hirdetés
hirdetés

A nemzetközi autóipar jelenleg – Gyártástól az értékesítésig

Elindult a kilábalás, de a két évvel ezelőtti teljesítményt még nem sikerült elérni.

hirdetés

A Német Autóipari Szövetség (VDA) által a minap nyilvánosságra hozott adatok szerint a nemzetközi autópiacok alakulását 2021 első felében továbbra is a koronavírus-járvány alakulása határozta meg. Kétségtelen, a pandémia enyhülése nyomán az autóipar termelése és értékesítése elmozdult a korábbi holtpontról, de az elmúlt fél-egy év összességében pozitív irányú fejlődése térségenként és országonként számottevő különbségeket takar és a válság előtti szintet még nem sikerült elérni.

Emlékezetes, hogy a járvány miatti leállások folytán a világgazdaság a múlt év második negyedévében érték el a mélypontot. Így aligha véletlen, hogy a világ autóipara szempontjából legfőbb hét térségben (Európa, Egyesült Államok, Kína, Japán, India, Brazília és Oroszország) 2021 első felében kivétel nélkül mindenütt százalékban kifejezve kétszámjegyű növekedési dinamikát sikerült elérni, ezzel szemben a 2019 első félévihez képest még mindig jelentős, 8 százalékos, azaz 2,7 millió darabos az elmaradás.

Az Európában (EU + EFTA + Egyesült Királyság) január és június között forgalomba hozott csaknem 6,49 milliós darabszám 27,1 százalékkal, ezen belül az Európai Unió tagországaiban forgalomba hozott 5,36 millió darab mintegy negyedével haladja meg a 2020 első félévit, miközben térségünk 13 „új tagországában” forgalomba hozott 0,62 milliós darabszám 22,5 százalékos növekedést jelent, azaz rontja az uniós átlagot. Az idei fejlődési dinamika értékelésénél nem szabad figyelemmel kívül hagyni a járvány miatti korlátozások elhúzódása (autókereskedések zárva tartása) és egyes, a múlt év második felében bevezetett állami ösztönző intézkedések kifutása fékező hatását, amelyet tovább súlyosbítottak a félvezető-ellátásban az utóbbi időben tapasztalt zavarok és a termelésben ebből fakadó nehézségek.

Emellett figyelemre méltó, hogy az öt nagy nyugat-európai viszonylat közül négy (Olaszország – 51 százalék, Egyesült Királyság – 39 százalék, Spanyolország – 34 százalék, Franciaország – 29 százalék) „átlagjavítónak”

számított az első félévben forgalomba hozott növekedési dinamikája tekintetében, a 25-27 százalék körüli nyugat-európai, illetve EU-s átlagnál csak Németország teljesített gyöngébben, 15 százalékos dinamikával. (Ahol az áfa-kulcs 19-ről 16 százalékra történt múlt évi csökkentése, majd az idei visszaállítása nyomán tavaly felpörgött, majd visszaesett az új autók iránti kereslet.)

A múlt év második negyedévi súlyos visszaesés tükrében figyelemre méltó, hogy az április és június közötti időszakban 2021/2020 összevetésben európai szinten (EU + EFTA + Egyesült Királyság – 3,4 millió darab) 66,3, ezen belül az Európai Unió 27 tagországában (2,8 millió darab) 55,5 százalékos volt a növekedés.

Audi gyártósor, Ingolstadt (Fotó: REUTERS/Andreas Gebert)
Audi gyártósor, Ingolstadt (Fotó: REUTERS/Andreas Gebert)

Európán kívül nagyok a növekedési dinamikában tapasztalt különbségek

Az Egyesült Államokban az év első hat hónapjában forgalomba hozott 8,29 millió darab személy- és kisteherautó 29 százalékkal haladja meg a 2020 első félévit, ezen belül a második negyedévben 50 százalékos növekedést értek el.

A világ elsőszámú autópiacának számító Kínában az év első felében elért 9,83 milliós értékesítési darabszám 27 százalékkal haladja meg a 2020 első hat havit. Az pedig, hogy a második negyedévben elért 4,81 milliós darabszám nem meghaladja a múlt év április és június közöttit, hanem kis mértékben, 1,2 százalékkal elmarad attól, abból adódik, hogy a koronavírus megjelenése folytán ott hamarabb léptek életbe a gazdaságra fékező hatást gyakorló korlátozások, s míg a világ más térségeiben a második negyedévben bénult le a legsúlyosabb mértékben a gazdaság, Kínában már újra élénkült a kereslet.

Az első félév során Japánban forgalomba hozott 2,04 milliós közel 12, a Brazíliában forgalomba hozott 1,01 millió 31,7, míg az Oroszországban forgalomba hozott 0,87 millió darab 36,9 százalékkal haladja meg a múlt év első hat havit. A legerőteljesebb, 92,6 százalékos növekedési dinamikát Indiában érték el, ahol az első félévben csaknem másfél millió új személygépkocsit hoztak forgalomba.

Németországban mérsékelték az éves termelési várakozásokat, miközben…

Mint az európai autópiac első félévi fejlődési tendenciájának bemutatásánál már utaltunk rá, a Németországban január eleje és június vége között forgalomba hozott 1,39 millió darab személyautó mindössze 15 százalékkal haladta meg a múlt év első félévit. Ezen belül a részben hazai üzemekben, részben külföldön előállított német márkákból (0,98 millió) 16, a külföldi típusokból (0,41 millió darab) 12 százalékos növekedést regisztráltak. A németországi termelési darabszám (1,73 millió darab) 16 százalékkal, az export (1,34 millió darab) haladta meg a 2020 első hat havit.

Mindent egybe vetve az elmúlt hónapokban a német autógyárak termelése jóval elmaradt az év eleji várakozásoktól, melyhez - a belföldi rendelések visszafogottsága mellett – a félvezető-ellátásban tapasztalt ellátási nehézségek is nagyban hozzájárultak. A júniusban a németországi üzemekben 247,4 ezer darab személyautó került le a szalagokról, 19 százalékkal kevesebb, mint a múlt év júniusában, ami tovább rontotta az év első öt hónapjában elért pozíciót. Az export júniusban elért 201,5 ezres darabszáma 6 százalékkal ugyancsak alacsonyabb a múlt év júniusinál. Mindezek nyomán a Német Autóipari Szövetség (VDA) korábbi, ez évre vonatkozó 13 százalékos növekedési 3 százalékra, konkrét darabszámban kifejezve 4 millióról 3,6 millióra mérsékelte.

A nagy autógyárak közül a Mercedes vezetése szerint a félvezetők piacán kialakult világméretű hiány „a harmadik negyedévben is befolyásolni fogja” a termelést; „az értékesítési darabszám nem fogja elérni a második negyedévi szintet, sőt még el is maradhat attól”. Egy, a július második felében nyilvánosságra hozott előrejelzés szerint az év egészére várható termelési darabszám – a korábban feltételezett jelentős növekedéssel szemben – jó, ha eléri, de nem fogja meghaladni az egy évvel korábbit.

…folytatódott az elektromos autók térnyerése

A Németországban forgalomba hozott elektromos meghajtású autók száma 2021 nyarán meghaladta az egy milliót, ami – ahogy Hildegard Müller, a Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke az első félévi termelési és értékesítési adatok nyilvánosságra hozatala kapcsán fogalmazott – „az autóipar átalakulásának nagy sikere. Az erős technológiával és attraktív modellekkel a német gyártók nagyban hozzájárultak az elektromobilitás fellendüléséhez. A töltő infrastruktúra kiépítésében ugyanakkor sok még a tennivaló. 2030-ra Németországban több mint 1 millió elektromos személyautók és teherautók töltésére alkalmas töltőpontra van szüksége”, figyelmeztetett a VDA elnöke.

Németországban az elektromos meghajtású autók gyártása és kibocsátása tekintetében egyértelműen a Volkswagen áll az élen, a Szövetségi Gépjármű Hivatal adatai szerint az első félévben 35,9 ezer darab forgalomba hozott új autóval. Az egyes típusok versenyében legnépszerűbb a már kifutó VW E-up (15,5 ezer darab), melyet a Tesla 3-as modell (13,7 ezer), a VW ID.3 (12,9 ezer), a Hyundai Kona Elektro (10,0 ezer), a Renault Zoe (9,3 ezer) és a Smart Fortwo (8,8 ezer darab) követ.

A jövedelmezőség a termelésleállások ellenére kedvezően alakul

A nagy német autógyárak a termékeik iránti kereslet visszaesése és a termelési darabszám csökkenése ellenére kedvező pénzügyi helyzetben vannak, ami alapvetően személyzeti döntéseknek, a létszámgazdálkodás a járvány idején érvényesített megszigorításának köszönhető.

„Szinte minden vállalat megtakarítási modelleket vezetett be, s ezek viszonylag gyorsan hatottak”, mondta a DPA hírügynökségnek Stefan Reindl iparági szakértő, a geislingeni Autóipari Gazdasági Intézet igazgatója. A Volkswagen nemrég 11 milliárd euró körüli adózás előtti nyereségről számolt be az első félévre és az április és június közötti időszakra jelzett 5,2 milliárd eurós nyereséggel a Daimler is felülmúlta az előzetes várakozásokat.
Reindl szerint az autógyártók szándékosan használták ki a koronavírus-válságot arra, hogy a belső égésű motorokról az elektromobilitásra való átállás érdekében a tervezett átalakításokat az eredetileg tervezettnél gyorsabban elvégezzék. Ez a válság alatt „gyorsabban és dinamikusabban" volt lehetséges, mint az normál körülmények között történt volna.

Az viszont nem biztos, hogy a vállalatok az év hátralévő részében is képesek lennének fenntartani a magas nyereségszintet. Ha a félvezetők piacán további szigorodás következik be, az szintén negatív hatással lesz a nyereségre. Ugyanakkor veszélyt jelenthetnek a koronavírus-járvány újbóli jelentkezése nyomán várható esetleges újabb zárlatok. „Ha azonban ez a két eset nem következik be, akkor ismét erős nyereségre számítok" - mondta a szakértő a harmadik és negyedik negyedévre utalva.

Egyes elektronikai alkatrészek világméretű hiánya már hónapok óta aggasztja az autógyártókat, és többször okozott termelésleállást. A vállalatok az adott helyzetben azzal segítenek magukon. hogy inkább a jövedelmezőbb, drágább modelleket szerelik fel a szűkösen rendelkezésre álló alkatrészekkel - így a haszonkulcs viszonylag magas marad. Mindazonáltal félő, hogy a chiphiány az év hátralévő részében is folytatódni fog.

Egy, a BMW szóvivője által adott és a Handelsblatt által idézett nyilatkozat szerint a chiphiány – a müncheni kivételével - kisebb-nagyobb mértékben valamennyi németországi, továbbá a Minit gyártó oxfordi üzemüket érinti, így a cégcsoport szintjén több mint 10 ezer darab jármű előállítása kimarad a termelésből. Az új helyzetre – az augusztusban esedékes éves karbantartási munkálatok megkezdéséig - részben az egyműszakos termelés bevezetésével, részben egyes munkanapokon termelésleállással kénytelenek reagálni.

Juhász Imre
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés