hirdetés
hirdetés

Német gazdaság

A növekedés éve az autóiparban (II.)

Cikkünk folytatásában elsősorban az elektromobilitás és a haszongépjármű-gyártás terén várható idei trendeket vesszük számba.

hirdetés

A német autóipar nagy lépéseket tesz a fosszilis energiahordozók elektromos árammal való kiváltása útján, állapította meg a VDA elnöke, ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a robbanómotorok 2030-ra történő teljes körű kiváltása nem tekinthető reális célkitűzésnek. Abból kell kiindulni, hogy másfél évtized múlva az újonnan kibocsátott személyautók kétharmada még robbanómotorral vagy hibrid üzemeltetéssel kerül forgalomba. 

Elektromobilitás – ellentmondásokkal

Az év elején 25,5 ezer tisztán elektromos, továbbá 19 ezer hibrid meghajtású autó közlekedett a német utakon. Elterjedésük meggyorsítását szolgálja az a május 18-án elindított értékesítési akció, amelynek keretében magánszemélyek, továbbá vállalatok, alapítványok és egyesületek az elektromos meghajtású autók esetében 4 ezer, a hibrid meghajtásúak esetén pedig 3 ezer euró kedvezménnyel vásárolhatnak új, környezetbarát autókat. A fele részt a szövetségi kormány, fele részt pedig az autógyárak által biztosított támogatás 300 ezer új, elektromos meghajtású autó forgalomba hozatalát lenne hivatott elősegíteni; ámbátor az akció meghirdetése utáni első hónapban mindössze 1791 alternatív, ezen belül 1194 tisztán elektromos meghajtású autó megvásárlásának támogatására érkezett igény az akciót lebonyolító Szövetségi Gazdaság- és Exportellenőrzési Hivatalhoz, s a rendelkezésre álló 1,2 milliárd eurós keretből mindössze 6,6 milliót vettek/vesznek igénybe.

A VDA elnöke azzal számol, hogy az elektromos meghajtású autók iránti érdeklődés idővel fel fog futni; a más országok piacain, elsősorban Kínában és Norvégiában szerzett tapasztalatok is erre utalnak. Ahhoz azonban, hogy a német piac erőteljesebben fejlődjön, a töltő-infrastruktúra kiépítésére van szükség.

A kormányzati és vállalati várakozásoktól jóval elmaradó kereslet oka egyes szakértői vélemények szerint az egy töltéssel megtehető távolságra vonatkozó gyári adat és a valóság közötti jelentős, 20-40 százalékos különbségben és az elektromos meghajtású autók ebből fakadó imázsvesztésében keresendő. Azaz – mint Willi Diez, a geislingeni székhelyű Autógazdasági Intézet (IfA) elnöke egy sajtóinterjúban rámutatott – ha egy gyár 180 kilométert ad meg egy feltöltéssel megtehető távolságként, a tapasztalatok szerint már 110 kilométer megtétele után újabb töltésre van szükség.

Az elektromobilitás felé eddig a Volkswagen tette a legfontosabb lépéseket (forrás: Shutterstock)
Az elektromobilitás felé eddig a Volkswagen tette a legfontosabb lépéseket (forrás: Shutterstock)

A nagy autógyárak ennek ellenére egyre erőteljesebben kutatják az elektromobilitás térnyerésének útjait és lehetőségeit. E téren a leghatározottabb lépést a Volkswagen-csoport látszik megtenni azzal, hogy a cégvezetés a közelmúltban nyilvánosságra hozott új stratégiájában – a hagyományos típusok profiltisztítása mellett – az elektromobilitás gyors ütemű fejlesztését kívánja tevékenysége középpontjába helyezni úgy, hogy e célkitűzés megvalósítására a korábban a Phaetont gyártó drezdai üzemet jelölte ki. 

A Daimler a közeljövőben egyszerre négy új elektromos meghajtású típust tervez piacra hozni, s az elsőt már az október első napjaiban megrendezésre kerülő párizsi autókiállításon be kívánja mutatni. Ez gyökeres változást jelent a korábbi termelési és üzletpolitikával szemben, mert a korábbiakban – a versenytárs BMW-vel szemben – a Daimler kevésbé törekedett egy új, elektromos meghajtású sorozat kialakítására, hanem már meglévő modelljeit alakította át elektromos meghajtásúra. A Bloomberg információja szerint a Párizsban bemutatásra kerülő, a cégcsoport brémai üzemében gyártandó új típus részint az egy töltéssel megtehető viszonylag nagy, 500 kilométeres távolsággal, részint az új dizájnnal is el fog ütni a korábban megszokottak modellektől.

A személygépkocsik mellett a Daimler a haszonjármű-gyártásban is nagyobb figyelmet kell fordítani az elektromos meghajtásra. Wolfgang Bernhard, a haszonjármű-ágazat elnöke egy, a Bloombergnek adott interjúban a jövő évtized kezdetére tette azt az időt, „amikor már az elektromobilitással is pénzt fognak keresni”. 

Fellendülő haszonjárműgyártás

Nem lenne teljes a német autóipar bemutatása, ha – néhány héttel a hannoveri IAA nemzetközi szakkiállítás megnyitása előtt – nem térnénk ki a haszonjárművek termelésére és értékesítési helyzetére.

Az e sorok írásakor ismert tényszámok derűlátást keltenek: a nyugat-európai piacon az év első öt hónapjában 16 százalékkal több 6 tonnánál nehezebb haszonjárművet értékesítettek, mint egy évvel korábban, s az év egészére prognosztizált 280 ezres darabszám is jóval magasabb, mint 2008 óta bármikor. Az Európai Unió új tagországaiban különösen dinamikus fejlődés tapasztalható, ezen országokban ugyanis – ugyancsak január és május között – 29 százalékos növekedést regisztráltak.

Németországban az év első felében 44,3 ezer darab haszonjárművet értékesítettek, 8 százalékkal többet, mint 2015 első hat hónapjában, az év egészére pedig közel 87 ezres darabszámot, 4 százalékos növekedést jeleznek a VDA szakértői. Nem kevésbé dinamikus a kisebb kategóriájú teherszállítók piaca: az első félévi 129,5 ezres értékesítési darabszám és 11 százalékos növekedés az év egészére nézve erőteljes fejlődést sejtet.

Dinamikusan fejlődik a haszonjárművek értékesítése
Dinamikusan fejlődik a haszonjárművek értékesítése

Az első félévi tapasztalatok és a második félév növekedési kilátásai kedvező hátszelet biztosítanak a szeptember 22. és 29. között megrendezésre kerülő hannoveri IAA nemzetközi haszonjármű-kiállításnak. A rendezvény mottója: „Ideen sind unser Antrieb”, némileg szabad fordításban „Az ötletekben van a hajtóerőnk”; alátámasztva, hogy az idei IAA-n kiemelt szerepet fog a digitális átalakulás, valamint a hálózati és automatizált vezetés.

Magasabb létszám, emelkedő forgalom

A német autóipar forgalma az év első négy hónapjában megközelítette a 137 milliárd eurót, ami 3 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában volt. Ennek csaknem kétharmada, 88 milliárd euró az exportforgalomban, egyharmada a belföldi forgalomban realizálódott. Az ágazat 2016 tavaszán 801,1 ezer főt foglalkoztatott, 15,6 ezerrel többet, mint egy évvel korábban.

Mindent egybe vetve a német autóipar – a termelés és értékesítés növekedése mellett - az intenzív innováció időszakát éli, melyben kitüntetett szerepet játszik az elektromobilitás és a digitális transzformáció. Az ágazat piaci helyzete bizakodásra ad okot: az idén – kevés kivételtől eltekintve - a világ valamennyi országában emelkedik az értékesítési darabszám, s az ágazat szempontjából különösen jónak ígérkezik az év az európai kontinensen.  

Juhász Imre, Berlin
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés