hirdetés
hirdetés

Elektromos meghajtás

„Megbolondított” olvadt só ökobarát akkumulátorokhoz

Hat kínai kutatóintézettel közösen fejleszt ki a fém-levegő akkumulátorok és az oxidos üzemanyagcellák erényeit ötvöző, sóalapú akkumulátort a Nottinghami Egyetem. Ha minden jól megy, az új elem teljesen újrahasznosítható, környezetbarát, megfizethető és biztonságos lesz, valamint az elektromos járművek hatósugarát is jelentősen meghosszabbíthatja.

hirdetés

A kutatócsoport először egy olyan, magas hőmérsékletű, vas-levegő elemet tesztelt, amely egyfajta hőre aktiválódó elektrolitként olvadt sót alkalmazott. Az olvadt só nem csupán olcsó, de lenyűgöző életciklussal ruházta fel az elemet, valamint többek között erős energiatárolási kapacitásssal is rendelkezett.

A kísérletek alapján az elektrolit szerepében az anyag mindazonáltal hiányosságokban is bővelkedik: George Chen, a Nottinghami Egyetem professzora és a tanulmány vezető szerzője szerint extrém forróságban az olvadt sók „agresszívan korrozívak, labilisak, valamint elpárolgásra vagy elszivárgásra is hajlamosak lehetnek, ami az akkumulátor kialakításának biztonsága és stabilitása szempontjából kihívást jelent."

Amint az az értekezésből kiderül, a technológia javítható, ha az olvadt sót szilárd oxid nanoporok felhasználásával lágy-szilárd sóvá alakítják. A kutatók úgy vélik, hogy ez a kvázi szilárd állapotú (QSS) elektrolit akár 800 °C-on, vagyis nagyjából a motorok kipufogógázáéval egyenlő hőmérsékleten üzemelő fém-levegő akkumulátorokhoz is hasznosítható lehet.

Forrás: Nottinghami Egyetem

Minthogy a trükk hátráltatja az olvadt sók magas hőmérsékleten bekövetkező elpárolgását és cseppfolyósabbá válását, sokat javít az akkumulátor stabilitásán és biztonságos működésén is.

Zamaróczy Ádám
a szerző cikkei

(forrás: Interesting Engineering)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[266596] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés