hirdetés
hirdetés

A BMW fejlesztőközpontja

Amit mindenki másol

A BMW kutató- és fejlesztőközpontja 1987-ben nyitotta meg a kapuit, a bajor vállalat ezzel a lépéssel olyan mintát adott az autógyáraknak és az óriásvállalatoknak, amelyet azóta is követnek. 

hirdetés

Érdemes egy picit távolabbról kezdeni a FIZ néven futó kutatóközpont történetét, mert így jobban beleilleszthető a BMW történetébe és mai helyzetébe. Az időpont, amikor kezdünk: 1970. Ekkor kapja meg a negyvenkét éves Eberhardt von Künheim a Quand család fejétől a BMW igazgatói székét. A csendes, porosz származású férfi a BMW-t megmentő Quand família egyik szerszámgépes céget futtatta fel, ez a kétéves munka juttatta be 1969-ben a BMW igazgatótanácsába. Von Künheim azóta is nagy megbecsültségnek örvend, mert neki köszönhető az a hírnév, irány, termékválaszték és növekedés, amely ma is jellemzi a kék-fehér propelleres márkát. A most 89 éves legendás BMW-vezető 1993-ban ment nyugdíjba.

Von Künheim számtalan területen végzett úttörő munkát; amellett, hogy előnyt akart szerezni a Mercedesszel szemben, neki tudható be a sportos imázs megteremtése és az elektronika erős „nyomása” már az 1970-es, 80-as években. Ennek az újító szemléletnek köszönhető a FIZ, amely a Forschungs- und Innovationszentrum szavak rövidítése.

Egy fedél alatt, párbeszédben

Anno 1,2 milliárd német márkába került a nagyon okosan megtervezett épületkomplexum, amelynek hatezer munkatárs, zömmel mérnök dolgozott a falai között. Az újdonság az volt benne, hogy egy fedél alá hozta a kutatást, a fejlesztést, a logisztikát, a minőség-ellenőrzést és minden más fontos feladatot. A csupa acél, üveg és beton épület megtervezését hosszas kutatómunka előzte meg, ugyanis talán a legfontosabb szempont az volt, hogy az eddig külön-külön dolgozó részlegek között sokkal jobban működjön a kommunikáció. Ezt nemcsak azzal érték el, hogy kiváló belső telefonhálózatot hoztak létre, hanem az épület kialakításának, a közös tereknek, az átlátható elhelyezkedésnek köszönhetően a személyes kontaktust, a beszélgetést erősítették.

Munka közben (forrás: BMW)
Munka közben (forrás: BMW)

Ezzel megelőzve olyan alapvető hibákat, hogy egy korábban már megoldott feladatot még egyszer elvégezzenek. Az épületegyüttes kialakítása olyan, hogy a tárgyalószobákon kívül, a bőséggel rendelkezésre álló szabad tereken, a széles folyósokon is tudnak beszélgetni az eltérő területen dolgozó szakemberek. Ez a felállás hozta azt a munkamódszert, hogy kisebb-nagyobb csoportok munkálkodnak a megoldandó problémákon, de közben a más részlegen dolgozó kollégákkal is kommunikációt folytatnak. Így folyamatosan naprakészek a szakemberek, tudják, hogy egyes projektek hogyan állnak a cégen belül, és megoldásért, a folyamat felgyorsításáért nyugodtan át lehet baktani a harmadikon dolgozó csapathoz.  

Az egészben a méret és a szervezettség foka a leginkább lenyűgöző, mert az egymástól teljesen eltérő területen dolgozó csoportok is kicserélhetik az eszméiket egy-egy témáról. A FIZ ad helyet egy sor anyag- és más területen folyó alapkutatásnak is, amelyek most még nem kapcsolódnak szorosan az autógyártáshoz. Emellett itt történik a prototípusok kézi munkával történő gyártása, a különféle körülmények közötti, házon belüli tesztelése. Itt készítik fel a járműveket a közúti tesztekre is. A huncutság ott van, hogy a gyárak nemcsak szorosan az autóval kapcsolatos kutatásokat végzik, hanem a közlekedés és a társadalom jövőjével is foglalkoznak.

(Forrás: BMW)
(Forrás: BMW)

Ha az előbb vázolt területek nem lennének elég összetettek, akkor jó tudni, hogy a bajorok az ausztriai Styerben működő motorgyárukban fejlesztőrészleget üzemeltetnek. Kaliforniában nemcsak a külsős munkákat is végző Designworks formatervező stúdió működik, hanem még egy nagyobb tesztelési bázisuk is található az államban. Ezenfelül Palo Altóban (Szilícium-völgy) az elektronikával kapcsolatos kutatás-fejlesztés is folyik. A végére maradt a tokiói részleg, ahol szintén nem unatkoznak a kollégák. Ezeknek a külső bázisoknak a munkáját, tevékenységét is össze kell hangolni Münchenben, a Knorrstrasse 147. alatt működő FIZ-ben...

Elzárt a kíváncsi szemektől

Az épület – a benne folyó bizalmas munkáknak köszönhetően – értelemszerűen nem vagy nagyon ritkán látogatható. A BMW szokott tartani technapokat, ahol bepillantást engednek az ott folyó munkákba. Ilyenkor lebben fel a fátyol egy-egy újdonságról, például azokról a kísérletekről, amelyek során a ma használt motorok teljes tokozásával a hőveszteségét csökkentik a minimálisra. A jövőben bevetendő különleges anyagokról, súlycsökkentési lehetőségekről is meg lehet egy s mást tudni, amiből nagyjából lehet következtetni, hogy milyen technikai újdonságok lehetnek a BMW-kben úgy 5-8 éven belül.

Bevett gyakorlat a 3D-nyomtatás

A BMW sajtóarchívuma sincs tele a FIZ-es hírekkel, leginkább az azon belül, az 1990-es évek óta működő Rapid Technology Centert szokták népszerűsíteni. A közölt számok és adatok adnak egy kis betekintést a kutatórészlegen folyó munka mennyiségéről és a technikai színvonalról. Éves szinten 25 ezer prototípust készítenek, ezen túlmenően százezer egyedi alkatrész kerül ki a részlegükről.  

Két példát említhetünk, egyik, hogy a bajor vállalatnál nem hat az újdonság erejével a 3D-s nyomtatás, mivel már ezen a téren negyedszázados a tapasztalatuk. A civil területen most elterjedő technológia igencsak felgyorsította a fejlesztést. A BMW-nél persze már más ligában játszanak, mert például a DTM- és a GT-versenyautók motorjában használt vízpumpák kisszériás gyártásával nem foglalkoznak, hanem ha szükség van rá, akkor nyomtatnak egyet a hatlapátos, 0,05 milliméteres tűréssel rendelkező alkatrészből. A nyomatás természetesen fémporból történik, mert így olcsóbb, mint az öntőforma elkészítése és az utána következő procedúra. Az erről szóló sajtóközlemény az ötszázadik vízpumpa megszületése okán íródott. 

A falak, a természetes fények, a színek úgy lettek megalkotva, hogy inspiráló legyen ott dolgozni
A falak, a természetes fények, a színek úgy lettek megalkotva, hogy inspiráló legyen ott dolgozni

A 3D-s nyomtatáshoz kapcsolódik a lézerszkennelés, amely szintén nem új dolog, esetleg abból a szempontból, hogy komplett autókat is be tudnak szkennelni, akkora méretű berendezéssel dolgoznak. Ennek a technológiának akkor is hasznát vették, mikor az angol paralimpiai kosárlabdacsapat minden egyes tagját beszkennelték, majd a pontos méreteket tudva gyártották le az egyedi, szénszálas kerekes székeket.

A FIZ első éveit bemutató videókon csak mosolyog az ember, a mai rosszabb okostelefonok nagyobb teljesítményűek, mint az akkori tervezésre használt számítógépek. A FIZ persze fejlődik, folyamatosan változik, a legutóbbi renováció tavalyelőtt történt, nemcsak az épületek újultak meg, és kaptak szebb festést kívül-belül, hanem tovább is finomították a fő épületből és a sok nyolcszögletű, de egymással összeköttetésben lévő építményből álló komplexumot. A FIZ fő eleme és tájékozódási pontja a fő épületen keresztül húzódó gerinc vagy totem. Ez az összekötő kapocs a házon belül, ide csatlakoznak be a folyósok, és persze az épület emeletes.

A végcél, hogy 2050-ben 26 ezer főre duzzasszák fel a FIZ-ben dolgozók létszámát
A végcél, hogy 2050-ben 26 ezer főre duzzasszák fel a FIZ-ben dolgozók létszámát

Táblákat és képernyőket szereltek fel a konferenciatermek, részlegek bejáratához, így a tájékozódás megoldott, még az új embereknek is. A falak, a természetes fények, a világítás, a színek úgy lettek megalkotva, hogy nagyon inspiráló környezet legyen a munkahely. Az alkotómunkához hozzájárulnak a kreatív szobák is.

A fejlődés itt sem áll meg

A BMW, mint minden nagyobb vállalat, elég komoly tervekkel rendelkezik, amelyek sok évre előre szólnak. A FIZ sem marad a „régi”, tavaly rakták le a FIZ Future alapkövét, amely szintén Münchenben lesz.

A Henn és a Topotek építészstúdiók által tervezett új épület tervezésénél természetesen felhasználták az eddig szerzett tapasztalatokat, a száz hektáron elterülő új hely 400 millió eurós beruházással fog elkészülni, és ismét a legmodernebb technológiákat alkalmazzák az építésénél. A tervek 2050-ig szólnak, amikor is már 26 ezer munkatárs fog dolgozni a jövő BMW-in. Az első fázisban egy 157 ezer négyzetméteres épület fog elkészülni (2019), ami ötezer új munkahely megjelenését jelenti.

Az új centrumba fog költözni a mesterséges intelligencia kutatása, és a számítástechnikai részleg is komoly erősítésre kerül. Nemrég mutatták be egy személyes közlekedési eszköz 60×80 centis méretű tanulmányát, amely 12 km/órás sebességgel tud haladni, és 1,2 méteres helyen fordul meg. A járművet azért fejlesztették ki, mert a FIZ-ben és a logisztikai központokban előfordul, hogy 12 kilométert is gyalogolnak egyes munkatársak. Az ő életüket szeretnék könnyebbé tenni.

Benedek Attila
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés