hirdetés
hirdetés

Zala Zone járműipari tesztpálya

A járműipari fejlesztések tesztközpontja elképesztő forgalomra számít

Bejártuk az autóipari és a telekommunikációs fejlesztések iránt érdeklődők magyarországi legfrissebb és legizgalmasabb területét, a Zala Zone-t.

hirdetés

Május 20-án nyitották meg a sajtó nyilvánossága előtt a három fejlesztési fázisban épülő, 256 hektáros tesztkomplexum első elkészült szakaszát. A Zalaegerszeg határában futó 76-os útról induló bekötőúton lehet gazdag termőföldek között megközelíteni a létesítményt. A tesztközpontot zöldmezős beruházás során úgy alakították ki, hogy ne lehessen belátni, olyan elemeket is elhelyeztek a tesztpályák körül, amelyek megakadályozzák az ipari kémkedést. Ide kapcsolódik, hogy már most kiépítettek egy dróndetektálót a területen, hogy azonnal észleljék, ha a levegőből megközelítik a pályát.

A Zala Zone tesztpályán első körben három épület és négy pályaelem kivitelezése történt meg, így már megkezdődhet a centrum működése. A központ robusztus, Z betűt formáló, impozáns fogadóépülete már elkészült, itt található az akár háromszáz fő befogadására is alkalmas konferenciaterem, valamit a Zala Zone főbejárata. Az egyedi kidolgozottságú, modern, a tetején ablakokkal ellátott épület a május végi erős esőzéseknek nem tudott ellenállni, hiába az ígért magas minőségű kivitelezés, ott jártunkkor a fogadóépület tetejéről csepegő vizet – klasszikus módon – vödörrel kellett felfogni. Természetesen a kivitelező garanciát vállalt az építményre, így kérdésünkre az üzemeltető képviseletében elmondták, hogy a következő hetekben a garanciális javításokat elvégzik.

Busszal jártuk be a járműipari tesztpályát
Busszal jártuk be a járműipari tesztpályát

A másik elkészült objektum a technikai épület, ez a járműtesztekre érkezettek műhelymunkáját teszi lehetővé, irodákat és szerelőműhelyeket biztosít a bérlő cégeknek, csapatoknak. Ebben az építményben nyolc dupla személyautó-műhely, egy háromállásos teherjárműműhely, húsz iroda, egy harmincfős tárgyaló és egy raktár található. A harmadik épület, amely hamarosan megnyitja kapuit, a kutatás-fejlesztésnek és duális képzésnek ad majd helyet.

Az eddig elkészült tesztpályák, épületek beruházási költsége 21 milliárd forint volt. A tervek szerint jövő év végére áll össze a teljes komplexum, amelynek előre látható költsége 45 milliárd forint. A beruházást teljes egészében a kormány közpénzből finanszírozza.

Elkészült tesztpályák

A fogadóépülethez legközelebb eső tesztszakasz a Smart City zóna, amelynek az egyharmada készült el eddig, és ezt be is jártuk. A projekt végére a 13 hektárossá bővülő terület az autonóm és összekapcsolt járművek számára valósul meg. A városi közlekedési körülményeket biztosító modul számos környezeti, forgalmi, forgalomtechnikai és járműdinamikai vizsgálati körülményt kínál tesztelésre. Hasonló csak Michigan államban, Amerikában, illetve Dél-Koreában található, mindkettő járműipari tesztpálya részeként, Európában jelenleg ez az egyetlen nyitott smart city tesztpálya. Az ezen a területen lévő úthálózatot különböző sávszámmal, burkolattal, geometriával alakították ki, a kereszteződések és a körforgalmak is változatosságot mutatnak, épp úgy, mint a közutakon. Egy olyan városi környezetet hoznak itt létre, amelyet a klasszikus közlekedési elemek mellett homlokzatokkal, bábukkal, forgalmat szimuláló eszközökkel egészítenek ki, hogy minél inkább valós városi környezetben tudjanak tesztelni az autóipari fejlesztők. A városi tesztkörnyezetben a legújabb kommunikációs technológiák is elérhetők lesznek a Wi-Fi-alapú és a celluláris technológiáktól az 5G-teszthálózatig. Ezen a területen épül fel egy többszintes parkolóház is, ahol a parkolási teszteket lehet elvégezni.

A dinamikai felület
A dinamikai felület

Dinamikus, vizes, érdes

Sokféle felületet alakítanak ki a Zala Zone területén. A már elkészült dinamikai felület kifejezetten dinamikai tesztek elvégzésére alkalmas különböző járművek számára, legyen szó kamionokról vagy elektromos autókról. Ezen a 300 méter átmérőjű, kör alakú felületen többféle szituáció is kialakítható, sőt változtatható is különböző útelemekkel és felfestésekkel. Ez egy olyan speciális, nagy felületű aszfaltburkolat, amely lehetőséget biztosít nagy sebességű manőverek biztonságos körülmények között történő végrehajtására. Különlegessége a pályának, hogy a 4 méteren belüli szintkülönbsége nem lehet nagyobb, mint 2 mm.

A meg nem épült részek

A kezelhetőségi és az autópálya-szakasz, valamint a pályák kialakításának a nagy része még hátravan. A kezelhetőségi pályán kis és nagy sebesség mellett lesz tesztelhető a kormányzás és más, a járművek menetdinamikájára ható eszközök, rendszerek. Alternatív útvonalakat építenek itt ki, amelyek változatos nyomvonalvezetést biztosítanak a felmérésekhez, kísérletekhez. Az autók menetstabilitását hivatott tesztelni a fékfelület is, amely még szintén kialakítás alatt áll, de már több felületet meg lehetett nézni. Ezeket a felületeket az ABS-, az ATC- és az ESP-rendszerek tesztelésére alakították ki, speciális burkolati elemeket kaptak, és beépített esőzést szimuláló, vizes felületet produkáló rendszerrel is ellátták őket, hogy még változatosabb környezeti viszonyokat tudjanak szimulálni. A pályaszakasz nyolc különböző tapadású felületet kapott, és a fékfelületek zárásánál kialakított, a belső úthálózathoz való kapcsolódás lehetővé teszi, hogy nagy sebességű összekapcsolt teherautókat is teszteljenek (platooning teszt) tapadási határhelyzetekben. Ez a belső úthálózat autóúti és országúti előírásoknak megfelelő tesztkörnyezet. A pályán majd fény- és rádiófrekvenciás árnyékolással ellátott szakaszok is lesznek, változatos domborzati viszonyok mellett.

Az önvezető technológia különböző forgalmi helyzetekben való tesztelélésre már elkészült a smart city egy része, a háttérben a Z alakot formázó konferenciaépület
Az önvezető technológia különböző forgalmi helyzetekben való tesztelélésre már elkészült a smart city egy része, a háttérben a Z alakot formázó konferenciaépület

Oválpálya az igazán nagy sebességekhez

A több részből álló autópálya-szakasz még nem készült el, viszont kiemelkedő szerepe lesz a zónának, különösen az autópályák önvezető funkcióinak tesztelése során. Lehetőséget biztosít valós közúti tesztek végrehajtásához. Építenek erre a pályára alagutat, felüljárót, fény- és rádiófrekvenciás árnyékolószakaszokat is. Várhatóan 2020 nyarára készül el az a 4,5 kilométeres ovális pályaszakasz, ahol akár 250 km/h-val repeszthetnek az autógyárak járművei folyamatosan, hogy különleges járműdinamikai teszteket végezhessenek. Az oválpályának a földmunkálatai már megkezdődtek, ez erősíti bennünk jelenleg azt az érzést a Zala Zone-on, mintha egy off-road terepen lennénk, főleg így esőzések után.

Az első ütem átadása lázba hozta a járműipari beszállítókat és az autógyártókat. Már most 150 céggel folynak tárgyalások, folyamatos a látogatók jelenléte a pályán, ott jártunkkor Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke is épp a tesztpályán tartózkodott. Világszinten és Európában is nagyon kevés az olyan tesztekre alkalmas felület, mint amilyen itt épül Zalaegerszeg mellett. Sőt, a már említett két helyszín, Michigan és Dél-Korea az egyetlen, ahol ilyen komplexitású pályák találhatók. Nem csoda, hogy nagy az érdeklődés, hiszen az önvezető fejlesztések, ha már nem is gyerekcipőben járnak, de még mindenképpen rengeteg tesztelés előtt állnak, amelyek fényében a Zala Zone ígéretes befektetésnek tűnik.

Trapp Henci
a szerző cikkei

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
Cikk[239812] galéria
hirdetés
hirdetés
hirdetés
hirdetés