 milliós darabszámhoz közelítő többlet-gyártókapacitás jött létre.

Akár Nyugat-Európára, Ázsiára vagy akár Észak-Amerikára tekintetünk, az autóértékesítés a földkerekség csaknem minden nagyobb térségében csökkenőben van. 2019 első négy hónapjában a jelentősebb piacok közül csupán Brazíliában emelkedett az újonnan forgalomba hozott autók száma a megelőző év első négy hónapjához képest. Számos más viszonylatot kisebb-nagyobb, egyik-másik országot egészen drasztikus visszaesés jellemzett. Argentínában január és április között összességében 58, míg Törökországban 47 százalékos visszaesést regisztráltak.

A vásárlási kedv visszaeséséhez vezető tényezők egészen sokrétűek: a gyöngülő konjunktúrától a piacra jutási feltételek nehezítését célzó kereskedelmi korlátozásokon keresztül a különféle tanúsítási eljárások bonyolultabbá válásáig tartanak. A CAR szakértői a második félévre a feszültség mérsékelt enyhülését valószínűsítik, többek között a kínai piacon, bár – mint Ferdinand Dudenhöffer figyelmeztetett – ez még mindig a derűlátóbb szcenárió.  

Ha ugyanis Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke beváltva fenyegetését tovább súlyosbítja a Kína ellen viselt kereskedelmi háborút és mintegy 300 milliárd dollár értékű kínai árat pótlólagos büntetővámokkal sújt, „fennáll az autóipar világválságának veszélye”. Közben a nagy autógyártók euróban vagy dollárban számolva tízmilliárdokat fordítanak a jövő technológiáira, mint az autonóm vezetésre, a digitális összeköttetésekre és az „okos mobilitási megoldásokra”; s ez esetben az ágazatnak a korábban megszokott nyereség számottevő, időben pedig elhúzódó visszaesésére kell felkészülnie.

Németország: ellentmondásos fejlődés

A Német Autóipari Szövetség (VDA) adatai szerint az év első öt hónapjában Németországban nem csökkent, hanem – az előző év azonos időszakához képest 2 százalékkal – 1,52 millióra emelkedett az újonnan forgalomba hozott személyautók száma, (megjegyezve, hogy a hazai márkák értékesítése – 1,07 millió darab – csupán 1, míg a külföldieké – 0,45 millió darab – 3 százalékkal emelkedett). A németországi autógyárak termelése ugyanakkor 10 százalékkal, az export pedig 12 százalékkal esett vissza.

A prémiummodellek értékesítése nem csökken Kínában, mert az még mindig státuszszimbólumnak számít a jómódú kínaiak körében
A prémiummodellek értékesítése nem csökken Kínában, mert az még mindig státuszszimbólumnak számít a jómódú kínaiak körében

A Volkswagen a világ országaiban értékesített autóinak darabszáma 5, a Daimler által értékesített Mercedes Benz típusú autóké szintén 5, az Audi csaknem 6 százalékkal marad el a múlt évitől. A BMW-nél ezzel szemben – január és április között – minimális, 1 százalékhoz közelítő bővülést értek el. 

Az ágazatra jellemző kihívások különbözőképpen érintik az egyes autógyárakat és beszállítóikat. A Mercedest ez idő szerint elsődlegesen a modellváltás terheli, emellett a dízel üzemelésű járművek átalakítása is komoly költségekkel jár. Némi enyhülés a második félévben valószínűsíthető. Az Audinál a legsúlyosabb probléma ez idő szerint az új kipufogógáz-szabványnak való megfelelés elérése, a BMW-nél pedig – hiába jelent meg új modellekkel – az európai piaci turbulenciák fékezik a termelést, emellett egy milliárdos nagyságrendű európai kartellbüntetés veszélye is – képletesen szólva – ott lebeg a cégcsoport felett.

Alighanem ezzel is magyarázható, hogy a BMW-nél az elkövetkező négy évre 12 milliárd eurós takarékossági programot hirdettek. A fokozott takarékosság szükségessége a Volkswagennél is megjelent, ott állítólag 4 ezer, a vállalati igazgatásban meglévő munkahelyet terveznek leépíteni.  

Az autóipar válsága természetesen nem csak a nagy autógyárakat sújtja, hanem beszállítóik tevékenységét és – értelemszerűen – tevékenységük jövedelmezőségét is negatívan érinti. 

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés