hirdetés
hirdetés

Autóipar

A jövő megatrendjeit építik a Boschnál

Nagyszabású fejlesztési projektet zárt a magyarországi Bosch csoport a budapesti központjában. Az ehhez kapcsolódó legújabb fejlesztésekbe nyertünk betekintést.

hirdetés

A Robert Bosch Kft. 2013 júniusában indította el a csaknem 7 milliárd forintból megvalósult fejlesztést; a beruházási összegből mintegy 2 milliárd forintot vissza nem térítendő támogatásként a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap biztosított. A projekt célkitűzése a legmodernebb autóipari trendek és az autógyártók igényeinek megfelelő, utasbiztonságot és energiahatékonyságot szolgáló technológiák kidolgozása volt.

Két fő irányba fejlesztettek

A fejlesztésekben közvetlenül részt vevő mérnökök új gyakorlati megoldásokat is bemutattak a projektzáró rendezvény keretében mindkét sarkalatos területről. Az utasbiztonságot, egyben a megbízhatóságot és a vezetési asszisztenciát kisebb sebességnél az ultrahangos alapú parkolássegítő rendszerek képviselik, míg nagyobb sebességnél a radaros, illetve videoalapú rendszerek nyújthatnak hatalmas segítséget a sofőrnek.

Oliver Schatz, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője (jobbra) Pálinkás Józsefnek, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökének mutatja be a záróeseményen a projekt keretében megvalósított új feszültségszint-vezérlő egységet (fotó Bosch)
Oliver Schatz, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője (jobbra) Pálinkás Józsefnek, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnökének mutatja be a záróeseményen a projekt keretében megvalósított új feszültségszint-vezérlő egységet (fotó Bosch)

Az energiahatékonyság, üzemanyag-megtakarítás témakörében egyrészt újdonságot jelentenek azok a továbbfejlesztett intelligens szenzorok (illetve inkább már számítógépnek nevezhető egységek), amelyek az áram- és a feszültségszint, valamint a hőmérséklet folyamatos mérésével és az adatok feldolgozásával vizsgálják az akkumulátor állapotát. Ez egyrész a start-stop funkció biztonságos megvalósításához szükséges, másrészt viszont az egyik oldalról az autótulajdonosok bosszúságait, a másik szempontból a kidobott energiaellátó egységek okozta környezetterhelést csökkentik jelentősen. A felmérések szerint ugyanis a gépkocsik váratlan leállásai mintegy 30 százalékban az akkumulátor hibájára vezethetők vissza. Így tehát nagyon fontos, hogy az egység állapotának nyomon követésével időben figyelmeztetést kapjunk a csere szükségességéről. De ugyancsak ezzel a monitorozással elkerülhető, hogy akkor is cseréljük az akkut (mondjuk egy bizonyos üzemidő lejártával), amikor arra még nem is lenne az aktuális paraméterei alapján szükség.

Már gyártásban is van

További új fejlesztésként valósult meg a projekt keretein belül az úgynevezett enyhén hibrid, vagy idegen elnevezéssel mild hybrid gépjárművekhez szánt feszültségszint-vezérlő egység. A forradalmi újdonság hozzájárul ahhoz, hogy nemcsak megálláskor, hanem fékezéskor, guruláskor is leálljon a belső égésű motor, de szükség esetén gyorsan és tisztán, vezető számára észrevétlenül újrainduljon (menet közbeni start-stop funkció). A vezérlőegység fejlesztésekor az egyik kihívást az jelentette, hogy az ilyen típusú hibrid autókban a szokásos 12 voltoson kívül 48 voltos akkumulátort is beépítenek, és ezek mindegyikéhez műszakilag igazodnia kell az egységnek. A feszültségszint-vezérlő első alkalmazása az új kiadású, mild hybrid Audi Q7-esekben lesz, és sorozatgyártása már folyik a Robert Bosch Elektronika Kft. hatvani üzemében.

Autonóm járművek tesztjei

A most zárult utasbiztonsági és energiahatékonysági projektben létrehozott részegységek – számos korábbi boschos fejlesztéssel együtt – fontos alapelemei a teljesen autonóm működésű gépjárműveknek. Arról már a budapesti fejlesztési központ kibővített létesítményének múlt év augusztusi átadóján is szó esett, hogy az önvezető rendszerek fejlesztésében világszerte élen járó nagyvállalat – az autógyártókkal karöltve – szorgalmazza az autonóm autók magyarországi teszthelyszíneinek kijelölését, az ehhez szükséges jogszabályi háttér kialakítását. Az ezzel kapcsolatos fejleményekről kérdeztük a projektzáró eseményen Ficzere Ferencet, a Bosch csoport kommunikációs igazgatóját.

– Továbbra is nagy szükség van arra, hogy a fejlesztéseinket gyakorlati körülmények között vethessük teszteknek alá. A fejlesztési központ közelében fekvő kőbányai útszakaszokon a kevésbé forgalmas napszakokban már ma sem kell csodálkozni, ha időnként önvezető autóval találkozunk. Bár a közutakon is hasznosak a kísérletek, de az igazi megoldást egy olyan, erre a célra kiépített tesztterület jelentené, ahol koncentráltabban fordulnak elő a valós útszakaszokhoz képest a különféle kritikus forgalmi szituációk. Reményeink szerint enyhíthet a szűkös tesztelési lehetőségeken a zalaegerszegi járműipari tesztpálya nemrégiben beharangozott megépülése, de az igazi megoldás egy közelebbi lehetőség lenne – mondta el Ficzere Ferenc.

Virágh Judit
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kiadónk társoldalai

hirdetés