hirdetés
hirdetés

Koronavírus-hatás

Autóipar: Európai remények, kínai fordulat

A koronavírus-járvány jelentős veszteséget okozott a világ és azon belül Európa autóiparának. Nem tudni, mikor közelíti meg a korábbi termelési és értékesítési darabszámokat az ágazat.

hirdetés

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) június közepén nyilvánosságra hozott adatai szerint az Európai Unió tagországaiban májusban 581,16 ezer darab személygépkocsit hoztak forgalomba, 52,3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Apró reménysugár, hogy ez jóval kedvezőbb az áprilisi mélyponthoz képest, amikor a csupán 271 ezres kibocsátásnál a csökkenés mértéke még elérte a 76 százalékot a 2019 áprilisihoz képest, ami a legmarkánsabb visszaesés az európai kibocsátásról szóló nyilvántartás bevezetése óta. A szerény mértékű javulás ellenére májusban sem volt egyetlen olyan uniós tagország sem, ahol százalékban kifejezve ne lett volna kétszámjegyű az egy évvel korábbihoz képest bekövetkezett visszaesés mértéke, annak ellenére, hogy egyes országokban időközben már enyhítettek a koronavírus-járvány bevezetett korlátozó intézkedéseken.

Németország nagyot esett

A Németországban forgalomba hozott gépkocsik száma 18,1 százalékkal maradt el a 2019 májusitól. Az Olaszországban kibocsátott 99,7 és a Franciaországban értékesített 96,3 ezres darabszám a 2019. májusi kibocsátás mindössze 50 százaléka. Spanyolországban a 34,3 ezres értékesítési darabszám alig haladja meg az egy évvel korábbi egy negyedét, míg az EU-ból január végén kilépett Egyesült Királyságban a 20,2 ezres értékesítési darabszám a 2019 májusi csupán tizede. Az Európai Unióhoz 2004 óta csatlakozott országok májusi, 52 százalék körüli visszaesése megegyezik a „huszonhetek” átlagával, az első öt havi 403 ezres értékesítési darabszám ugyanakkor „mindössze” 35 százalékkal maradt el a múlt évitől, azaz jó hat százalékponttal kedvezőbb az uniós átlagnál. Január és május között ugyanis az uniós tagországok együttes személygépkocsi-kibocsátása 41,5 százalékkal, 3,33 millió darabra csökkent a múlt év első öt havihoz képest.

Európából kilépve

Az Egyesült Államokban májusban forgalomba hozott 1,1 milliós darabszám csaknem 30 százalékos csökkenést jelent a múlt év májusihoz képest, így a visszaesés május végére 23 százalékra ugrott fel. Japánban a májusi értékesítési darabszám alig haladta meg az egy évvel korábbi felét, így a január és május közötti 1,5 milliós értékesítési darabszám mintegy ötödével marad el a 2019 első öt havitól.

Állami támogatás Nyugat-Európában

Június elején nagy volt az izgalom, hogy a német koalíciót alkotó pártok vezetői elfogadják-e az autóipar azon követelését, mely szerint a vásárlási prémiumot a maga nemében korszerűnek mondható benzines és dízeles üzemmódú autókra is ki kellene terjeszteni. Mint azóta kiderült, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke által képviselt és több, az autógyártásban érintett tartomány gazdasági kormányzata által támogatott követelés nem nyerte el a koalíciós pártok vezetőinek a támogatását. Elegendőnek tartották a többletérték-adó fél évre szóló 3 százalékpontos mérséklését, míg a korábbinál magasabb vásárlási prémiummal csak egyes elektromos és hibrid meghajtású autók értékesítését támogatják. Elektromos meghajtású autókból májusban Németországban 12,36 ezer darabot értékesítettek, több mint 56 százalékkal többet, mint 2019 májusában, ez jóval meghaladja az áprilisi, 32 százalékos növekedési dinamikát. Az év folyamán május végéig elért 75 ezres értékesítési darabszám a múlt év első öt havi csaknem kétszerese és ezzel az elektromos meghajtású autók részaránya a teljes értékesítési darabszámon belül eléri a 7,6 százalékot. A koalíciós partnerek június eleji döntésének bírálói arra hivatkoznak, hogy a hagyományos üzemelésű autók figyelmen kívül hagyása folytán elmarad az autóiparnak a gazdaság újraindulásához való hozzájárulása. Történik ez Franciaországgal ellentétben, ahol Emmanuel Macron köztársasági elnök bejelentése szerint 8 milliárd euróval támogatják az autóipart és az a hagyományos üzemeltetésű autókra is kiterjed.

Fordulat Kínában

A koronavírus-járványt a jelek szerint a világ más térségeinél korábban maga mögött tudó Kínában – a piac élénkítését szolgáló országos és regionális szintű intézkedések és a vásárlási kedv ebből fakadó erősödése nyomán, csaknem két év visszaesését követően – 2020 májusa volt az első olyan hónap, amikor 6 százalékkal, 1,6 millióra emelkedett az újonnan kibocsátott személyautók száma. Az első öt havi, csaknem 6 milliós darabszám ugyanakkor 27 százalékkal továbbra is elmarad a múlt év első öt havitól.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés