hirdetés
hirdetés

Kommunikáció és mobilitás

Ami ma még kihívás, holnap már trend

Az IT-elemzők előrejelzése szerint 2020-ra 250 millió kapcsolódott jármű közlekedik majd a világ útjain.

hirdetés

Két évtizeddel ezelőtt a kommunikáció és a mobilitás – két alapvető emberi szükséglet – állt hajtóerőként az első, számítógép által vezérelt, fejlett autós irányítástechnikai rendszerek kifejlesztése mögött. 1996-ban az első GM OnStar telematikai modul legördült a később a Continental által felvásárolt Motorola autóipari csoportjának gyártósorairól. A vállalat azóta folyamatosan dolgozik a járművek globális szintű kapcsolódásának továbbfejlesztésén, és 28 milliónál is több telematikai és kapcsolódást támogató terméket szállított az elmúlt több mint 20 évben. Ezek olyan vezeték nélküli technológián alapultak, mint a mobil, Bluetooth és a Wi-Fi.

„A jelenleg elérhető telematikai megoldások is már számos előnyt nyújtanak az autóipari gyártók és a sofőrök számára, a lehetőségek köre azonban hamarosan még szélesebbé válik – mondta Rábai Dániel, a Continental csoport magyarországi országkoordinátora. – A jövőben a járművek és a környezetük közötti információcsere még gyorsabb lesz, ami így szinte korlátlan lehetőségeket nyit meg előttünk. Például a járművek közvetlenül kapcsolatba léphetnek majd a szerelőműhelyekkel, letölthetik a jármű szoftver frissítését közvetlenül vezeték nélkül, vagy tájékoztathatják a sofőrt a közlekedési helyzetről akár már indulás előtt is.”

Jelentősen felgyorsul a kommunikáció

Ahhoz, hogy a modern járművek mindig „bekapcsolva” legyenek, és állandó gyors hozzáféréssel rendelkezzenek a külső adatokhoz, olyan számítógépek által vezérelt egységre van szükségük, amely a kommunikáció középpontjaként számos funkciót képes ellátni. Ezek a modulok ma már több mint 35 alapvető távoli szolgáltatást képesek ellátni, mint például az automatikus segélyhívás (például az Európai eCall), távdiagnosztika, lopott jármű lekövetése, parkolóhely keresése a kapcsolódás segítségével , és a felhőalapú navigáció.

Egy tanulmányból kiderül: három autóvásárlóból egy változtatna a járművének modelljén annak érdekében, hogy a kapcsolódás egy magasabb szintje álljon rendelkezésére. Az olyan szolgáltatások, amelyek közvetlenül támogatják a vezetést, mint például az „okos” navigáció, különösen lényegesek ebben a tekintetben.

Forrás: Stockfresh
Forrás: Stockfresh

„Jelenleg épp az 5G technológia alkalmazására készülünk, ami várhatóan jelentősen felgyorsítja majd az úton lévők közötti kommunikációt 2022-től. A jövő intelligens mobilitása felé vezető útnak ez egy újabb mérföldköve” – mondta el Rábai Dániel.

A hálózati szolgáltatók becslése szerint a következő tíz évben az új mobil kommunikációs standard az adatátvitel sebességét a másodpercenkénti többszáz megabitről (Mbps) másodpercenként akár több gigabitre is emelheti (Gbps). Az 5G a sávszélesség rendelkezésre állásában és a várakozási idő csökkentésében fog látványos változást elérni, így egy ténylegesen valósidejű kommunikáció jöhet létre a jármű és a felhő között, ami a különböző funkciók rendkívül széles skálájának nyújtásában és az automata vezetés megvalósulásában egyaránt kiemelt szerepet játszik.

Csak pár lépésre a jövőtől

Annak érdekében, hogy a jármű telematika képes legyen lépést tartani a jövővel, bizonyos alapfeltételeknek meg kell felelnie. A modern rendszereknek illeszkedniük kell az autóipar szabványaihoz, tehát el kell, hogy tudják viselni a hőmérsékleti skála széles tartományát, a rezgést és az egyenetlen útfelületeket, illetve a páratartalom szintjeit egyaránt.  

Ahhoz, hogy a segélyhívást szükség esetén is biztonságban el lehessen végezni, az egységnek ellenállónak kell lennie balesetek esetén is. Mindemellett a szoftverrel szemben is magasak az elvárások. Éppen ezért a Continental a telematikai rendszerének fejlesztésekor olyan moduláris szoftverplatformot alkalmaz, amelybe az új alkalmazások gyorsan integrálhatók. A szoftverfrissítések, amelyek nemcsak a telematikai rendszert, hanem egyéb elektronikus vezérlőegységet is naprakészen tartanak, akár menet közben is vezeték nélkül letölthetők. A jövő automata vezetéséhez kapcsolódó elvárások teljesítésében a telematikai rendszerek továbbra is nagy szereppel bírnak majd.

„Az autóipar rendkívül jól teljesített a telematika fejlesztésében. Az üzletág azonnal felismerte a szükségletet, és képes volt megalkotni ezt az úttörő technológiát, amely forradalmasította a korábbi autó telefonrendszert, és biztonságosabbá tette a vezetést olyan funkciókkal, mint például az automatikus ütközésfelismerés” – foglalta össze Rábai Dániel a fejlesztés folyamatát.

(forrás: Continental/GyártásTrend)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés